Tensió en els serveis mínims de la vaga a la línia Manresa - Barcelona d'autobús

Aquest dilluns ha començat la vaga indefinida de xofers amb uns serveis mínims que es consideren "abusius" per part de CCOO | L'autobús de les 6.50h ha rebut una pedrada al lateral que ha esquerdat una finestra

per Pere Fontanals/Mar Martí, Manresa, 17 d'octubre de 2016 a les 09:04 |
Agents dels Mossos d'Esquadra parlen amb els sindicalistes a l'estació d'autobusos | Pere Fontanals
Aquesta informació es va publicar originalment el 17 d'octubre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Una trentena de sindicalistes s'han aplegat aquest dilluns al matí a l'estació d'autobusos de Manresa en una concentració convocada per CCOO d'inici de la vaga indefinida per protestar contra el trasllat de la concessió de la línia Manresa - Barcelona de la UTE que actualment la gestiona a Hispano Igualadina. Segons s'ha desprès de reunions prèvies, l'empresa d'Igualada, propietat de la gallega Monbús, ha informat que no es vol fer càrrec dels 14 treballadors que actualment fan el servei, de manera que es quedaran al carrer.

En els primers autobusos que han sortit de matí de Manresa, s'han viscut situacions de tensió entre piquets i xofers. Així, el primer comboi, que sortia a les 6.50h, ha rebut una pedrada en una finestra lateral que ha esquerdat totalment la finestra. Poc després, els Mossos d'Esquadra han fet presència a l'estació d'autobusos i la situació s'ha relaxat. Els autobusos posteriors, de les 7.30h i 8.00h, ja han sortit amb normalitat, però bastant més buits que en un dia convencional.


Malgrat el que diu la normativa, Hispano Igualadina no pretén subrogar el contracte dels 14 xofers que presten el servei actualment des la la UTE. Això pot portar a que els treballadors es quedin sense contracte, però que a més no siguin acomiadats formalment, de manera que es trobin al carrer però sense cobrar ni acomiadament, ni tenir la documentació necessària per tramitar l'atur.

La vaga indefinida que ha convocat CCOO en la línia de transport de passatgers en autobús Bages Exprés, es deu al fet que el TSJC i el Tribunal Suprem van donar la raó a Hispano Igualadina en el contenciós administratiu que havia presentat contra la concessió que, inicialment, s'havia adjudicat a una UTE formada per Castellà, Julià i Alsina Graells. En compliment de la sentència, el canvi de servei havia de produir-se el proper 1 de novembre, tot i que ara s'ha endarrerit i no se sabrà la data fins a la segona quinzena de novembre.

Els serveis mínims de la línia d'autobús entre Manresa-Olesa-Barcelona han començar aquest dilluns de manera indefinida. La línia queda amb 6 serveis d'anada i 6 de tornada els dies laborables, i 3 en cada sentit els dissabtes i festius. Divendres es va fer públic que la Generalitat marcava uns serveis mínims del 40% en hora punta (6.30-9.30h) i del 20% en la resta d'horari, els dies laborables, i d'un 33% en dissabtes i festius. Una serveis mínims que des de CCOO s'han considerat "abusius".
 

Estat en que ha quedat la finestra de l'autobús. Foto: Lector


CCOO acusa la Generalitat de connivència amb Hispano Igualadina

Segons ha explicat el responsable del sector de carretera de CCOO a Catalunya, Carlos Pellejero, el conveni del transport de viatgers per carretera de la província de Barcelona decreta que "quan hi ha un canvi de concessió en un transport regular, l'empresa que ha entrat hauria de subrogar el contracte de tots els treballadors". Per això, Pellejero s'ha mostrat taxatiu: "no tenim cap dubte que la llei ens donarà la raó perquè el conveni és molt clar". En aquest sentit, el responsable sindical ha acusat la Generalitat d'"actuar en connivència" amb l'empresa Hispano Igualadina perquè considera que "hauria de pressionar al nou prestatari que es fes càrrec dels contractes". 

Està previst que la companyia Hispano Igualadina comenci a prestar el servei del Bages Exprés a partir de l'1 de novembre i Pellejero lamenta que "si la situació es perllonga en el tems no tenim clar com quedaran els treballadors un cop el nou prestatari comenci a fer el servei". Davant d'aquesta situació, els treballadors han decidit convocar una vaga indefinida amb l'objectiu que l'administració "prengui mans en l'assumpte". El sindicalista també confia que no s'hagi d'arribar a judici, tot i que considera que, si s'arriba a aquesta situació, "no tenim cap dubte que els tribunals ens donaran la raó". 

D'altra banda, des del sindicat CCOO també denuncien que molts dels canvis de prestació en els contractes públics –com el cas del servei Bages Exprés- "s'estan fent amb un abaratiment de les condicions laborals dels treballadors". De fet, Pellejero ha exposat que hi ha companyies que fan ofertes "per sota de la pròpia despesa de personal" i, per això, demana un canvi legislatiu que garanteixi que les ofertes públiques "garanteixin, com a mínim, els drets establerts en els convenis col·lectius". 

Autobusos mig buits i usuaris resignats

Els autobusos del servei Bages Exprés que habitualment marxen plens a primera hora del matí, aquest dilluns anaven mig buits, ja que els usuaris han decidit agafar mitjans de transport alternatius com ara el tren. Tot i això, alguns veïns de Manresa han decidit anar a buscar algun dels autocars inclosos en els serveis mínims. És el cas del Xavi López, que cada dia agafa el bus per anar a Barcelona a treballar perquè el troba "més pràctic i còmode" que el tren. López es mostrava solidari amb els treballadors i, tot i reconèixer que una vaga causa "certa incomoditat", assegurava que "entenc els treballadors perquè si han de perdre la feina i no tenen dret a l'atur, respecto que facin vaga". 

També és usuària del servei del Bages Exprés la Gemma Farré, que aquest dilluns ha anat a buscar l'autobús de les 8 del matí, ja que estava inclòs en els serveis mínims. La Gemma ja estava assabentada de la vaga per les notícies que han aparegut als mitjans de comunicació, tot i que ha admès que li ha costat trobar els horaris dels serveis mínims. 

Un llarg periple judicial

La concessió del servei d'autobús Bages Exprés a l'empresa Hispano Igualadina ha passat un llarg periple judicial. El passat mes de març de 2016 el Tribunal Suprem rebutjava els recursos de cassació interposats per la Generalitat i les quatre empreses privades que formaven la UTE contra la concessió que el TSJC va acordar donar a la companyia Hispano Igualadina. En un principi, el servei es va adjudicar a la UTE, però la Hispano va i interposar un recurs contenciós administratiu contra aquesta decisió i el TSJC va reconèixer el dret de la companyia perquè s'adjudiqués el contracte al seu favor. 

La companyia va al·legar que va ser exclosa de forma indeguda, ja que la seva oferta, segons el plec de condicions, mereixia la puntuació més elevada i, per tant, tenia dret a l'adjudicació del contracte. Segons la sentència, l'exclusió de la Hispano Igualadina es va deure al fet que l'òrgan de contractació va entendre que l'oferta econòmica de la Hispano Igualadina presentava valors anormals o desproporcionats.

 

Participació