Els conductors del bus a Barcelona no garanteixen poder cobrir els serveis mínims de la vaga

CCOO denuncia que la Generalitat hagi dictat serveis mínims del 40% en hora punta "quan hi ha dues línies de tren que cobreixen el mateix trajecte"

14 d'octubre del 2016
Actualitzat a les 18:35h
Línia Bages Exprés de Manresa a Barcelona
Línia Bages Exprés de Manresa a Barcelona | Autobuses de Catalunya
CCOO ha mostrat aquest divendres el seu disgust amb els serveis mínims que la Generalitat ha aprovat en la línia d'autobús Manresa-Olesa-Barcelona per la vaga indefinida que s'ha convocat a partir del proper dilluns, 17 d'octubre, i que va avançar NacióManresa el passat dia 10. L'ordre de la Generalitat decreta uns serveis mínims del 40% en hora punta (de 6.30h a 9.30h), del 20% la resta d'hores dels dies laborables, i d'un 33% en dissabtes i festius. CCOO havia sol·licitat que no es decretessin serveis mínims per poder fer una vaga total.

Per al membre del sindicat de carreteres de CCOO, José Villares, és incomprensible "que la Generalitat hagi dictat aquests serveis mínims tan amples quan hi ha dues línies de tren que cobreixen el mateix trajecte". Villares ha considerat, fins i tot, que "és difícil que puguem cobrir aquest serveis mínims, ja que, per exemple, el cap de setmana hi ha tres xofers, i és impossible que només un d'ells treballi".

En el fons, segons assegura, tampoc els preocupa massa les conseqüències laborals que es puguin despendre de no cobrir els serveis mínims. "Què els pot passar als conductors?", es pregunta, "que els facin fora?". El responsable sindical explica que els catorze treballadors "es trobaran en una espècie de llimbs" quan arribi l'1 de novembre, data en la que Hispano Igualadina substituirà l'actual UTE en la prestació del servei, després de les sentències del TSJC i del Tribunal Suprem que van donar la raó a l'empresa del grup Monbús.

Per una part l'actual UTE formada per Castellà, Julià i Alsina Graells, previsiblement no acomiadarà els seus 14 treballadors perquè entenc que passaran a ser subrogats a la nova concessionària. Per una altra part, Hispano Igualadina no assumirà la plantilla en herència. "De manera que els treballadors es poden trobar sense feina, sense indemnització per acomiadament, ni sense papers per anar a cobrar l'atur, ja que ningú no els haurà fet fora", justifica José Villares.

Tot i que hores d'ara no s'han concretat els horaris resultants dels serveis mínims, hi ha setze serveis diaries entre anada i tornada en hora punta, dels que quedaran en sis; quaranta-cinc serveis entre anada i tornada la resta d'hores en dies laborables, dels que en quedaran nou, i, finalment, quinze el cap de setmana dels que en quedaran cinc.

Els treballadors es concentraran dilluns a 2/4 de 8 del matí a l'estació d'autobusos per mostrar el seu rebuig als 14 acomiadaments.

Una subrogació que cueja

El canvi de concessió del servei d'autobús entre Manresa i Barcelona, conegut com a Bages Exprés, que va ratificar el Tribunal Suprem el passat mes de març, de la UTE actual -formada per Autocars Julià, Transports Castellà (Sagalés) i Alsina Graells- a Hipano Igualadina, del grup Monbús, serà traumàtica per als 14 treballadors de la unitat d'empreses, ja que la nova adjudicatària ja els ha comunicat que no compta amb ells a partir de l'1 de novembre, quan es farà efectiu el traspàs.

Els treballadors de la UTE i el seu delegat sindical de CCOO consideren que existeix el dret de subrogació dels seus contractes i que Hispano Igualadina hauria d'absorbir el servei amb els treballadors inclosos. Així es desprèn del propi Estatut dels Treballadors i del conveni sectorial, expliquen. És per això que quan es concreti la falta de subrogació del servei pensen interposar un contenciós administratiu contra Hispano Igualadina.