La Diputació rehabilitarà la llera del Llobregat per obrir nous camins turístics

El projecte anomenat "Vies Blaves", compta amb una inversió de 25 milions i també afectarà els rius Anoia i Cardener | Marc Castells, vicepresident segon de l'entitat, declara que l'objectiu és "dinamitzar el territori interior, estirant el turisme que arriba a la ciutat de Barcelona"

per Redacció , 26 de juliol de 2016 a les 16:13 |
Un dels camins al marge del Llobregat a l'altura de Martorell, ja adequat per al passeig i l'esport | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 de juliol de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener es sotmetran a un procés de transformació per obrir noves rutes turístiques a través del projecte "Vies Blaves", de la Diputació de Barcelona. La inversió prevista és de 25 milions d'euros per adequar més de 300 quilòmetres de camins pensats per fer a peu, en bicicleta o a cavall, amb la previsió que estiguin a punt l'any 2020.

L'eix principal del projecte és la Via Blava Llobregat que recorrerà 186 quilòmetres, des de les fonts de Castellar de n'Hug fins a la desembocadura d'El Prat de Llobregat, passant per indrets com Sant Benet de Bages o Montserrat, i recorrent les comarques del Berguedà, el Bages, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Barcelonès. També s'adequaran 110 quilòmetres de variants i accessos i té un pressupost de 14 milions d'euros.


Els principals afluents del riu Llobregat, el Cardener i l'Anoia, també seran Vies Blaves. En el primer dels casos, la inversió prevista és de 5 milions i seguirà 50 quilòmetres per la comarca del Bages, entrant per Cardona i confluint amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí. D'altra banda, la Via Blava Anoia recorrerà els 70 quilòmetres de riu per l'Anoia, l'Alt Penedès i el Baix Llobregat. Començarà a la confluència dels camins de Calaf, Sant Martí Sesgueioles, Montmaneu i Argençola; i passarà per Jorba fins arribar a la Via del Llobregat a Martorell. La inversió prevista, en aquest cas, és de 6 milions d'euros.  Amb tot, les Vies Blaves passaran per 65 municipis i recorreran 3 parcs naturals, 12 espais naturals protegits, 8 espais turístics i més de 5.000 places d'allotjament. Així, la Diputació preveu que la iniciativa afecti de manera directa 1,2 milions d'habitants, però eleva la xifra als 5,2 milions de persones si es tenen en compte els municipis veïns que són a menys de mitja hora de desplaçament. Tota aquesta àrea té un àrea d'influència de més de 5 milions de persones, el 70% dels catalans, que hi viu o es troba a menys de mitja hora de distància. 

"Efecte multiplicador del turisme"


En la presentació del projecte d'aquest dilluns, el vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, ha destacat que l'objectiu és "dinamitzar el territori interior, estirant el turisme que arriba a la ciutat de Barcelona" i ha augurat que les Vies Blaves tindran un "efecte multiplicador" en l'arribada de visitants gràcies a la combinació de la natura amb el patrimoni que hi ha a la vora dels rius.

En aquest sentit, ha assegurat que la intervenció que ara es farà per obrir les Vies Blaves servirà també per "revaloritzar" el patrimoni industrial que hi ha a les zones properes als rius, amb la intenció que es puguin recuperar, per exemple, antics molins per obrir nous negocis turístics. D'aquesta manera, la Diputació ha subratllat que la inversió prevista de 25 milions d'euros acabaran revertint a llarg termini sobre els municipis afectats gràcies a l'augment del turisme.

Es dóna la circumstància, però, que tant a l'Anoia com al Llobregat ja hi ha uns trams preparats per al passeig i l'esport. Sobre aquests petits itineraris existents, Castells ha destacat que es tracta de municipis que hi han apostat durant els darrers anys "perquè han descobert que no tenien una claveguera a cel obert". Ara, ha afegit, la Diputació englobarà tots aquests camins "per fer un trajecte d'una envergadura immensa".

Projecte "inèdit" al sud d'Europa

Per la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha assegurat durant la presentació que les Vies Blaves són "un projecte molt potent, inèdit al sud d'Europa", pel fet que engloba 300 quilòmetres al llarg de tres rius. Per aquest motiu, ha anunciat que l'obra s'abordarà a través d'un Pla Director Urbanístic (PDU) que es començarà a tramitar aquesta mateixa setmana.

Rull ha apuntat que "si s'hagués de tirar endavant el projecte fent adaptacions puntuals dels planejaments de tots els municipis, no ens en sortiríem mai". Per això, ha dit, la Generalitat i la Diputació han optat per "utilitzar un dels grans instruments urbanístics", com és un PDU.

Iniciant la tramitació urbanística aquesta setmana, la previsió és que el PDU estigui aprovat al llarg del primer trimestre del 2018. Així, es calcula que el projecte executiu estarà acabat de redactar a finals del 2017, i les obres es podran licitar el segon semestre del 2018. La primera fase de les obres afectarà l'Anoia i podria estar acabada a principis del 2019, però no serà fins el 2020 que tot el projecte de les Vies Blaves estarà completat.

Tot i que les Vies Blaves és un projecte que es comença a desplegar a la demarcació de Barcelona, la Diputació ha assegurat que és en contacte amb altres administracions per estendre-ho a la resta de comarques catalanes. 

 

Participació