L'escola Ítaca i el SINS Cardener s'uneixen al projecte «escolanova21»

L'objectiu d'aquesta iniciativa és crear un ecosistema educatiu que trenqui amb el model d'ensenyament imperant fins a dia d'avui

Redacció
25 d'abril del 2016
Actualitzat a les 10:45h
L'escola Ítaca i la SINS Cardener formen part del projecte 'escolanova21'
L'escola Ítaca i la SINS Cardener formen part del projecte 'escolanova21' | ACN
L'escola manresana Ítaca i la santjoanenca SINS Cardener formen part del projecte de nova creació "escolanova21", una iniciativa promoguda pel Centre Unesco de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i pel portal educatiu eduCaixa de l'Obra Social "la Caixa" que pretén superar el model d'ensenyament transmissor amb l'objectiu de possibilitar que els infants i els joves puguin gaudir a l'escola d'experiències d'aprenentatge rellevants i amb sentit que els permetin "ser persones autònomes amb una vida plena", expressen a la pàgina web que han creat per donar a conèixer el projecte.

El que busca "escolanova21" és treballar conjuntament amb escoles, la comunitat educativa, entitats i institucions internacionals per dibuixar les claus que permetin definir un objectiu conjunt de sistema educatiu avançat que ajudi al canvi educatiu de tot el sistema. Un canvi que ha de començar per prendre consciència que l'estudiant del segle XXI és diferent del que hi havia durant el segle XX. "El que aprenem, la manera com ho aprenem, i com això és ensenyat, està canviant", manifesten els impulsors, que afegeixen que, a diferència del que es creia fa un segle -que els estudiants havien d'obtenir els coneixements bàsics en educació abans d'adquirir les habilitats més àmplies-, ara s'ha de primar l'aprenentatge més profund, tot estimulant la creativitat, la capacitat de solucionar problemes i l'autonomia en la presa de decisions. 

Amb l'objectiu de contribuir al canvi educatiu i generar coneixement sobre la forma i estratègies per a fer-lo possible, "escolanova21" ha seleccionat vint-i-sis escoles amb pràctiques educatives avançades -entre les quals s'hi troben l'Ítaca i la SINS Cardener- que, a partir de la seva expertesa i experiència donaran eines a altres escoles per a iniciar una transformació. "La intenció del programa és sistematitzar el marc d'escola avançada per tal que permeti acompanyar al canvi les escoles convençudes de la necessitat d'una actualització disruptiva, i així aconseguir una onada de transformació sistèmica", manifesten els impulsors.

Aquests vint-i-sis centres escollits ajudaran a trenta escoles més interessades a dur a terme un canvi en el seu model d'ensenyament, a través de diverses accions. Primer de tot faran un anàlisi i identificaran què es necessita per fer el canvi; seguidament es duran a terme accions de capacitació intensiva on es crearan espais de diàleg i de reflexió per tal que els directors o directores dels centres en qüestió puguin compartir la seva experiència de transformació amb pràctiques educatives avançades; després d'això es facilitaran materials que guiïn la transformació dels nous centres i s'editaran amb orientació pràctica perquè puguin ser d'aplicació a altres escoles. Finalment es treballarà conjuntament amb tots els agents que contribueixen en el sistema educatiu -inclosa la comunitat educativa (pares, mares i mestres) i els decisors públics- per canalitzar els esforços i assolir un sistema educatiu avançat per a tots els infants i joves.

Però... tenim clar què vol dir ser una escola avançada?

"Una escola avançada és aquella que, en el context actual de transformació exponencial, és capaç de replantejar-se el propòsit de l'educació i replantejar la seva pràctica educativa quotidiana per respondre als desafiaments de la societat del coneixement en un món globalitzat", manifesten els creadors d'"escola21".

Així doncs, aquests tipus de centres educatius han de tenir un propòsit educatiu orientat a proporcionar competències per a la vida, tot promovent el desenvolupament integral de les persones amb una visió humanista de l'educació capaç de superar la dicotomia tradicional entre els aspectes cognitius, emocionals, motrius i ètics i, d'aquesta manera, proporcionar les competències amb què les persones poden arribar a ser autònomes i tenir una vida plena.També han de dur a terme pràctiques d'aprenentatge fonamentades en el coneixement de com les persones aprenen: l'aprenentatge ha de poder-se orientar d'acord amb el saber acumulat sobre la seva pròpia naturalesa.

Una escola avançada, a més, ha de fer ús de mecanismes d'avaluació per a l'orientació de l'aprenentatge amb capacitat de mesurar tot el ventall de competències implicades en una concepció holística de l'educació. Les escoles avançades prioritzen les formes d'avaluació formativa que donen protagonisme als alumnes i serveixen per millorar l'aprenentatge, però també els processos d'ensenyament. L'avaluació de l'aprenentatge, en aquests centres, abasta la mesura de competències tant en el desenvolupament cognitiu com en el físic, el social i l'emocional.

Aquests tipus de centres es basen en una organització escolar autònoma i oberta, amb capacitat d'actualitzar la seva acció educativa.