Portal de l'Agulla

El Govern de Manresa confirma la seva oposició al Portal de l'Agulla de Sant Fruitós

Ha adreçat un informe als Serveis Territorials de la Catalunya Central del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat on explica que el projecte planteja diverses problemàtiques ambientals i no s’ajusta a un model urbanístic sostenible

per Redacció, 9 de març de 2016 a les 19:29 |
Vista general del llac del Parc de l'Agulla | JMP
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de març de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'equip de govern de l'Ajuntament de Manresa considera que  la modificació del Pla general de Sant Fruitós de Bages, que es planteja amb l'objectiu de fer possible la construcció d'un hotel, dos restaurants i una benzinera en uns terrenys de l'àmbit del Consorci de l'Agulla, projecte conegut com a Portal de l'Agulla, planteja diverses problemàtiques ambientals i no s'ajusta a un model urbanístic sostenible. L'equip de govern municipal ha elaborat un informe contrari a la proposta, que dimarts es va discutir a la Junta de Portaveus i que es farà arribar a la Generalitat, que li va sol·licitar. Aquest posicionament arriba després que Sant Joan i Santpedor també s'hagin posicionat en contra de l'operació.

Els Serveis Territorials de la Catalunya Central del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat van posar en coneixement de l'Ajuntament de Manresa la tramitació de la modificació del Pla General d'Ordenació Urbana de Sant Fruitós de Bages, el projecte Portal de l'Agulla, per tal que hi fes comentaris i suggeriments. Un cop feta l'anàlisi tècnica corresponent, l'equip de govern de l'Ajuntament de Manresa ha elaborat aquest informe que conclou que el projecte planteja diverses problemàtiques ambientals.


En concret, l'informe considera que el projecte incompleix els objectius i determinacions del planejament territorial, pel fet que promou la implantació d'usos i edificacions (un hotel, dos restaurants i una benzinera, amb  una superfície total construïda de 4.000 metres quadrats) que no tenen res a veure amb els objectius pels quals es protegeixen els terrenys. La proposta, segons l'equip de govern de l'Ajuntament de Manresa, s'allunya del model d'estructura d'espais oberts que els estudis del Consorci de l'Agulla proposen i que són coherents amb el model territorial dels plans supramunicipals per al sector: el Pla Territorial Parcial de les Comarques Centrals i el Pla Director Urbanístic del Pla de Bages.

Així, l'entorn de l'Agulla, a banda de ser un dels punts singulars de l'Anella Verda de Manresa,  fa de frontissa i connector entre les 500 hectàrees de regadiu del Poal i Viladordis, i els espais naturals de Santa Anna i les Gavarres vers la conca del Cardener, etc. Tot plegat conforma un paisatge singular i reforça el valor intrínsec del parc de l'Agulla i el seu entorn, i el seu manteniment és incompatible amb el projecte.


Igualment, segons l'informe del govern municipal, el projecte del Portal de l'Agulla  incompleix els objectius dels planejaments de Sant Fruitós i Manresa, els quals estableixen que el desenvolupament dels terrenys situats a l'entorn del Parc de l'Agulla es realitzarà de manera conjunta i consensuada, per tal d'assegurar una ordenació adequada a la seva singularitat territorial, amb predominança de sòls destinats a espais i equipaments públics. De fet, el document recorda que la proposta de modificació se situa en un àmbit el desenvolupament del qual correspon al Consorci de l'Agulla, creat per determinar l'ordenació conjunta dels terrenys situats a cavall entre els dos municipis.

L'Ajuntament de Manresa també al·lega que el projecte incompleix la legislació urbanística vigent, pel fet que no es preveuen cessions de sòl destinats a sistemes públics i no es justifiquen raons d'interès territorial o estratègic que justifiquin un canvi de classificació del sòl, que actualment és no urbanitzable, amb la qualificació de zona preferentment agrícola. Pel que fa a mobilitat, la proposta comportaria un increment de vehicles privats al sector, i no estableix cap mesura per minimitzar-ne les afectacions.

Segons l'Ajuntament de Manresa, la proposta d'ubicar equipaments com una benzinera i un hotel i restaurants argumenta un suposat interès públic però en realitat constitueix  un seguit de projectes més vinculats a una àrea de serveis de carreteres que a la prestació d'un servei públic de dotació del Parc de l'Agulla en benefici dels seus usuaris i, i que posi en valor l'entorn natural del parc. Per tot plegat, en fa una valoració negativa. 

 

Participació