CiU defensarà que el cost de manteniment dels accessos a les carreteres no el paguin els municipis

Montserrat Ribera recorda que en molts petits municipis tots els accessos al nucli poblacional són de titularitat dels Ajuntaments, que no poden fer-se càrrec de les despeses que genera.

Redacció
04 de maig del 2009
La diputada de CiU, Montserrat Ribera, defensarà en el proper Ple del Parlament, que se celebrarà dimecres 6 de maig, una proposició de llei de modificació de la llei de carreteres (Llei 7/1993, de 30 de setembre). L’objectiu és “aconseguir que tots els municipis tinguin un accés a la xarxa que sigui titularitat d’una administració superior”.

Hores d’ara a Catalunya conviuen quatre tipus de carretes: la xarxa bàsica, de titularitat de l’Estat o de la Generalitat; la xarxa comarcal, de titularitat de la Generalitat; la xarxa local, de titularitat de les diputacions o de les futures vegueries; i, finalment, els camins locals, titularitat dels ajuntaments. Aquests camins locals són carreteres completament asfaltades i, en molt municipis, tots els accessos al seu nucli poblacional estan conformats per aquest tipus de vies. Per tant, tal com ha explicat Montserrat Ribera, “el manteniment corre a càrrec de l’Ajuntament i quan hi ha una incidència com nevades, despreniments o d’altres desperfectes, ha de ser el consistori qui es faci càrrec de les despeses”. Per això es demana la modificació de la llei, un fet que Montserrat Ribera considera de “justícia”.

Tot municipi ha de tenir el dret d’estar ben comunicat, i això s’aconsegueix mitjançant una connexió directa a la xarxa viària bàsica, comarcal o local” ha assenyalat Ribera. Els municipis petits no disposen dels suficients recursos econòmics per fer front a les despeses que genera l’accés directe a la xarxa de carreteres quan aquesta es produeix a través d’un camí local. Per aquest motiu, “haurien de ser les instàncies administratives superiors les que es fessin càrrec de garantir aquest accés de la totalitat de municipis de Catalunya a la xarxa viària”.