Restableixen el servei ferroviari entre Sallent i Manresa

Un tram de via va cedir a Santpedor i va provocar el descarrilament del tren de potassa

Moment en que la locomotora de FGC passa pel tram de via afectat pel descarrilament al terme municipal de Santpedor.
Moment en que la locomotora de FGC passa pel tram de via afectat pel descarrilament al terme municipal de Santpedor. | Jordi Torras
Jordi Torras
18 d'agost del 2015
Actualitzat a les 19:54h

La línia ferroviària de mercaderies entre Sallent i Manresa torna a estar operativa a partir d'aquest dimarts al migdia. Al llarg del matí, operaris de FGC han treballat al tram de via d'un centenar de metres que es va veure afectat divendres passat pel descarrilament del comboi que portava potassa de l'empresa Iberpotash. Una locomotora provinent de Manresa s'ha dirigit al punt de l'incident a buscar dos dels vagons que es van veure implicats al descarrilament i els ha portat fins a la capital del Bages. Durant la tarda es preveu que es repeteixi l'operació amb els sis vagons que han quedat a la via. El descarrilament del comboi es va produir divendres a la tarda al terme municipal de Santpedor.

Els treballs d'aquest dimarts al matí han consistit en la soldadura del tram de via nou que substitueix el que va cedir, amb el que no es va veure afectat per l'incident de divendres. Unes tasques que s'han realitzat just a sobre el pont que travessa la sèquia que porta l'aigua a la ciutat de Manresa. La pluja intermitent que ha caigut durant les primeres hores no ha aturat els treballs i s'ha donat la reparació de la via per acabada quan faltaven pocs minuts per dos quarts d'una del migdia. D'aquesta manera la línia ha quedat completament operativa. 

Mentrestant, una grua de grans dimensions ha tornat a col·locar a sobre la via dos dels vagons que van descarrilar divendres per traslladar-los fins a Manresa. Ha sigut el primer trajecte que s'ha fet després de la reparació i encara amb els operaris de FGC retirant el material per realitzar els treballs. Un total de sis vagons s'han mantingut a sobre les vies i, quan faltaven pocs minuts per a les tres de la tarda, una locomotora els ha vingut a buscar i la via ha quedat alliberada completament. 

Tot i que s'ha restablert el servei i la via ha quedat completament operativa, el primer tren des de les instal·lacions de Sallent de l'empresa Iberpotash en direcció al port de Barcelona no sortirà fins a les 12 de la nit, segons fonts de FGC. Es preveu que dimecres ja es realitzin els dos o tres trajectes que es fan en una jornada habitual.

El descarrilament es va produir divendres a la tarda, la via va cedir i tretze vagons d'un comboi de l'empresa Iberpotash van bolcar. No es van haver de lamentar danys personals però la principal preocupació va ser mantenir la qualitat de l'aigua ja que el descarrilament es va produir just a sobre de la sèquia que nodreix la ciutat de Manresa i els municipis de l'entorn. Aigües de Manresa va actuar de seguida per desviar l'aigua afectada pel vessament de prop de 40.000 quilos de potassa i no hi va haver cap afectació a la població.

Protecció Civil tanca la prealerta del Pla Procicat

Per la seva part, Protecció Civil ha tancat la prealerta del pla Procicat que s'havia emès divendres passat, ja que els serveis bàsics i els elements de risc s'han normalitzat. L'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) i Aigües de Manresa han informat que el subministrament d'aigua potable a la població s'ha normalitzat i que s'ha retirat tota la potassa. A més, el ramal ferroviari de mercaderies entre Sallent i Manresa s'ha reobert, tal com ha confirmat Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Al lloc de l'accident queden sis vagons buits col·locats sobre la nova via que seran remolcats i retirats al llarg d'aquest dimarts.

El descarrilament, divendres passat a la tarda, va afectar tretze dels vint vagons que portava el comboi de potassa, dos dels quals van bolcar a la zona d'influència de la Sèquia i 40 tones de producte van vessar a l'aigua. La via afectada és una línia exclusiva de mercaderies i el producte es transporta des de les mines de la zona del Bages fins al Port de Barcelona. El vessament del producte a la llera ha requerit un seguiment de la possible afectació tant en el medi natural com en el consum d'aigua potable.

En el seguiment i control de les afectacions i en la retirada del producte, hi han participat, a més de FGC com a gestor de la infraestructura i del servei afectat, l'ACA, Aigües de Manresa, l'Agència de Residus de Catalunya (AC), Protecció Civil del Bages i els diferents ajuntaments afectats, sobretot Santpedor i Manresa, a través de les policies locals. En el moment del descarrilament també hi van treballar efectius dels Bombers de la Generalitat, Mossos d'Esquadra i Agents Rurals.
Arxivat a