Cardona honora la seva patrona amb un gran concert

La música mariana va ser la protagonista d'un acte emotiu on no hi van faltar referències a la vila ducal

Redacció
20 d'abril del 2015
Actualitzat a les 11:54h
El concert organitzat per la Coral Cardonina va fer petit el temple gòtic de Sant Miquel.
El concert organitzat per la Coral Cardonina va fer petit el temple gòtic de Sant Miquel. | Toni Lara.

El concert organitzat per la Coral Cardonina va fer petit el temple gòtic de Sant Miquel. Foto: Toni Lara.


Més de tres-centes persones van omplir el temple gòtic de Sant Miquel per assistir al concert dedicat a la commemoració del 75è aniversari del retorn de la imatge de la Mare de Déu del Patrocini a Cardona, organitzat per la Coral Cardonina.  Un acte que va cloure, enguany, el Cicle de Música Sacra cardoní.

El programa del concert, dedicat íntegrament a la música mariana, va comptar amb la participació de diferents intèrprets que van abordar amb gran dignitat un ampli repertori.  Primerament, la Coral Cardonina va obrir el concert amb una oració mariana del temps pasqual, Regina coeli laetare, musicada pel mestre Antoni Pérez Moya (València, 1884- Barcelona, 1864). Seguidament, es va poder sentir un cànon del sempre genial W. A. Mozart (Salzburg, 1756- Viena, 1791) sobre les paraules llatines "Ave Maria". En tercer lloc, els cantaires cardonins van interpretar l'ancestral i majestuós himne sagrat polonès Gaude Mater Polonia, seguit de l'emotiu Stabat Mater de Zoltán Kodály (Kecskemét, 1882-Budapest, 1967). Finalment, es va poder gaudir d'un dels himnes marians més populars associat de la Litúrgia de les Hores (Vespres), l'Ave Maris Stella, en la versió del compositor basc Victor de Zubizarreta (Bilbao, 1899-1970).

Després de la primera intervenció del cor cardoní, la soprano Ana Belén Ayala, acompanyada per la pianista local Francina Ribas, va fer les delícies del públic amb dues de les més populars i commovedores avemaries del repertori musical clàssic: la que va escriure el compositor francès Charles Gounod (París, 1818- Saint Cloud, 1893), a partir del primer preludi del Clavecí ben temperat de J. S. Bach (Eisenach, 1685- Leipzig, 1750), i l'encisadora melodia amb que Franz Schubert (Viena, 1797-1828) va eternitzar musicalment la seva invocació a Maria. En acabat, ambdues intèrprets, van oferir un tast de música operística mariana, concretament l'emotiva pregaria a la Verge que entona la desvalguda Desdèmona abans de ser assassinada per Otello, en la versió del títol homònim shakespearià que va musicar Giuseppe Verdi (Roncole, 1813- Milà 1901).

Ja en la segona part del concert, els joves cantaires de l'Escolania de sant Miquel van abordar amb gran èxit quatre peces ben variades. D'entrada, un vital i joiós Magníficat en forma de cànon, compost pel músic francés Jacques Berthier (Auxerre, 1923- Paris, 1994) i corresponent a la comunitat monàstica ecumènica de Taizé. Seguidament, es va poder escoltar La llàntia del rei moro, un exemple representatiu de com la devoció mariana també ha deixat una profunda empremta en el  terreny de la cançó tradicional catalana. El punt culminant de la seva actuació va arribar quan, conjuntament amb la soprano Ayala, els petits cantaires van entonar la captivadora Ave Maria atribuïda a G. Caccini (Tívoli, 1550- Florència, 1618) - en realitat obra del poc conegut compositor rus Vladimir Vavilov (Rússia, 1925-1973)- que va fer vessar més d'una llàgrima entre l'auditori.

La darrera de les peces que van interpretar els escolanets va ser una versió  dels Goigs a la Mare de  Déu del Patrocini del poeta cardoní Manuel Bertran i Oriola (Cardona, 1901 – Barcelona, 1976) musicada per Mn. Josep Maria Casafont (Solsona, 1935 – Barcelona, 2012), peça que va introduir al públic assistent dins el repertori marià dedicat pròpiament a la patrona de la vila ducal.

Novament, la Coral Cardonina va protagonitzar el tram final del concert oferint un selecte tast musical a partir dels versos musicats per diferents compositors d'arrels cardonines. Es va poder sentir l'Himne a la Mare de Déu del Patrocini a partir d'un tema de F. Schubert arranjat per Mn. Carles Melé (Sant Llorenç de Morunys, 1922- Tàrrega, 2005), sobre uns versos de Mn. Josep Cardona i Agut (Cardona, 1871- Sabadell, 1934); la versió per a tres veus i orgue dels Goigs a la Mare de Déu del Patrocini de  Mn. Llorenç Riu i Llobet (Sant Llorenç de Morunys, 1871- 1946); així com tres de les peces marianes més emblemàtiques de Mn. Casafont que la Coral Cardonina ofereix cada any a la seva patrona, des de fa dècades, en motiu de la Festa Major de la vila: Salve Reina dels cels (1974), Lliri entre cards (1986) i els Versets a la Mare de Déu del Patrocini (1983).

Ja en el tram final de la vetllada, es va poder escoltar l'estrena d'un nova peça, Verge del Patrocini, composta expressament per a l'ocasió pel director del cor cardoní, Ovidi Cobacho Closa, a partir d'un sonet del mateix Bertran i Oriola. Talment es va gaudir dels extraordinaris intèrprets de l'ensemble de la Banda de Música de Cardona que van interpretar uns nous i exquisits arranjaments dels Balls de Bastons cardonins, obra del jove i prolífic compositor Xavier Ventosa.

El cants conjunts del Magníficat i els populars Goigs a la Mare de Déu del Patrocini van cloure de forma brillant i emotiva un lluït concert commemoratiu, durant el qual també es van poder escoltar diferents poemes dedicats a la santa imatge local, recitats amb gran habilitat per una dotzena de joves estudiants cardonins.  
Arxivat a