Ortega garanteix el procés participatiu del Moianès tot i la sentència del TC

La pregunta demanarà directament als ciutadans dels deu municipis si volen formar part de la comarca del Moianès i hi podran votar els majors de 16 anys

| 26/02/2015 a les 16:06h
Arxivat a: Política, Lluçanès, Llei de consultes, Tribunal Constitucional, territori, Moianès
Aquesta notícia es va publicar originalment el 26/02/2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Els alcaldes del Moianès i la vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, aquest dijous a Moià. Foto: Estefania Escolà


Trobada molt esperada entre la vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, i els deu alcaldes del Moianès per acabar de perfilar els detalls del procés participatiu, que se celebrarà el 22 de març i que servirà per decidir si el Moianès esdevé comarca. Ortega s'ha mantingut ferma en la decisió de mantenir el procés participatiu malgrat la suspensió del Constitucional: "Tinc una dèria, que és escoltar la gent, i cap llei de l'Estat ens prohibirà fer-ho". També s'ha desvetllat la pregunta, que demanarà directament si els ciutadans dels deu municipis volen formar part de la nova comarca, i es podrà respondre 'sí', 'no' o 'altres'. Podran votar els majors de 16 anys i hi haurà una mesa per cada mil vots.

'Vols que els municipis de: Calders, Castellcir, Castellterçol, Collsuspina, Granera, l'Estany, Moià, Monistrol de Calders, Santa Maria d'Oló i Sant Quirze Safaja formin part de la nova comarca del Moianès?'. Amb aquesta pregunta, els ciutadans majors de 16 anys de les deu localitats podran respondre si volen o no que el Moianès esdevingui comarca. A més, en cas de no estar d'acord amb cap de les dues opcions, tindran la possibilitat d'expressar la seva proposta, ja que es tracta d'un procés participatiu. S'instal·laran meses a tots els municipis -una per a cada mil volts- i es crearà un organisme de control amb un representant de cada població. 

Campanya transversal
Tots els alcaldes defensaran el sí, però volen que la campanya sigui transversal i impliqui la ciutadania. Així, es preveuen debats oberts a cada municipi per exposar els pros i contres de pertànyer al Moianès. 

Pel que fa a la lectura dels resultats, cada municipi ho farà de manera independent, però s'espera que, en cas de donar-se el resultat negatiu en una de les poblacions, això no suposi la paralització de tot el procés. 

Ortega ha explicat que s'ha optat per la data del 22 de març perquè la voluntat del Govern és la de donar resposta a un compromís abans de les eleccions municipals del mes de maig. La llei per a la creació de la comarca s'entrarà al Parlament amb procediment d'urgència i amb una lectura única per tal d'agilitzar el procés. 

Ple suport del Govern al procés participatiu
La reunió d'aquest dijous ha servit per perfilar els detalls del procés participatiu, però també per escenificar el ple suport del Govern. La seva vicepresidenta, Joana Ortega, ha assegurat que les urnes no fan cap por al Govern i ha dit que "cap llei ni cap sentència anul·larà el dret dels ciutadans a dir la seva i el del Govern a escoltar".

En el mateix sentit s'ha expressat l'alcalde de Moià, Dionís Guiteras, qui ha assegurat que "si el Constitucional diu o no diu ens és igual. A cinc setmanes de donar la veu a la ciutadania, els alcaldes no ens plantegem res més que treballar molt, molt, molt, per convèncer als nostres ciutadans de votar sí". 

Durant la trobada, els alcaldes han demanat la creació d'una comarca que impliqui més proximitat amb els ciutadans, més finançament i més competències de les que actualment té el Consorci del Moianès, una mancomunitat dels deu municipis que fa 20 anys que existeix i que, des del gener, funciona sota mínims com a conseqüència de la Llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local (LRSAL) aprovada pel PP. En aquest sentit, Ortega ha lloat la tasca realitzada pel Consorci i ha garantit la seva continuïtat, ja que s'ha adscrit, de manera transitòria, a la Diputació de Barcelona. 

El Lluçanès, la següent
La vicepresidenta del Govern ha assegurat que el Lluçanès podrà fer el mateix que el Moianès i també comptarà amb tot el suport de la Generalitat, però ha aclarit que el Govern intenta seguir el ritme que marca cada territori i es dóna el cas que el ritme del Moianès ha estat "trepidant". 

COMENTARIS

no cal que ens hi amoinem
quicu, 26/02/2015 a les 18:14
+21
-18
he llegit amb atenció la notícia i el que em queda clar es que
aquest procés no serà vinculant o sia que faran el que els roti dels pebrots.
Pregunta ?
Anònim, 26/02/2015 a les 19:56
+7
-15
Si Oló diu NO que pasa ?
PEr favor voteu NO
fins al webs que col·loquin amiguets, 26/02/2015 a les 21:47
+11
-18
No té cap mena de lògica que es creïn noves comarques. Tenim una estructura administrativa sobredimensionada, falten recursos ´públics i a sobre crearem una comarca de 10.000 habitatns. Si fos només absurd, doncs ho trobaria surrealista, però és que això costarà encara més calers.
Si
Moianés , 26/02/2015 a les 22:32
+3
-21
Als del Moianės ens interessa podernos gestionar nosaltres mateixos. No anarnos conformant amb les engrunes que ens puguin donar els altres concells comarcals dels que depenem. Hem demostrat que amb molts menys recursos podem fer moltes mes coses dons imagineu si tenim el nostre propi concell comarcal.
amiguets...
Antoni, calders, 26/02/2015 a les 23:28
+7
-21
Al que està fins als webs que es coloquin amiguets:
Això mateix es podrà aconseguir amb la nova comarca, no hi haurà càrrecs polítics, hi ha la oportunitat de fer les coses diferents,
La representació política que hi havia el consorci és la que es vol implamentar. Un poble un vot. No com ara hi ha als consells comarcals, el "cementiri d'elefants de la política local".
I que costarà més calers? Costarà els mateixos, i si es fa una gestió econòmica només que sigui la meitat d'eficient que la que es feia al consorci del moianès, hi sortirem guanyant de tros!
Els que hi perdran seran les respectives comarques a les que actualment formem part!
Se us veu el llautó vividors
Andreu fart de la Xusma, 27/02/2015 a les 08:31
+11
-16
Consells Comarcals unes estructures totalment inútils en el passat i en el segle XXI. Simplement són uns prestadors entre la administració i els ajuntaments. Al no tenir recusos propis de recaptació el cost de manteniment és molt elevat a causa dels sobresous de la colla d'elefants no reelegits de l'administració local i amiguets del partit. Per ser comarca com a mínim deu haver un Hospital Comarcal i una Comissaria de Policia però el tio Dionisio només pensa en recol·locar la colla del Consorci del Moianès i de pas potser ell en un futur.

si no escoltem a les persones...malament rai...
jaumeta, 27/02/2015 a les 10:13
+8
-11
Malament rai si tens una queixa i no passes de la porta de l ajuntament de moia....malament rai si ni ho pots exposar......i et dona la sensacio que ni et volen reves ni escoltar.....
Com construirem una comarca....si no s.escolta à les personnes....
Malament...rai......
el problema és la informació
Didac R, 27/02/2015 a les 11:50
+5
-7
La gent diu que s'implementa un nou model. La llei que de moment serà un concell comarcal com tots els altres. Jo tinc certa confusió amb el debat consorci/comarca fins a quin punt és el mateix o son dues coses diferents amb alguns punts en comú? Quins són els pros i contres d'una comarca? I els del consorci? Perquè no s'informa de tot això, com a mínim fins ara? Com es pot fer una consulta no vinculant quina legitimitat te i quin respete pels veïns? Jo en aquestes condicions no puc decidir el meu vot, de moment o no votare o votare nul. A vere si d'aqui al dia de la votació ho tinc + clar i puc votar si/no
M'estimo a mi mateix: DIONI
Anònim, 27/02/2015 a les 13:01
+5
-5
La fórmula proposada per la CUP consisteix en la creació de la nova comarca abans
de les eleccions municipals del maig, mitjançant unes eleccions d'on n'emanaria un
Consell Comarcal electe per sufragi universal i directe, que hauria de poder treballar
durant una legislatura amb objectius i mandats del territori, després de la qual, i
amb tots els elements informatius i de debat damunt de la taula, es convocaria un
referèndum vinculant, on s'aprovi el resultat de la feina feta i a cada municipi es
ratifiqui o no l'adscripció a la nova comarca.
Cinisme i manipulació
Moianesinus, 27/02/2015 a les 15:26
+8
-3
Cridar la gent a votar un tema que ja està decidit i fer-ho amb una papereta global-trampa que vincula tots els municipis i no respecta l'autonomia i la singularitat de cada poble, em sembla, com a mínim, un exercici de cinisme antidemocràtic i un intent de manipulació del votant.

He llegit avui al Regió7 les frases dels 10 alcaldes per justificar el muntatge del Consell Comarcal. Per sintetitzar les opinions, crec que no aporten cap argument que ho justifiqui, com a molt, parlen de salvar el Consorci.

Si del que es tracta és de salvar el Consorci, que no perdin el temps i el salvin, com s'estan salvant altres consorcis, i deixin de marejar la població amb debats que no porten enlloc, perquè no són capaços d'explicar racionalment cap avantatge amb el nou invent.

I unes preguntes finals obligades: Quan ens costarà el muntatge d'aquest simulacre (urnes, papers, fotos, viatges, dietes, etc.)? Qui ho pagarà? Suposo que els de sempre, el poble.

I encara voleu que anem a votar? Apa, aneu a pastar fang!
si a la comarca
si, 27/02/2015 a les 17:58
+2
-5
Si a la comarca del Moianès!!!
si a la comarca
Anònim, 27/02/2015 a les 20:23
+1
-6
Dídac R durant l' any pasat es van fer als deu pobles del Moianès xerrades informatives. No és una cosa d'un dia. Informa't abans doncs aquestes xerrades van ser molt aclaridores i obertes a tothom. Volem la comarca del Moianès.
uf que sou cansinos !
Anònim, 27/02/2015 a les 22:55
+4
-4
Seria una autèntica jilipollada votar no a la comarca, perquè el Dionís no em cau bé, o perquè jo soc molt progre i vaig contra tot. Ningú amb un pam de seny renunciaria a millorar el seu nivell de recursos per intentar viure amb millors condicions.
Deixeu-vos de demagògies siusplau. I poseu-vos de peus a terra, si encara no saps els pros i contres de comarca si o no comença a buscar informació en totes les declaracions que s'han fett, al Parlament i als mitajans de comunicació, presentacions poble a poble etc. Crec que no saps perquè no t'interessa saber. Però la teva ignorància ens pot perjudicar a tots.
si
Moianesenca, 27/02/2015 a les 23:45
+1
-4
Per si algú ho dubta, no calia votar, és una imposició del Govern de la Generalitat que sembla que volen posar pals a les rodes sota el paraigues de la democràcia.
El què no em quadra ės que uns es posin forts dient que si no votem no som demòcrates bla,bla,bla... I altres diguin que és una parafernålia i bla, bla, bla, Què voleu?
Jo vull que s'aprovi la comarca al Parlament d'una vegada i ens deixin treballar.
recordatori
Didac, 28/02/2015 a les 09:08
+2
-2
No respoc anònims. Extraordinàriment dic un parell de coses +
- no he tractat a ningú d'ignoran...
- me informat molt (dos xerrades, reunio privada per VIPs del Consorci, me llegit l'esborrany de la llei de governs locals, he escoltat el dionos a 8tv, vam fer una assemblea oberta CUP sobre aquest tema...), no estic ni a favor, ni en contra. Tinc dubtes encara principalment (cremeume a la fogera si voleu, pero no ho feu amb la cara tapada)
En principi pel dia 8 amb un grup de gent diversa estem organitzant una taula rodona a Moià per informarnos + i mollor encara. Si es confirmen ponents... es farà difusió aviat.
Salut
et costa Dídac
Rita M., 01/03/2015 a les 09:19
+2
-2
si amb tota la informació que dius que tens encara no ho tens clar., crec que et passa alguna cosa, i quasi m'atreveixo dir que és un problema d'escepticisme greu o de "digueu de que va el tema que jo m'hi oposo" de totes maneres tranquil que això es pot curar.
I què representarà ?
Anònim, 02/03/2015 a les 10:23
+1
-0
Molta conya d'unes votacions no vinculants, doncs si no són vinculants no cal votar. Si cal fer-ho, primer que TOTS TOTS aquests polítics interessats expliquin clarament el que representarà a la ciutadania el votar SI o NO. No cal barregar res de res amb consorcis ni martingales ni endolls que tenen de continuar. Si es vol tant, tant pels polítics actuals la nova comarca, perquè no ho expliquen clarament? I que pot canviar ? perquè el cap de la comarca ja està fart de pagar per res tenir...