Mini 9-N per al Moianès

Els veïns decidiran amb un procés participatiu si es constitueixen en comarca

, Parlament | 27/11/2014 a les 18:17h
Arxivat a: Municipis, territori, participació, Moianès
Aquesta notícia es va publicar originalment el 27/11/2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Els alcaldes amb la vicepresidenta aquesta tarda al Parlament. Foto: Rafa Garrido


Un procés participatiu com el del 9-N per decidir si es constitueixen en comarca. Així ho faran es veïns dels municipis del Moianès el mes de gener. La vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, s'ha compromès en la reunió que ha mantingut aquest dijous al Parlament amb els alcaldes. 

La Generalitat farà com a la consulta sobiranista impugnada. Amb la llei de consultes suspesa parcialment ha optat per fer servir els articles no impugnats. Seran els alcaldes els que convocaran el procés, tot i que comptaran amb el suport del departament de Governació que, entre d'altres, fixarà els criteris i el dia de la votació.

COMENTARIS

alguna raó
Manel Rovira, Calders, 28/11/2014 a les 00:50
+3
-7
Al final s'està concretant, i sembla que hhi haurà consulta per la comarca del moianès.
Algú em podria dir alguna raó de pes per votar-hi en contra? Alguna raó que no sigui de caire visceral o de rivalitats(una mica passades de moda ja) entre pobles. Segur que hi ha matisos que es podrien canviar (de funcionament....etc), però a veure si hi ha algú que em pugui dir una raó de pes perquè jo hi voti que no.
Mirant tot el que han fet i estan fent aquests anys a mi no se me n'acut cap.
Als que hi esteu en contra o dubteu, us proposo que mireu tot el que ha fet en un any la comarca a la que esteu actualment pel vostre poble. Després mireu el que ha fet el consorci del moianès (a cop de subvencions). I ara imagineu què es podria fer amb els vostres diners (que van al consell comarcal que teniu ara) gestionats d una altra manera.

Està clar que els serveis de sanitat i educació es quedarien tal com estan ara, ningú hauria de canviar de metge ni canviar els nens d escola(ho dic perquè són uns dels arguments que fa temps que sento de gent contrària a la nova comarca, que són totalment falsos)

Perdó pel rollo i bona nit!
Les províncies no es toquen, les comarques sí
Anònim, 28/11/2014 a les 11:20
+3
-2
Que es vagin creant comarques noves és un símptoma de la nostra manca de sentit d'estat.

La divisió territorial d'un país és una cosa gairebé sagrada. Els estats s'ho pensen molt abans de crear províncies noves. La divisió territorial és una de les formes que té l'estat de fer-se present a la vida dels ciutadans. Una organització territorial arrelada, sòlida i pràcticament immutable dóna una bona imatge de l'estat -o de la Generalitat, en aquest cas. Els països necessiten coses que no canviïn, tradicions, continuïtats, rituals i rutines.

Anar creant comarques pot donar la impressió que les comarques i la Generalitat mateixa són coses volubles, banals i per tant prescindibles.

Fixem-nos que l'estat espanyol no crea províncies noves. Ells tenen més sentit d'estat que nosaltres.
AQUI TENS LES RAONS.
Josep M., 28/11/2014 a les 15:05
+5
-1
Manel : respecto la creació del moianès i respecto Moià, però no estic d'acord amb l'adhesió del meu poble. Em sembla molt be el que comentes, però has de tenir una mica d'empatia i pensar que no tots podem tenim el teu punt de vista.
Visc a 22 km de Moià, a 25 minuts amb mala carretera. Vaig a Moià màxim una vegada a l'any i al meu poble la majoria tenim veritable relació amb els pobles de mes a prop, de més bon anar, on trobem els serveis (Vic i Manresa), on hem anat tota la vida a estudiar, al metge, al mercat, a llocs d'oci, a portar els fills a fer esport, a música, on hi tenim majoritariament les amistats...; pero jo no vaig a Moià perquè no ho he necessitat mai, i per això no m'hi sento identificat.
Ser d'una comarca per mi es molt mes que una gestió administrativa, un estalvi económic, un consorci; sense caure únicament en la vulgaritat tan famosa de l'ensenyament i el metge (a tu també t'ho han fet creure), per ser d'una comarca t'hi has de sentir.
Parles del Consorci com un manà (pobrets els pobles que no en tinguin) que no dubto pot fer una bona tasca, pero jo giro al meu voltant i veig formació a Moià (ara en fem alguna al poble per allò de que la gent prengui consciència per anar a votar si al moianès), veig trobades d'avis amb dinar inclòs per 10 euros (hi son ara per condicionar el vot però no hi eren abans), veig aturats al poble des de fa molt temps, vaig veure com tancaven les fàbriques i ni una d'aquelles persones te una feina trobada per el Consorci; d'acord que poden fer una bona tasca administrativa i de gestió, i poden col·locar gent encara que en feines esporàdiques, temporals, però vull veure com serà quan estigui la comarca constituida.
Estic d'acord amb tu que el CCB es una eina que no es propera als habitants del Bages, però jo hi he fet formació, he vist com fan promoció econòmica i turística i estic d'acord en que podría donar molt més de si.
No veig la creació del moianès prou clara : que en penses tu de la desinformació expressa que ha tingut la gent en aquest tema? per què ha estat així i s'ha portat tan a la quieta sense ser mai per exemple a cap programa electoral de cap Ajuntament? per qué tanta por que la gent voti si ho tenen tan clar? Si no es per les queixes de la gent que han arrivat als politics que calia, la nostre opinió no es tenia en compte per res.
Profunditza en aquest tema i potser veuras coses més clares, no et deixis portar per aquestes sessions informatives que han estat fetes a darrera hora únicament per aconseguir el vot de la gent per la comarca ni per la magnificiència dels instruments que gestionen i fes una valoració ben objectiva; a mi hi ha alguna cosa (potser política) que no m'acaba de quadrar i malhauradament ens n'adonarem quan faci un any que en siguem i valorem com va.
Perque de ser-ho ho serem, a les bones o a les dolentes, perque els politics ho volen, i els interessos de Guiteras pesen molt en la majoria dels altres alcaldes.
Salutacions.
El Consell Comarcal
Moianès (un de tants), 28/11/2014 a les 15:53
+4
-1
Signo com a Moianès perquè m'identifico en l'espai geogràfic on visc, un altiplà elevat entre el Congost i del Llobregat. Això és un accident geogràfic que ens identifica sóc Moianès.
Les comarques són una altra cosa. Són una divisió creada per motius polítics i de prestació de serveis a la ciutadania. Les actuals, amb poques variacions, són les formulades per Pau Vila l'any 1936. Crec que responien bàsicament a la prestació de serveis de proximitat i tenien en compte les comunicacions de l'època.
Els Consells Comarcals són organismes creats per la Generalitat l'any 1987 que la major part dels ciutadans no saben perquè serveixen. Potser no serveixen per gran cosa més que per a entretenir i mantenir alguns càrrecs polítics.
Al Moianès tenim un Consorci que funciona des de fa 20 anys, com que el tenim a prop sabem algunes de les coses que fa. A jutjar per la informació pública (o publicitat) que donen sembla que fan molta feina per pocs calés. Això s'hauria de matisar i analitzar perquè la publicitat no és el mateix que la transparència informativa.
L'únic argument que he sentit per justificar un futur Consell Comarcal del Moianès és "salvem el Consorci" (els llocs de treball i la feina que fa). Segurament no n'hi ha cap altre. Ara sembla que la Diputació es farà càrrec del Consorci, per tant, tranquils, no hi ha pressa.
Portar la gent a una consulta d'urgència sense temps perquè els moianesos puguin conèixer amb detall i valorar que és el que es pretén muntar, em sembla un vertader despropòsit.
Crec que el Moianès (si no és així que algú em rectifiqui) pel fet de ser comarca "legal" no tindrà cap increment dels seus serveis de salut, educatius, policials ni judicials. Per tant, cal que se'ns expliqui degudament els motius transcendentals pels quals ens urgeix el Consell Comarcal i si tindrà un funcionament veritablement democràtic i participatiu o bé, com sembla que s'ha dit darrerament estarà sotmès als designis d'un "Consell d'Alcaldes".
Consorci
També moianès, 28/11/2014 a les 19:46
+0
-3
L'actual consorci del moianès ha estat i és un exemple a seguir de funcionament, i sabeu perquè? Doncs perquè no està gens polititzat.
Democràtic? Cada alcalde de cada poble té la mateixa veu i vot(i no cobren res per ser-hi), però els que realment dirigeixen el consorci són els tècnics que hi treballen. Que en el fons deuen ser els que en saben més!
Una raó per votar-hi en contra
Anònim, 28/11/2014 a les 19:47
+2
-0
Que hi haurà més consells comarcals i, per tant, més despesa pública.
Si finalment s'aprova la cració del Moianès i del Lluçanès s'hauria de compensar fusionant vallesos, empordans, pallars, penedesos, camps i urgells.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Aquesta setmana comencen els actes de la segona Festa del Tomàquet
Aquesta setmana comencen els actes de la segona Festa del Tomàquet | Jordi Vila
01/01/1970
Del divendres 20 al diumenge 22 de juliol
01/01/1970
Relació de serveis funeraris al Bages per al dia 20
Amb les llums del capvespre, arribo a Bujaraloz.
Amb les llums del capvespre, arribo a Bujaraloz. | Miquel Àngel Ramos
VÍDEO Dos individus es barallen entre les terrasses de la plaça Gispert
VÍDEO Dos individus es barallen entre les terrasses de la plaça Gispert | Cedida