Un vehicle elèctric d'alt rendiment molt manresà

La UPC de Terrassa i el Centre Tecnològic de Manresa treballen en el projecte internacional d'un vehicle que tindrà un motor a cada roda i prescindirà del tren mecànic tradicional

Redacció
06 de novembre del 2014
Actualitzat a les 15:32h
Els investigadors Marc Castella, del CTM, i Vicent Sala, de l'MCIA de la UPC.
Els investigadors Marc Castella, del CTM, i Vicent Sala, de l'MCIA de la UPC. | UPC

Investigadors del grup de recerca MCIA (Motion Control and Industrial Application) dels Campus de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) a Terrassa i el Centre Tecnològic de Manresa han estat seleccionats per l'empresa Infranor per desenvolupar la base d'un vehicle elèctric d'alt rendiment. El nou vehicle prescindirà del tren mecànic tradicional i funcionarà amb un motor en cada roda i tecnologia tolerant a fallades, cosa que permetrà la conducció fins al taller quan el cotxe tingui una avaria. Es tracta d'un projecte internacional i està previst que la construcció vagi a càrrec de l'empresa mexicana TC Technologies. El nou producte podria estar construït el 2015.

El projecte té com a objectiu final crear una plataforma innovadora per a la construcció de tot tipus de vehicles elèctrics, tant de passatgers com de serveis i compta amb un finançament de 2,3 MEUR. TC Technologies serà l'encarregada de fabricar-la en el marc del projecte internacional Iberoeka anomenat VEUREE, en el que també participen el Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), la Benemérita Universidad de Puebla (BUAP-Mèxic), el Consell Nacional de Ciència i Tecnologia de Mèxic i l'empresa filial espanyola de la multinacional suïssa Infranor. 

La novetat d'aquest vehicle és que incorporarà un motor elèctric, dissenyat des del campus de Terrassa, a cadascuna de les quatre rodes. Aquest motor serà de tipus axial, de rotor pla, cosa que permetrà compactar a la mínima expressió possible el grosso i augmentar-ne la potència. Amb això, es pretén que el vehicle sigui capaç de maximitzar l'eficiència energètica fent que cada roda actuï com a propulsadora i eliminar així la pèrdua d'energia que es produeix amb el sistema clàssic de tracció a través dels trens mecànics. 

Des de la BUAP-Mèxic, treballen en el desenvolupament d'un nou sistema de bateries híbrides, amb elements químics supercondensadors, per equilibrar l'autonomia del vehicle i la potència de regeneració. 

La combinació d'aquests dos factors ha de permetre que el funcionament del vehicle sigui més estable i la bateria, d'uns 35 kWh, sigui més eficient i duradora. La idea és que el cotxe resultant tingui fins a dues vegades més autonomia que els equivalents actual i que pugui circular sense carregar les bateries al llarg d'uns 250 kilòmetres. 

El grup de recerca MCIA del Campus de la UPC a Terrassa també ha dirigit l'àrea científica del projecte VERDE amb que SEAT construeix el model híbrid del seu model León. A més, i novament en col·laboració amb el CTM de Manresa, treballen també en un nou projecte d'una empresa nord-americana.