El motocròs de Calders haurà de passar proves sonomètriques

L'Ajuntament de Calders vol tranquil·litzar el veïnat de la Call de les Tàpies i els garanteix que es faran les proves que calguin abans de donar la llicència al circuit

Redacció
19 de juliol del 2014
L'actual equip de govern ha tramitat un Pla Especial per a un circuit de motocròs a l'indret de la casa del Canadell, promogut per Josep Maria Reguant. L'any 2007 ja havia estat presentat a l'anterior Consistori però va restar encallat a la secretaria de l'Ajuntament. Alguns veïns propers al Canadell havien liderat una recollida important de signatures en contra del circuit i havien fet una forta pressió. Mentrestant el circuit anava funcionant de manera aleatòria i il·legal, la qual cosa va comportar diverses multes per part dels Mossos d'Esquadra a la propietat. Finalment, el circuit va ser clausurat.
 
Davant l'interès manifest de Josep Maria Reguant en fer possible la legalització d'aquest circuit, i entenent que "podria comportar activitat econòmica", l'actual Consistori, després "d'una freda reflexió i anàlisi", va posar tota una sèrie de condicions en forma d'annex al Pla Especial del 2007, amb la intenció de "reduir al màxim" l'impacte mediambiental així com les molèsties als veïns més propers, segons explica l'Ajuntament en un article que sortirà publicat a La Calderina.
 
El consistori afirma que les condicions bàsicament són cinc. Un horari de funcionament molt restringit a dissabtes, diumenges i festius de les 10 a les 14 h. Regar el circuit sempre que sigui necessari per evitar l'aixecament de pols. Que el circuit tingui una entrada única des de la carretera N- 141 prohibint l'entrada al circuït per altres camins. Realitzar un estudi acústic del soroll que poden rebre les cases més properes i establir mesures per a reduir l'impacte. I finalment, que totes les motos estiguin homologades segons la normativa europea vigent.
 
L'Ajuntament considera que aquestes mesures "són suficients" i "prou assenyades" per fer compatible aquesta activitat amb la resta d'activitats de la zona, i sense menystenir l'impacte sobre el medi ambient, l'Ajuntament va donar curs a aquest Pla Especial, el qual va ser aprovat definitivament per la Comissió d'Urbanisme el 4 de juliol 2013, quedant només pendent de l'aprovació del text refós que ha d'incorporar alguns requisits de la Comissió.
 
El comunicat també explica que "en la tramitació de la llicència d'activitats, la qual comporta la comunicació als veïns adjacents, s'han rebut al·legacions contra l'obertura d'aquest circuit per part d'alguns veïns així com d'un grup ecologista i d'una institució de ciències naturals". Davant el malestar entre alguns d'aquests veïns, l'Ajuntament ha encarregat "expressament" a una empresa especialitzada un estudi d'impacte acústic a la zona amb la intenció de tenir valors reals sobre els quals poder valorar el nivell acústic que rebrien les masies properes i, si s'escau, afegir mesures reductores. L'Ajuntament diu que s'ha compromès també en fer "una prova pilot amb quatre o cinc motos" i veure'n els nivells de soroll real rebuts en aquestes masies, tot podent transformar de forma rigorosa l'impacte que podrien crear el nombre màxim de motos que preveu el Pla Especial (10 motos infantils i 30 d'adults).
 
Una vegada vistos els resultats de l'estudi amb l'ajustament de l'experiència pilot, el Consistori "estarà en condicions de valorar objectivament, escoltant totes les parts i amb la mediació de l'Associació del Veïnat de Calders, la decisió sobre l'atorgament de la llicència d'activitats del circuit de motocròs i, si s'escau, sota quines condicions afegides".