Un «Concert segur» a Manresa per «reduir» la pressió acústica

Un estudi conclou que la disposició tradicional d'una orquestra pot provocar lesions auditives als músics integrants

Redacció
12 de juny del 2014
La disposició habitual d'una orquestra pot provocar lesions auditives als músics integrants. Aquesta és una de les principals conclusions de l'estudi quan han realitzat l'Observatori per la Prevenció Auditiva per als Músics (OPAM) i l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). La secció de vent és la més castigada ja que rep un impacte acústic més alt i només podria estar uns 30 minuts tocant sense tenir problemes auditius. Per tal de sensibilitzar sobre els problemes auditius, l'OPAM ha organitzat el que s'ha anomenat 'Concert segur', que es farà el 20 de juny a les 9 del vespre al Kursaal de Manresa i que pretén trobar la millor disposició de l'orquestra per minimitzar l'afectació auditiva que puguin patir els músics.
 
Per poder determinar quina és la disposició idònia, l'OPAM ha engegat un estudi previ. Ha realitzat una sèrie d'enregistraments dels assajos de la Symphonic Dances From West Side Story de Bernstein amb l'Orquestra de Pràctica orquestral de 1r i 2n curs de l'Esmuc dirigida per Xavier Puig. Els enregistraments tenen com a objectiu mesurar els valors de pressió acústica als que estan exposats els intèrprets i identificar possibles millores per disminuir el risc sense afectar a la qualitat final del concert.
 
Les primeres dades obtingudes en l'estudi apunten que la secció de vent és la més castigada en una orquestra i que la posició del director, tot i estar molt allunyada de les parts amb major impacte, també és una de les figures que rep una pressió acústica major. Segons apunten els responsables de l'estudi, cal tenir en compte que 80 db és el valor màxim a què poden estar exposats els músics perquè no hi hagi un risc de patir problemes auditius a mitjà i llarg termini i aquestes dues posicions estan molt per sobre (90 db). 
 
En funció d'aquest nivell, doncs, es determina el temps màxim que podrien estar tocant sense perjudici. I, en aquest sentit, segons l'estudi, en l'obra analitzada, la secció de vent només podria estar tocant entre 12 i 30 minuts al dia sense que es corri el risc de què hi hagi afectació, quan la mitjana dels assajos era de 2 hores i mitja.
 
En un segon nivell de risc (entre 80 i 85 dBA) hi ha els instruments de corda: arpa, violí i contrabaix. Això comporta que els músics poden estar sotmesos a aquesta pressió entre 3 i 4 hores. No obstant, alguns dels sectors estudiats mostren que algunes cordes estan al nivell dels vents per influència d'aquests mateixos. De fet, tota la disposició orquestral està pensada per a què el director de la formació rebi tota la sonoritat de l'orquestra i, en aquest sentit, tots els músics que es troben en aquest camí estan exposats a nivells superiors als de la resta, segons apunten.
 
La resta de cordes -situades a banda i banda del director- es troben en uns nivells d'exposició molt inferiors, de manera que podrien estar tocant entre 10 i 12 hores sense patir cap tipus de risc.
 
El 'Concert segur'
La solució a aquest problema es planteja a través de canvis de posició que permetin encarar el so cap a fora de l'orquestra, de manera que es redueixin els impactes majors. Aquesta nova disposició es desvetllarà i es posarà en pràctica durant el 'Concert segur', que serà el proper 20 de juny al teatre Kursaal de Manresa i els protagonistes seran els membres de la Camerata Simfònica ESMUC Quartet Casals. Estarà coordinat pel professor i director Xavier Puig i s'interpretarà la Simfonia núm. 94 en sol major (la sorpresa) de Haydn i la Simfonia núm. 40 en sol menor de Mozart. L'acte comptarà amb la presència del conseller de Salut, Boi Ruiz. 
 
L'objectiu del projecte és sensibilitzar i educar en la prevenció, i el resultat es tradueix en una disposició "pionera" de l'orquestra en un concert, de manera que aquest sigui molt més segur per a la salut auditiva dels músics.