Bonys a l'Eix Transversal un any després del seu desdoblament

Territori i Sostenibilitat situa la causa en una mala compactació de la via durant l'execució de les obres

per Estefania Escolà, Aguilar de Segarra, 7 de febrer de 2014 a les 10:12 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 7 de febrer de 2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Els operaris treballen per reparar els bonys que han aparegut a l'Eix Transversal. Foto: Estefania Escolà

Vuit mesos després de la reparació dels primers bonys apareguts a l'Eix Transversal, la via torna a estar en obres pel mateix motiu. En aquesta ocasió, els bonys han aparegut -tot i que amb menys mesura- al mateix tram de la carretera, concretament entre Aguilar de Segarra i Rajadell. Els alcaldes d'aquests municipis lamenten que en poc més d'un any ja hagin sortit complicacions i apunten que "dóna la sensació que realment les obres no es van fer correctament". De la seva banda, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha explicat que els bonys són conseqüència d'una mala compactació de la via degut a la gran abundància de pluges que hi va haver en aquesta zona tot just van acabar-se les obres.
 
Fa poc més d'un any que s'inaugurava l'esperat desdoblament de l'Eix Transversal, però des de llavors els operaris ja han hagut de treballar en dues ocasions en el tram que passa per Aguilar de Segarra i Rajadell (Bages). En tots dos casos el motiu ha estat l'aparició de bonys a la calçada. Les primeres ondulacions van sortir a mitjans del mes d'abril de 2013 en un tram de tres quilòmetres i ara, vuit mesos després, n'han tornat a aparèixer de noves. 
 
Des del Departament de Territori i Sostenibilitat han explicat a l'ACN que, en aquesta ocasió, els bonys són conseqüència d'una mala compactació entre la calçada de la carretera vella i la nova. Fonts del departament apunten que els forts episodis de pluges que hi va haver en la zona afectada tot just acabar les obres de construcció de la carretera haurien provocat que la compactació del terreny no es fes de manera correcta. Amb tot, Territori i Sostenibilitat assegura que aquest cop, a diferència de les anteriors ondulacions, es tracta d'afectacions "molt puntuals i localitzades" i preveuen que se solucionin en un termini de deu dies. 
 
D'altra banda, el Govern ha matisat que les obres no tindran cap cost per a l'administració en tractar-se d'un defecte de l'obra i aniran a càrrec de l'empresa concessionària, Cedinsa. Les màquines ja estan treballant en els trams afectats i, segons ha explicat el departament de Territori, no s'haurà de tallar la circulació com sí que es va haver de fer en l'arranjament dels primers bonys. 
 
Joan Costa, alcalde de Rajadell: "El cotxe et va d'un costat a l'altre"
Tanmateix, els alcaldes dels municipis afectats lamenten que, en poc més d'un any, ja hagin sorgit diverses complicacions a la via. L'alcalde de Rajadell, Joan Costa, ha assegurat a l'ACN que "la sensació que dóna és que realment les obres no es van fer correctament". Segons Costa, "tot i que ara es tracta de petits trams, no deixa de ser un enrenou". 
 
Costa ha explicat que la sensació que tenen els cotxes en passar pels trams afectats per les ondulacions és "com si pugessis una muntanya russa, el cotxe et va d'un costat a l'altre". Segons ha dit, "cada dia que passa, la sensació s'accentua més". De la seva banda, el primer tinent d'alcalde d'Aguilar de Segarra, Pere Aliaguilla, ha assegurat que "quan passes per sobre dels bonys, el cotxe bota". "Si vas a la velocitat que marca la via no passa res, però si hi ha algú que pugi una mica tibat, hi pot tenir problemes més seriosos", ha afegit. 

 

Participació