Dos anys d'Eix Diagonal

El Garraf i el Bages noten l'efecte positiu de la carretera mentre que l'Alt Penedès i l'Anoia reconeixen que encara l'han d'explotar més

Laura Fíguls
02 de desembre del 2013
Un tram de l'Eix Diagonal al seu pas pel viaducte de Rajadell.
Un tram de l'Eix Diagonal al seu pas pel viaducte de Rajadell. | Mar Martí
Un tram de l'Eix Diagonal al seu pas pel viaducte de Rajadell. Foto: Mar Martí

Aquest dilluns es compleixen dos anys de la posada en marxa de l'Eix Diagonal, la carretera que connecta de forma ràpida el Garraf, l'Alt Penedès, l'Anoia i el Bages. Els agents econòmics de les quatre comarques valoren positivament l'increment de les relacions comercials entre uns territoris que, històricament, s'havien donat l'esquena. Amb tot, els dos extrems de la via, el Garraf i el Bages, són els que noten l'efecte més positiu amb més turistes i un augment del transport de mercaderies al Port de Vilanova, mentre que l'Anoia i l'Alt Penedès encara busquen la manera d'aprofitar-se dels 11.657 vehicles que hi circulen cada dia. El govern va pagar el 2012 un peatge a l'ombra de 24,87 milions a ACS.
 
El 2 de desembre del 2011 el president de la Generalitat, Artur Mas, va inaugurar l'Eix Diagonal, la via que enllaça Vilanova i la Geltrú i Manresa a través de la C-15 i la C-37. La principal novetat va ser l'autovia entre Vilanova i Vilafranca del Penedès, que substituïa amb dos carrils per cada sentit una carretera estreta i antiga. Dos anys després, els agents econòmics de les quatre comarques que travessa l'Eix Diagonal veuen que la infraestructura els ha obert les portes comercialment i turística. 
 
Un notable increment d'usuaris
El flux de circulació entre les quatre comarques s'ha incrementat notablement en aquests dos anys. En dades generals que ha ofert el Departament de Territori i Sostenibilitat, de mitjana hi passen uns 11.657 vehicles. El tram que ha registrat un percentatge més elevat de trànsit és el que passa entre Igualada i Manresa, que ha pujat un 40,17% en aquest període. Actualment hi circulen uns 7.200 vehicles diaris, pels 5.150 de fa dos anys. 
 
El tram entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès veu passar, actualment, uns 16.430 automòbils cada dia. Aquest volum, que és un 25,7% més alt que fa dos anys, arriba fins a superar els 20.000 vehicles diaris durant els mesos de juliol i agost en tractar-se d'una via d'accés ràpid a la costa del Garraf. En el trajecte entre Vilafranca i Igualada hi circulen un 24,7% més de vehicles. 
 
Més de 20 milions anuals de peatge a l'ombra
L'Eix Diagonal és una via que la Generalitat va adjudicar amb el sistema de peatge a l'ombra. Això significa que el govern català paga a l'empresa concessionària de les obres (ACS) un import per cada automòbil que hi circula. L'Eix Diagonal va suposar, l'any 2012, un cost de 24,87 milions d'euros a l'erari públic en aquest concepte que fins a l'octubre del 2013 ja puja als 22,68 milions. 
 
Noves relacions empresarials que abans eren "nul·les i difícils"
El president de la Cambra de Comerç de Manresa, Pere Casals, destaca que si bé "no s'han complert algunes expectatives" que va generar l'obertura de l'Eix Diagonal, la valoració general és "positiva" ja que "ha augmentat la proximitat dels territoris en qüestió de temps i s'han establert relacions que abans no existien". El president de la Cambra manresana afirma que "qualsevol infraestructura que permeti moure persones i mercaderies de manera eficient sempre és positiva". "Els vincles del Bages amb l'Anoia, l'Alt Penedès i el Garraf han evolucionat bastant; històricament eren pràcticament nuls i difícils", ha assenyalat.
 
Casals explica que ara és "molt més fàcil" l'intercanvi o contractació de persones entre empreses del Bages i de les altres comarques i que la mobilitat també ha incrementat en els comerços i pel que fa a les visites turístiques de les ciutats. El president de la Cambra de Comerç de Manresa apunta que si bé Tarragona semblava abans més lluny i que moltes companyies centraven les relacions en Barcelona, "ara hi ha empreses que han signat convenis i tenen molt moviment a Vilanova i la Geltrú i Tarragona":
 
Ara bé, pel que fa al transport de mercaderies, Casals constata que si bé hi va haver un cert creixement inicial del trànsit, "darrerament hi ha hagut un retrocés". Després de mantenir converses amb empreses del sector del transport, el president de la Cambra manresana interpreta que la causa principal d'aquest retrocés podria ser "l'orografia, sobretot del tram de Manresa a Igualada, que és complicada per als camions".
 
Casals assenyala que si bé l'obertura de l'Eix Diagonal havia permès descongestionar la C-55 del trànsit de mercaderies que anava al Port de Vilanova i també a Tarragona, darrerament han notat que "aquests vehicles estan tornant a la C-55 per problemes de temps i pel consum de combustible". Per Casals, l'Eix Diagonal va permetre "una coneixença mútua en el trànsit de mercaderies, que ara, però, s'està tornant a desviar per la C-55".
 
El president de la Cambra manresana valora que actualment Manresa disposa de "bones" infraestructures, excepte la connexió amb Barcelona: "No n'hi ha cap de bona i la millor és molt cara". Casals assegura que fa temps que els agents econòmics del Bages estan pensant a postular el territori com "un nus logístic intermodal per la posició central de la comarca i el potencial de moviment de mercaderies per ferrocarril". Per Casals, aquestes infraestructures que han millorat la connexió amb altres comarques, com l'Eix Diagonal i l'Eix Transversal, "afavoreixen la idea que el Bages pugui ser un nus intermodal d'intercanvi entre camions i ferrocarril, una expectativa que seria molt positiva per al territori".