Montràs haurà d'explicar el frau en la gestió del sector de la granja de Moià

La Comissió Jurídica Assessora dóna la raó a l'Ajuntament i declara nuls dos convenis signats per l'exalcalde amb una constructora en els quals se cedien per partida doble uns terrenys i s'acceptava la permuta d'uns solars en vies d'expropiació per part de la Generalitat

, Moià | 15/11/2013 a les 13:09h
Especial: Fallida Ajuntament de Moià
Arxivat a: Economia i Empresa, Comissió Jurídica Assessora, crisi Moià, urbanisme, sector de la granja
Aquesta notícia es va publicar originalment el 15/11/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Localització aproximada del sector de la granja. Foto: CIC Moià

El ple de de l'Ajuntament de Moià del passat dimecres va declarar la nul·litat de dos convenis signats pel govern de Josep Montràs el 4 d'octubre de 2001 i l'1 de març de 2005 amb la societat Acteur, SL després del dictamen favorable a aquesta anulació formulada per la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat. A la vegada, el ple també va decidir traslladar la resolució al Ministeri Fiscal i a la Sindicatura de Comptes, per si els fets que motiven aquesta declaració de nul·litat fossin constitutius de responsabilitat penal o comptable per part dels signants del conveni.
 
Aquesta resolució del ple arriba després que la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat hagi acceptat el passat 31 d'octubre els arguments de l'Ajuntament de Moià sobre la nul·litat de dos convenis urbanístics de 2001 i 2005 que afectaven la UAU 7 al "sector de la granja", que el llavors alcalde Josep Montràs va signar amb Antonio Estevadeordal, representant de la societat Acteur, SL. En aquest cas, a banda d'altres irregularitats, en una concatenació de tres convenis entre Ajuntament i les empreses Acteur, SA, i Acteur, SL, l'empresa cedia dues vegades el mateix terreny al consistori a canvi de requalificacions, actuacions i obres, i en el tercer el recuperava a canvi d'uns altres terrenys en via d'expropiació per part de la Generalitat.
 
El cas es remunta al 25 d'abril de 1982, data en que el llavors alcalde de Moià, Sebastià Ubasart Serra i el representant de l'empresa Acteur, SA, Antoni Estevedeordal Carrera, varen signar un conveni urbanístic en virtut del qual l'Ajuntament es comprometia, en essència, a classificar els terrenys emplaçats al marge esquerra de la Carretera Nacional 141, km 27,7 direcció Manresa a Vic coneguts amb el nom de "sector la granja" d'una superfície aproximada de 27.000 m2, com a sòl urbà, en el marc de la revisió del planejament general que estava tramitant en aquelles dates, a canvi que Acteur, SA, finalitzés les obres d'urbanització d'aquest àmbit, designat amb el nom de UAU 7, i cedís a l'Ajuntament una parcel·la de 1.175 m2 de superfície.
 
Un any després, el 4 de maig de 1983, la Comissió Provincial d'Urbanisme va aprovar el planejament general i el 7 d'agost de 1987, el Ple de l'Ajuntament acceptà la cessió del terreny de 1.175 m2 i n'ordenà la inscripció al patrimoni municipal del sòl i a l'inventari municipal de béns i drets.

Conveni per a una cessió doblada
El 4 d'octubre de 2001, sense fer cas al fet que el terreny de 1.175 m2 de la UAU 7 ja era de propietat municipal des de 1987, l'alcalde de llavors, Josep Montràs Rovira i Antoni Estevadeordal Botta, actuant en nom d'Acteur, SL, i dels successors d'Antonio Estevadeordal i Carrera, amb la intervenció del secretari municipal, Francesc Armengol, varen signar un nou conveni urbanístic simulant una segona cessió a l'Ajuntament d'aquest terreny a canvi que l'Ajuntament assumís el cost de les obres d'urbanització pendents de la UAU 7 i les executés en el termini de tres anys.

Aquest segon conveni entre consistori i empresa constituïa un doble frau. Per una part simulava una segona cessió a l'Ajuntament del terreny de 1.175 m2 que ja era de la seva propietat des del 1987 i per l'altra condonava les despeses d'urbanització de la UAU 7 a canvi d'aquesta falsa cessió, obres d'urbanització que l'Arquitecte municipal ha taxat en 827.786,31 euros en la data de subscripció del conveni, i que hores d'ara seria molt superior, tant per l'increment de preus, com pel canvi d'IVA del 16% de llavors al 21% d'ara.
 
I un nou conveni per recuperar el terreny
Lluny de quedar-se aquí, el frau encara pujaria un esglaó més l'1 de març de 2005 amb la signatura d'un tercer conveni entre els mateixos actors, l'alcalde convergent Josep Montràs, l'empresari Antoni Estevadeordal i el secretari municipal Francesc Armengol. En aquest cas, Acteur, SL, cedia a l'Ajuntament els terrenys afectats per la rotonda de la intersecció de l'Avinguda de la Indústria amb la Carretera N-141 que la Generalitat li estava expropiant a canvi de la recuperació de la propietat del terreny de 1.175 m2 que havia cedit per partida doble a l'Ajuntament, la urbanització de l'accés a la UAU 7, que l'arquitecte municipal ha taxat en 81.707,46 euros en la data de subscripció del conveni, i el canvi de qualificació urbanística de les parcel·les 23 i 24 de la UAU 7.
 
La cessió oferta per Estevadeordal a canvi d'aquestes noves compensacions era manifestament absurda, perquè la Generalitat ja havia iniciat els tràmits d'expropiació dels terrenys afectats per la rotonda i no hi havia cap necessitat d'obtenir-los a canvi de compensacions distintes dels diners que la Generalitat estava disposada a pagar per ells.
 
Per si això fos poc, aquest tercer conveni a més a més incloïa una clàusula penal en virtut de la qual si abans de l'1 de març de 2008 l'Ajuntament de Moià no havia aconseguit la requalificació urbanística de les parcel·les 23 i 24 del polígon, havia d'abonar 300.000 euros de sanció a Acteur, SL, més els interessos de demora des de 2005. De fet, Estevadeordal ja ha iniciat un procés judicial per reclamar aquesta sanció que ara queda sense base després del dictamen de la Comissió Jurídica Assessora.

La Comissió Jurídica Assessora anula els dos convenis per estar "viciats"
En el seu dictamen, la Comissió Jurídica Assessora considera que la concatenació d'aquests tres convenis són de contingut impossible i cita el Tribunal Suprem en l'aspecte que "contenen una contradicció interna en els seus termes, impossibilitat lògica, per oposar-se a les lleis físiques inexorables o al que racionalment es consideri insuperable".
 
La Comissió Jurídica Assessora declara que cal anular el segon i tercer conveni en la seva totalitat ja que els textos es troben "viciats" per les irregularitats detectades, que són fonamentalment tres: la falsa cessió a l'Ajuntament de Moià el 2001 del terreny de 1.175 m2 que ja era de la seva propietat des de 1987; la impossibilitat legal de dispensar Acteur, SL, de l'obligació d'urbanitzar els terrenys de la UAU 7; i finalment, l'aprovació dels convenis prescindint total i absolutament dels procediments legalment establerts.
 
L'acceptació per part de la Comissió Jurídica Administrativa de la Generalitat dels arguments de l'Ajuntament permetrà l'estalvi d'un mínim de 1,206.324,79 euros, entre la indemnització de 300.000 euros que contemplava un dels convenis, i la urbanització dels terrenys i els accessos que obligaven les clàusules que s'han considerat fraudulentes.

COMENTARIS

Entesos
Anònim, 15/11/2013 a les 15:55
+2
-5
Però no havíem quedat que el sr Guiteras era el dimoni i que tapava les vergonyes del Montràs?
No ho entenc? O si que fa el que ha de fer i el que passa són divergències de punts de vista entre dos grups de gent?
Pel que sé no és el primer ni l'últim conveni del Montràs que atura
tot fa pudor
Anònim, 15/11/2013 a les 19:20
+8
-3
Moià, ja fa anys fa molta pudor i el poble en paga les consecuències. Quan podrem saber el perquè ens toca pagar tant, per no tenir res i seguir amb tants deutes ?? Se suposa que hi deuen haver molts responsables d'aquesta mala gestió. Quí ho podrà aclarir aquest tema ? Tants anys de CiU i ara no són capaços d'explicar el perquè i com han portat Moià a la ruïna i sembla que ningú s'en vol fer responsable...
El tema del sector de la granja
Anònim, 15/11/2013 a les 19:28
+2
-8
A diferència de l'altre article d'ahir, amb inexactituds que poden confondre el personal, en aquest s'explica, encara que sigui llarg i farragós, amb força exactitud tot el que ha passat.

Aquest tema parteix d'una demanda contra l'ajuntament de 300.000 euros, més interessos de demora. L'ajuntament ha hagut d'actuar en legítima defensa per intentar evitar que aquesta demanda prosperi. El tràmit d'aquesta nul·litat es va iniciar el mes d'abril amb els vots favorables d'Aramoià i d'Entesa. No és mèrit de ningú sinó que es va actuar en legítima defensa dels interessos de l'ajuntament.

A més d'aquest conveni es va demanar també la nul·litat dels signats amb el Club Esportiu perquè estaven qüestionats per l'informe de la Sindicatura de Comptes. Altra vegada per imperatiu legal i amb els vots d'AraMoià i d'Entesa.

Per tant, res a veure amb el comentari anterior (Entesos).

La demagògia és fàcil i gratuïta, però seria desitjable demanar un major rigor i objectivitat en alguns comentaris. Com a mínim, si hi ha dubtes, que n'hi poden haver, si no es té tota la informació és bo contrastar-la primer abans de de fer afirmacions rotundes no fonamentades.

A l'últim comentari
Anònim, 15/11/2013 a les 20:02
+5
-5
Escriu "No és mèrit de ningú"... entenc doncs que a alguns us preocupa més les medalles que es puguin penjar alguns partits que la notícia en qüestió... vergonyós...

I a sobre demana rigor en els comentaris. Doncs que sàpigues que continuaré escrivint el que em doni la real gana
sense soroll
Anònim, 16/11/2013 a les 21:18
+3
-3
Mira, de moment una altra operació de dubtosa legalitat, per no dir il.legal, que fa aturar el govern de Moià. Doncs ara tocaria felicitar-los no? han fet estalviar d'una "tacada" 1.200.000 euros a tots els vilatants!

Ah, i són els amics que tapen el Montràs

Tot és una bona merda!
i els implicats què diuen ?
Anònim, 17/11/2013 a les 17:05
+4
-1
Mentres el poble segueix debatent el que no fan els actuals per esbrinar tot el que el poble voldria reclamar: justícia d'una punyetera vegada a tot el què tants governs de CiU han fet i desfet fins a deixar tots els millons de deutes que tenim i que no sabem en què s'han evaporats per tenir la misèria que tenim; les dues representants a l'Ajuntament de Moià ni mú, s'abstenen de tot ? què els hi promet el partit ? la salvació eterna i no són capaçes de fer un pas pel poble ara que no tenen al capo ?
Ja seria hora de que votèssin en conciència, ja que fins ara no n'han tingut gens ni mica...O potser seguèixen les ordres del capo local i no poden opinar ???
MENTRESTANT ANEM PAGANT !!!!!
Anònim, 18/11/2013 a les 08:12
+1
-1
SI ES VERITAT : Mira, de moment una altra operació de dubtosa legalitat, per no dir il.legal, que fa aturar el govern de Moià. Doncs ara tocaria felicitar-los no? han fet estalviar d'una "tacada" 1.200.000 euros a tots els vilatants!

PAGA I CALLA!!! ( Ibi, basures,cotxes de policia local,etc)
ON ES REFLEXA AQuEST ESTALVI?
A l'anònim de les 08:12
Anònim, 18/11/2013 a les 10:40
+0
-3
Doncs l'estalvi es reflexa en que per primer cop l'ajuntament de Moià no perd diners.
Vulguis o no, no és culpa del Dionís que hi hagi el deute que hi ha. Segurament és el menys culpable del poble, ja que no és de Moià.

Les ferides piquen quan s'intenta curar-les.
La policía, segons números del Montràs al Moiàmés, costava 800.000€ un 12% del pressupost. De cada 8€ que pagues, 1 anava per la policía.

Hem de començar a preguntar-nos que de les coses que volem pel nostre poble, quines podem pagar i de quina manera.

Les propostes segur que serán benvingudes. Pel que jo he vist, només un grup intenta creativament tirar el poble endavant
A l'últim de les 10:40
Anònim, 18/11/2013 a les 11:25
+1
-3
Dius:Les propostes segur que serán benvingudes. Pel que jo he vist, només un grup intenta creativament tirar el poble endavant.
Al meu entendre són sóls dos grups, ja que les de CiU heredant el pastel poden marxar cap a casa; altra cosa és que com que teniu majoria no us vulguin agradar les propostes de l'altra i que per aixó les "ninguneeu".
Potser amb la unió dels dos grups amb diferents opinions, s'haguès pogut aconseguir molt més pel poble que les pors que porteu per voler "quedar bé" no us han deixat anar a sac, en aquest poble quan les necessitats ho requerien. Per aixó passa el temps i ja ningú podrar depurar responsabilitats i varies generacions de moianesos es tindràn que recordar del gran cervell i els seus acólits que amb la seva mala gestió, han futut Moià a la ruïna i els habitants a pagar més que ningú per no tenir res.
i tant
Anònim, 18/11/2013 a les 12:27
+2
-2
moià es molt moià, jajajajaja colla de babaus que us pensaveu que vivieu on sap que i es un poble de mala mort i a mes endeutat i arruinat, encara voleu ser capitakl de comarca jajajaja ilussos
Al i tant
Anònim, 18/11/2013 a les 16:15
+4
-1
Tens tota la raó, babaus tots per a consentir el gran despilfarro d'aquests de CiU que es pensàven que tot era seu sense tenir en compte que administraven els calés dels altres...
Si no han sabut administrar el poble, dominant la comarca l'haguèssin futut tota a la ruïna, ara es clar que amb tants deutes que han deixat, aixó de Moià ja s'els hi quedava petit, havien d'"administrar" més pobles... pobrets si si haguèssin ficat.
CiU Moià, on han anat a parar els deutes que tenim ????
Altre vegada
Anònim, 18/11/2013 a les 20:26
+0
-4
Em reafirmo, NOMÉS un grup està presentant propostes per tirar el poble endavant.
L'altra només mira al passat i intenta quedar bé amb els seus, i el tercer sense comentaris.
Si no s'ha anat a sac com dius, no és per por, és per la falta de 100 vots
polici local
Anònim de les 8:12, 19/11/2013 a les 12:25
+1
-0
---La policía, segons números del Montràs al Moiàmés, costava 800.000€ un 12% del pressupost. De cada 8€ que pagues, 1 anava per la policía.

PER AQuEST MOTIu COMENTAR NOMES COM A PROPOSTA EL DACIA (COM A ARTES ) VAL LA MEITAT DEL LAND ROVER
la poli NO
Anònim, 19/11/2013 a les 23:07
+2
-0
La poli no és ni era el problema, el problema eren tots els de CiU que encara no sabem com què i on han anat a parar el calès de Moià, per deixar-nos amb tants deutes...
Amb un xic de vergona tindrien que estar desapareguts tots per la seva tant nefasta administració i no val aixó de que ara no sabien res...què hi feien tots a l'ajuntament votant contra el bé del poble...
Em faig creus!!!!!
Anònim, 20/11/2013 a les 07:02
+0
-2
El que seria bo per tothom es un llistat exposat públicament a on es poguin veure totes les irregularitats que hi ha fins el moment. D'aquesta manera deixarem de veure com us aneu tirant merda i, al cap i a la fí, seguim arreglant les coses "al bar", com sempre!. Més transparència amics meus i canviem la manera de fer les coses, si feu un autoanàlisi veureu que encara funcioneu com abans. Obriu els vostres cervells i canvieu d'una vegada. Gestió Pública! Sabeu que vol dir?
Ja teniu feina, feu un pensament quan preneu el tallat!!!!