Els dos últims Abadal es podran veure junts al MNACTEC

El museu terrassenc inaugura dijous una exposició sobre la mítica marca d'automobils creada pel manresà Francesc Serramalera

Redacció
21 d'octubre del 2013
Un dels dos cotxes Abadal que es conserven al món. Foto: Viquipèdia

Aquest dijous, 24 d'octubre, el MNACTEC de Tearrassa inaugura una exposició sobre la mítica marca de cotxes Abadal, de la qual en va ser el creador i propietari el manresà Francesc Serramalera Abadal. En l'exposició s'hi podran contemplar plegats, per primera vegada, els dos últims exemplars que queden en el món.
 
Frances Serramaleta Abadal va néixer a Manresa el 1875. Fill de Narcís Serramalera i Dolors Abadal. Aquests tenien el seu propi negoci de llauneria i productes metàl·lics però a la vegada van patentar diferents invencions i innovacions i això va fer que la familia es traslladés a Barcelona. Allà Francesc Serramalera, conegut com Paco Abadal (va utilitzar el segon cognom perquè considerava que era més comercial), va destacar com a gran esportista de l'època. Va participar en diferents curses de bicicletes en les que va ser un destacat corredor del país en aquella època. A la vegada era representant de la casa francesa d'automòbils i bicicletes Clément.
 
Amb motocicletes d'aquesta marca també va participar i guanyar diferents competicions motociclístiques. Amb els diners que va aconseguir va obrir un taller de reparació i garatge de motocicletes i automòbils al carrer Aragó anomenat Auto-Garage Central.
 
Ben aviat Paco Abadal va entrar a formar part del consell d'administració de la prestigiosa marca Hispano-Suiza ja que va ser-ne el primer pilot (1905) en participar en competicions automobilístiques esdevenint-ne el seu principal proagandista. El seu esperit inquiet i innovador, però, no es va aturar aquí ja que el 1906 la firma Abadal i Cia. va crear la primera autoescola de l'estat espanyol i, a la vegada creava una empresa de construcció de xassís d'automòbil que treballava en exclussiva per a Hispano-Suiza. D'aquí a que a l'any 1913, associat amb la casa belga Springuel & Imperia, passés a construir i fabricar els seus propis automòbils solament hi havia un pas.
 
Van arribar a fabricar més de 300 unitats del model T-45 durant els gairebé dos anys de producció artesanal que va tenir l'empresa ja que l'esclat de la 1ª guerra mundial va aturar la producció dels motors belgues Imperia.
 
A l'exposició del mNACTEC es podran veure per primera vegada els dos únics exemplars conservats a tot el món, en perfecte estat, provinents d'un col·leccionista estatal i l'altre d'un museu portugués.