Grallers d'Avinyó presenten a Madrid el projecte Fonoteca 2.0

Redacció
21 de març del 2013
Presentació de Fonoteca 2.0 a Avinyó.
Presentació de Fonoteca 2.0 a Avinyó. | Cal Gras
Presentació de Fonoteca 2.0 a Avinyó. Foto: Cal Gras

El músics dels Grallers d'Avinyó que el mes de juliol passat van treballar amb l'artista valencià, Paco Arroyo en el projecte Fonoteca 2.0, presenten el projecte en el prestigiós centre de cultura contemporània de Madrid, Matadero.
 
La presentació del projecte serà divendres 22 de març, dins del programa Campo Adentro, que produeix projectes artístics en entorns rurals. Fonoteca 2.0, va ser produït per AcVic (centre d'art de Vic) i la Residència d'artistes Cal Gras d'Avinyó.
 
Presentació a Matadero de Madrid
Campo Adentro és un projecte que assaja estrategies culturals sobre les relacions entre el camp i la ciutat i nous contextos i funcions per a l'art contemporani.
 
Dins del Programa de Residències, durant l'any 2012 onze artistes han desenvolupat un projecte en diversos llocs d'acollida en el medi rural repartits per tota la península. Les conclusions i obres que aquestes experiències han generat es presenten en aquesta exposició.
 
En el cas de Fonoteca 2.0 Quim Moya coordinador de Cal Gras farà una conferència i mantindrà un diàleg amb l'artista Paco Arroyo. Després actuaran els Grallers d'Avinyó, amb els instruments tradicionals i amb les electrogralles construides a partir d'elements electrònics i canyes de riu. També els elements de percussió són creats amb fustes reciclades,  ampolles d'aigua i pedres 
 
Fonoteca 2.0, és el projecte sobre la tradició sonora rural que Paco Arroyo va desenvolupar a Cal Gras d'Avinyó. El projecte va ser seleccionat per dur-se a terme dins del programa de residències Campo Adentro, Paco Arroyo investiga sobre la tradició musical, prestant especial atenció al tema agrari.
 
Fonoteca 2.0 sorgeix al voltant de la tradició de les cançons de conreu i persegueix una reinterpretació de les músiques de la vall de la Gavarresa mitjançant instruments musicals tradicionals modificats i d'altres construïts in-situ amb materials reciclats i extrets de l'entorn.
 
El projecte, Fonoteca 2.0 comprèn un procés d'investigació que recull la saviesa de diferents experts coneixedors de la tradició musical de la comarca. Tal és el cas de Segimón Corominas, bandurrista nonagenari nascut a Avinyó (forma part del Grup de Cantaires d'Avinyó, deixeble de Vitorino Zapatero, un professor humanista que va encoratjar la formació d'agrupacions musicals a la zona); Ramon Vilar (musicòleg nascut a Avinyó); Jordi "Llaunes" Vall percussionista de la Colla de Gralles, el Grup de Cantaires (habituals de les celebracions populars a Avinyó) o el Campru del col·lectiu sonor Autonoise, els que han col·laborat amb Paco Arroyo fins al moment.
 
Segons el mateix artista "la creació de nous instruments musicals i la intervenció en els tradicionals reflecteixen els territoris híbrids que són en l'actualitat els espais rurals, immersos en processos de transformació on convergeixen naturalesa i tecnologia". Sobre aquesta premissa es desenvolupa Fonoteca 2.0.
 
Amb la tradició com a punt de partida, Paco Arroyo ha dut a terme diverses peces musicals durant la seva residència a Campo Adentro: des de la reinterpretació de la tradicional cançó catalana "la pastoreta" (la pastoreta), gravada en els cellers de Cal Gras a base de Casio PT-10 modificat, el Gakken SX-150, Stylophone i Korg Monotron; fins a la seva participació en Konventpuntzero, una mostra d'art efímer que acull la colònia tèxtil de Cal Rosal (Baix Berguedà, entre les localitats d'Olvan, Berga i Avià ). Totes les creacions sonores de Paco Arroyo estan a disposició del públic al seu bloc, que allotja Campo Adentro http://campoadentro.es/blog/author/pacoarroyo/