Baixa l'ús de l'autobús amb origen o destí al Bages

Tot i així augmenten els títols integrats

Redacció
18 de març del 2013
El transport escolar aprofitant les línies d’autobusos regulars ha suposat estalvis de fins al 80%.
El transport escolar aprofitant les línies d’autobusos regulars ha suposat estalvis de fins al 80%. | CCBages
El transport escolar aprofitant les línies d’autobusos regulars ha suposat estalvis de fins al 80%. Foto: CCBages

El nombre total de viatgers transportats de les línies d'autobús amb origen i/o destinació a la comarca del Bages el 2012 ha estat d'1.835.536. Aquesta xifra suposa una disminució del 4,1% respecte l'any 2011, una baixada que s'atribueix al context de crisi econòmica. Des de la implantació del nou pla de serveis -amb millores importants en les freqüències dels busos, noves línies i l'inici de la integració tarifària- cada any hi havia hagut un increment en el nombre de validacions: un 62% a l'inici (2009-2010) i un 4 % l'exercici passat (2010-2011).
 
Malgrat aquesta disminució d'usuaris, però, la utilització de títols integrats augmenta: un 77% del total de validacions del 2012 es corresponen a títols integrats, xifra que suposa un increment del 9% respecte l'any 2011. Aquesta dada reflecteix la bona acollida del sistema a la comarca, ja que a la  regió metropolitana de Barcelona, per exemple, el percentatge d'utilització de títols integrats es situa a l'entorn del 60%. L'evolució experimentada al Bages ha estat creixent des la implantació de la integració: el 2009 el 55% de les validacions es corresponien a títols integrats; el 2011 aquest percentatge era del 62% i el 2011 del 68%.
 
El cost total de la integració tarifària al Bages l'any 2012 ha estat de l'ordre de 650.000 euros anuals. D'aquests, els ajuntaments de la comarca hi contribueixen amb uns 73.000 euros, d'acord amb el conveni signat entre el Departament de Territori i Sostenibilitat, l'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona, el Consell Comarcal del Bages i l'Ajuntament de Manresa.
 
Transport escolar en línies regulars
D'altra banda, recordem que aquest curs s'ha posat en marxa una iniciativa del Consell Comarcal del Bages que permet aprofitar algunes línies de transport regular d'autobusos per a traslladar escolars, per tal d'abaratir el cost del servei i garantir la seva continuïtat.
 
En total, s'han ofert 105 places:
  • Fonollosa- Escola Agrupació Sant Jordi: 52 places
  • Rocafort-River Park-Escola Pompeu Fabra: 19 places
  • Rosaleda-Institut Gerbert d'aurillach: 15 places
  • Torroella-Institut Gerbert d'Aurillach: 19 places 
En total, això ha suposat un estalvi de 12.000 euros per a l'Ajuntament de Fonollosa (que ha passat de pagar 22.000 euros per transport escolar a pagar-ne menys de 10.000). I en el cas del Pont de Vilomara i Rocafort, s'ha passat dels 10.000 euros als 2.000, amb un estalvi de 8.000 euros.
 
El curs vinent aquesta despesa encara es reduirà més ja que recentment s'ha introduït l'ús de les targetes T-12 per als alumnes. Per tant, aquest curs s'han hagut de pagar els bitllets normals entre setembre i gener, però el proper curs només s'hauran de comprar les T-12 dels alumnes nous i pagar el servei de monitoratge.