Manresa acull una trobada del grup de mobilitat d'Eurotowns

Inclouran entre el seus treballs tallers sobre sensibilització de la mobilitat i estratègies d'aparcament

Redacció
18 de març del 2013
Manresa acull aquest dilluns i demà dimarts una trobada de grup de mobilitat de la xarxa Eurotowns durant la qual hi hauran xerrades, debats, tallers i visites sobre mobilitat local, transport públic i estratègies d'aparcament, entre d'altres.
 
La trobada, que se celebra al Centre Cultural el Casino, aplega els representants de quatre països europeus -Bèlgica, Suècia, Estònia i França- després que els italians hagin excusat la seva presència i s'ha obert avui a les 2 de la tarda amb unes paraules de benvinguda del regidor d'Urbanisme, Paisatge i Mobilitat, Ramon Bacardit. 
 
El regidor ha agraït la presència dels participants en les jornades, ha destacat que aquest és el primer cop que Manresa forma part d'aquestes trobades sobre mobilitat i ha desitjat que entre tots es pugui fer un bon treball, considerant que totes les ciutats participants en aquest projecte comparteixen problemes de mobilitat similars.
 
Per la seva banda el coordinador del grup de mobilitat de la xarxa Eurotowns, el belga Marc Verachtert, ha agraït la hospitalitat manresana i ha manifestat el seu interès que dels treballs realitzats en aquestes jornades en puguin sortir propostes i idees interessants. 
 
Seguidament, ha començat la jornada amb una sèrie de xerrades de presentació de la ciutat de Manresa dedicades a explicar les polítiques de mobilitat local que continuaran dimarts.
 
Els participants en aquesta trobada són tècnics i experts en mobilitat vinguts de les diferents ciutats que participen a la xarxa Eurotowns. Actualment són 21 ciutats europees d'entre 50.000 i 250.000 habitants, Eskilstuna, Covilhâ, Gävle, Girona, Hasselt, Jerez de la Frontera, Jyväskylä, Kavala, Kortrijk, Leeuwarden, Manresa, Mikkeli, Mölndal, Règgio Nell Emilia, Sabadell, Schiedam, Sindelfingen, Sundsvall, Ulm, Varberg i Vigo.
 
Dilluns, 18 de març
Conferències sobre mobilitat i territori
L'arquitecte de l'empresa municipal Foment de la Rehabilitació Urbana de Manresa, S.A (FORUM), Joan Oliveras, parlarà sobre Algunes de les dades socioeconòmiques i característiques generals de Manresa. A continuació l'arquitecte de la Oficina municipal del POUM, Alex Quintin, pronunciarà una xerrada sobre les Contribucions del Pla d'Ordenació Urbanístic Municipal de Manresa en el sistema viari actual.
 
Seguidament la tècnica de mobilitat de l'Ajuntament de Manresa, Queralt Torres explicarà Les millors pràctiques i les accions futures del Pla de Mobilitat de Manresa. I Finalment, el coordinador del grup de mobilitat de la xarxa, Marc Verachtert, comentarà Les conclusions de l'Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU) en relació a d'altres polítiques catalanes de mobilitat.
 
Posteriorment els assistents a les jornades realitzaran una visita per la ciutat on es mostraran diverses experiències de mobilitat. 
 
Taller sobre sensibilitat ciutadana
La jornada de la tarda consistirà en la realització del primer taller, que estarà dedicat genèricament a les campanyes de sensibilització de cada ciutat. Els diferents socis que participen en la jornada formen grups de treball per explicar i posar en comú estratègies, i dees i iniciatives.
 
En aquest sentit els temes que es posaran sobre la taula seran: 
  • Introducció sobre els sistemes de difusió ja realitzats a Manresa o previstos en un futur per tal de conscienciar a la ciutadania sobre la importància d'una mobilitat intel·ligent.
  • Els participants, mitjançant presentacions de PowerPoint, destacaran les millors pràctiques ja realitzades a les seves ciutats pel que fa a campanyes de comunicació sobre la introducció del pla de mobilitat o accions específiques al voltant de 30 kilòmetres d'àrea urbana que inclouen la millora de la zona de vianants, de carril bici, transport d'autobús, i la millora en l'aparcament. 
Aquesta part finalitzarà amb les reflexions sobre el que s'ha de fer i el que no, i una proposta d'aquells punts que s'han de millorar. També es proposaran les accions comunicatives a realitzar.
  • Per acabar el taller es discutiran els temes tractats i es resumiran les conclusions i propostes aportades.
Dimarts, 19 de març
Demà al matí, començarà la jornada repas sant els acords del grup de treball de mobilitat (TTM-Works) destacant els temes que involucren la xarxa de transport públic gratuït, les trucades intel·ligents promogudes des de la comissió Europea, etc.
 
Després, l'expert en mobilitat Sergi Comellas impartirà la conferència sobre Noves tendències de la participació pública en la mobilitat, l'espai públic i l'accessibilitat. 
 
Taller sobre estratègies comunes per la setmana de la mobilitat local
Al final de la xerrada i després d'una petita pausa, començarà el segon taller de les jornades d'enguany amb el nom estratègies comunes per la setmana de la mobilitat local que treballaran aspectes com:
  • El desenvolupament d'una estratègia comuna per la setmana de la mobilitat local. Els participants posaran en comú les seves idees sobre el contingut d'aquesta estratègia i la seva promoció.
  • Es mostraran cinc presentacions de PowerPoint sobre la Setmana de la Mobilitat que va tenir lloc a diverses ciutats del 22 al 29 de setembre del 2012, destacant els objectius i els seus destinataris; la promoció que es va fer i les activitats que es van oferir; així com algunes fotos de l'esdeveniment i una breu avaluació d'aquest.
  • Finalment, els assistents procediran a la discussió i resum dels temes tractats.
Estratègies d'aparcament
A continuació la següent activitat que es realitzarà, a mig matí, serà un monogràfic sobre les estratègies d'aparcament. Així es discutiran els seus problemes i es proposaran polítiques i solucions. El programa concret establert pels participants és:
  • Presentació de l'estratègia d'aparcament en les ciutats participants en la reunió.
  • Els participants presentaran mitjançant diapositives de PowerPoint les polítiques d'aparcament destacant-ne les estratègies i mostrant els èxits i els fracassos, així com les relacions amb altres mitjans de transport per la mobilitat urbana interior.
  • Es farà un resum dels temes comuns, de les necessitats i de les polítiques a desenvolupar.
  • Es definirà un sistema de treball per solucionar el tema de l'aparcament establint els objectius a tenir presents.
Un cop finalitzat aquest grup de treball, es procedirà a fer un resum de tota la jornada, valorant els acords adoptats i determinant els pròxims passos a seguir. I, al mateix temps, es presentarà la propera trobada del grup de mobilitat de la xarxa Eurotowns que tindrà lloc a la ciutat de Gävle el dia 28 de maig.
 
Què és Eurotowns?
La Xarxa Eurotowns és una xarxa d'abast europeu d'una vintena d'agrupacions urbanes petites i mitjanes d'11 països amb poblacions d'entre 50.000 i 250.000 habitants. Es va crear al 1991 i es va reactivar a principis del 2000, amb la finalitat de desenvolupar una xarxa de ciutats europees mitjanes dinàmiques, inclusives i sostenibles, que actuï com a catalitzador de la innovació, la creativitat i la regeneració urbanes. Manresa va ocupar la presidència del grup fins el 2010 i la Reggio Emilia italiana va prendre el relleu. 
 
La xarxa ha anat creant diversos grups de treball temàtics i un d'ells és el grup de treball de mobilitat, que és el que es reuneix dilluns i dimarts a Manresa. L'equip de treball reuneix experts de mobilitat de les ciutats interessades, que posen en comú experiències, casos d'èxit, problemes i solucions. També s'intenta fer projectes comuns que puguin ser presentats a convocatòries europees i finançats per la UE.