El canvi urbanístic a Sant Mateu és «una mostra clara de corrupció»

Salvem Callús denuncia que "quan es va iniciar el tràmit, al mateix ajuntament ja s'havia d'haver denegat el projecte perquè no complia amb aquest requisit essencial"

Redacció
10 de febrer del 2013
L'abocador es localitzarà al forat que va deixar l'extracció d'argila de l'antiga fàbrica de la Bòbila.
L'abocador es localitzarà al forat que va deixar l'extracció d'argila de l'antiga fàbrica de la Bòbila. | Estefania Escolà
L'abocador es localitzarà al forat que va deixar l'extracció d'argila de l'antiga fàbrica de la Bòbila. Foto: Estefania Escolà

Aquesta setmana passada s'ha fet públic que l'Ajuntament de Sant Mateu de Bages rectifica les normes urbanístiques per adequar la zona de la Vinya del Tot a la instal·lació d'un possible abocador per part de l'empresa Efienergia. Aquest canvi l'hi havia demanat la Comissió Territorial d'Urbanisme de la Catalunya Central.

La Plataforma Salvem Callús i altres ajuntaments i el mateix Consell Comarcal del Bages ha estat en contra des del principi d'aquest abocador per moltes causes. Però una de les principals era justament que els terrenys no tenien la qualificació urbanística per a instal·lar-hi un abocador de bales d'ecoparc. Una bona part d'aquests terrenys era una argilera, que havia de ser restaurada, segons la llei, amb terres netes.

Per a la Plataforma Salvem Callús, el fet que l'Ajuntament de Sant Mateu canviï la qualificació d'uns terrenys a petició d'una empresa privada és "una mostra clara de la corrupció en què ens trobem immersos", oi més "quan el projecte de l'abocador es troba en un tràmit avançat".

Això significa que quan es va iniciar el tràmit, al mateix ajuntament ja s'havia d'haver denegat el projecte perquè no complia amb el requisit essencial: els terrenys no tenien la qualificació per a un abocador. Per a Salvem Callús tot plegat "també dóna una mostra de la inoperància jurídica dels organismes que han de vetllar per la netedat i transparència dels processos: des de la mateixa Comissió Territorial d'Urbanisme, fins a l'Agència de Residus de Catalunya".

La trampa aleshores va ser que "no s'hi volia fer un abocador", sinó "la restauració d'un espai amb el rebliment de materials adequats". I quan, des de la Plataforma, van denunciar que els materials eren "bales d'ecoparc, és a dir, residus", i que per tant el que s'hi volia fer "era un abocador, vam ser criticats per tothom: des del mateix alcalde de Sant Mateu fins a l'alcalde de Callús, que afirmava en públic que ens renyava cada vegada que parlàvem de l'abocador, perquè havíem de dir un dipòsit de bales".

Per a la Plataforma "ara s'ha vist clarament que aquest projecte és un frau de llei de dalt a baix. I que des de bon començament és una gran martingala per treure beneficis econòmics de les deixalles. El mateix director de l'Agència de Residus de Catalunya ens va confessar que, en realitat, a Catalunya no feia falta aquest abocador".

Salvem Callús es pregunta "A canvi de què l'ajuntament de Sant Mateu ha canviat la qualificació urbanística d'aquests terrenys?", "Un tràmit que té un defecte tan greu d'origen, no s'hauria de tornar a iniciar?" i "Aquests dies que veiem tants casos de corrupció, qui es beneficiarà dels milions que mourà aquest abocador: el propietari, l'ajuntament o algú més?". Així mateix recorda que " l'alcalde de Sant Mateu és d'Unió; que el propietari té forts lligams sentimentals amb la presidenta comarcal d'aquest partit; i que moure bales d'ecoparc dóna importants beneficis".

I a l'ajuntament del seu municipi també s'hi dirigeix "Ara que ja és clar que a la Vinya del Tòt hi va un abocador, què hi diu l'ajuntament de Callús, que fins ara negava que el que s'hi volia fer fos un abocador?".