Els transportistes es rebel·len contra l'eurovinyeta a l'Eix

Els camioners, que tallaran la via el proper divendres a Manresa, consideren que no podran assumir el cost del nou peatge que vol implantar la Generalitat

P. Pratdesaba/Osona.com
30 de gener del 2013
L'eix desdoblat, una millora notable de les comunicacions
L'eix desdoblat, una millora notable de les comunicacions | Albert Alemany
L'eix desdoblat, el dia de la seva inauguració. Foto: Albert Alemany

Els camioners tallaran divendres l'Eix Transversal a l'altura de Manresa per protestar contra l'eurovinyeta, el peatge que la Generalitat té previst aplicar als camions, segons ha declarat el president de la patronal ASCAT-CONDAL, Evaristo Magaña, en declaracions a l'emissora La Xarxa. Els transportistes consideren que si s'acaba implantant aquest peatge no podran assumir el cost i agreujarà la seva situació, ja força complicada a causa de la crisi.

La protesta consistirà en fer un recorregut a marxa lenta entre Manresa i Artes. Serà a dos quarts de quatre de la tarda.

A finals de l'any passat, en una visita a Vic, l'exconseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va confirmar que l'Eix Transversal es convertirà en la primera carretera de tot l'Estat espanyol que aplicarà l'eurovinyeta, o sigui, un peatge només per als camions. En principi, la mesura només s'aplicaria als vehicles de gran tonatge que travessessin l'Eix Transversal d'una punta a l'altre, des de Girona fins a Cervera, a partir del 2013, que haurien de pagar 12 euros cadascun. El peatge no inclouria els camions que fessin itineraris interns.

La mesura permetria a la Generalitat recaptar un màxim de 10 milions d'euros, que repercutiran en la millora de la carretera. Tot i això, la intenció no és recaptatòria sinó dissuasòria, ja que el que es pretén és que la carretera deixi de ser lloc habitual dels camions de gran tonatge.

De moment, el Departament de Territori i Sostenibilitat està estudiant diverses tecnologies per implantar aquesta eurovinyeta. Tot apunta que es farà a través d'uns sensors, que se situaran a l'entrada i sortida de l'Eix Transversal, a Girona i Cervera, i que obligarà els vehicles de gran tonatge a donar-se d'alta.