El grau iTIC de l'EPSEM potencia la relació alumnes-empreses

Els futurs enginyers han rebut explicacions de diverses empreses sobre com gestionar projectes reals

Redacció
08 de gener del 2013

Els alumnes de 3r curs del grau iTIC de l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa han rebut la visita de Selba i Deloitte, que els han explicat importants aspectes sobre la gestió dels projectes amb fi de potenciar la relació empresa-alumnes-universitat i també per tal que els futurs enginyers aprenguin a valorar la importància d'aquests aspectes, no tant tècnics, però igualment claus per a l'èxit dels projectes.

Concretament, el passat 14 de desembre Francesc Martín, exalumne de l'EPSEM i actual treballador de l'empresa Deloitte, va visitar a l'alumnat del grau iTIC. Martín, que anteriorment treballava al Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació de la Generalitat (CTTI), els va explicar el projecte que va dur a terme sobre les comunicacions i la informàtica necessàries per a les eleccions al parlament. Va parlar de les fases del projecte i d'alguns aspectes tècnics, d'aquesta manera, els estudiants van poder veure que empreses grans com aquestes utilitzen metodologies de gestió de projectes i que tenen molts aspectes en compte per tal que el projecte es pugui acabar a temps i amb èxit. Sobretot, Martín va fer molt èmfasi amb la gestió dels riscos i els va animar dient que empreses com la seva busquen enginyers per anar-hi a treballar.

L'altre visita va ser el 21 de desembre i va anar a càrrec del director de Selba, Gabriel Prat, que va explicar les fases que duen a terme per desenvolupar els seus projectes electrònics. En concret va explicar quines fases han seguit per poder desenvolupar l'últim projecte de l'empresa: un sistema de càrrega per a vehicles elèctrics. Prat va fer especial èmfasi en el control dels costos i el seguiment del projecte per evitar els retards importants.

Tant Gabriel Prat com Francesc Martín van voler ressaltar la importància que té la relació amb el client. Els dos creuen que és molt important dedicar un temps a l'inici a definir molt bé quin és el problema i què es vol aconseguir en acabar el projecte (prestacions, facilitats, operativa...). Tot això és bo definir-ho conjuntament amb el client, que és qui posteriorment haurà d'utilitzar el producte o servei resultat del projecte que es realitzi. D'aquesta manera, amb les explicacions dels empresaris, els futurs enginyers poden veure, a través de casos reals, la importància de la gestió dels projectes i com es treballa aquest aspecte en cada empresa.

Aquestes xerrades s'han portat a terme dins l'assignatura Gestió i Orientació de Projectes, de la qual n'és responsable la professora Rosa Giralt. Segons comenta la professora, l'objectiu d'aquestes visites és que els alumnes "vegin com es materialitza tot el que s'ha explicat a classe i també observin projectes reals fets per empreses, com els que ells poden arribar a fer en un futur".

Segons el professorat i els mateixos alumnes, el resultat d'aquestes visites ha estat molt positiu i als estudiants els ha agradat veure que realment els continguts apresos s'apliquen a les empreses. A més, segons Giralt, "l'alumnat ha escoltat consells que no tan sols serveixen per fer projectes, sinó també pel dia a dia dels seus estudis, com l'organització, la planificació i l'eficiència".

La idea del grau iTIC és que es vagi potenciant, cada vegada més, la relació amb les empreses per tal que aquestes ajudin a formar als alumnes i els mostrin casos reals. Amb aquestes dues visites, i més que s'aniran organitzant, "els alumnes, que estan acostumats a treballar aspectes tècnics, es motiven també pels aspectes de gestió i veuen que també son necessaris", comenta Giralt.