El CTM desenvoluparà un vehicle urbà elèctric adaptat per al lloguer

Aquests vehicles complementaran les necessitats de desplaçaments dels usuaris per a trajectes curs dins de les ciutats, sent un complement dels sistemes de transport públic col·lectiu, com l'autobús o el tren

per Redacció, 31 d'octubre de 2012 a les 15:18 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 31 d'octubre de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Participants en el projecte Velow. Foto: CTM

Les Àrees d'Energia i de Gestió Interna de la Fundació CTM Centre Tecnològic han posat en marxa el projecte VELOW (Vehicle Electric LOW cost per carsharing). El projecte VELOW pretén desenvolupar la tecnologia d'un vehicle urbà totalment elèctric, enquadrat dins el segment dels quadricicles pesats (fins a 20CV), i específicament adaptat per a aplicacions de lloguer i mobilitat urbana CarSharing*.
 


Per a aquest projecte es desenvoluparà un sistema d'emmagatzematge de fins 8kWh i amb una potència màxima de 15 kW, que proporcionarà una velocitat màxima de fins a 80 km/h, amb una gestió automàtica de l'energia disponible segons el trajecte descrit o l'actuació del conductor, garantint una autonomia de fins a 100 km.
 

Es desenvoluparà una unitat electrònica compacta optimitzada que farà la funció de carregador i inversor a la vegada, reduint així de dos equips independents a un de sol capaç de controlar el motor i fer la funció de carregador d'alta potència per a recàrrega ràpida. La unitat electrònica compacta podrà ser connectada tan a pilones de recàrrega ràpida trifàsica de 12kW de potència capaç de recarregar la bateria en 45min o una connexió monofàsica domèstica (<3,3kW) on el temps de recàrrega serà de 2,5h.
 
Es dissenyarà i es desenvoluparà mòduls de comunicació sense fils i cablejats, per al vehicle i la pilona de recàrrega, que han de permetre el enllaç entre si de les unitats de control del vehicle, la pilona externa i l'"smartphone" de l'usuari.
 
Es desenvoluparà aplicacions d'interfase per "smartphone" basades en programari lliure, que han de permetre la comunicació de l'usuari amb l'automòbil per a la gestió del contracte de lloguer, i per conèixer els paràmetres bàsics de conducció, com ara la velocitat, estat de la càrrega de les bateries, autonomia disponible, alarmes, i funcions típiques de GPS (acceleròmetres, brúixola), així com consells d'ecodriving.
 
Pel que fa al sistema de recàrrega d'energia, es desenvoluparan una pilona de recàrrega amb múltiples tomes de tensió trifàsica de fins a 12 kW, amb els sistemes de seguretat i comunicacions cablejades i sense fils adients, per a la recàrrega ràpida de vehicles elèctrics amb bateria.
 
Aquest projectes s'emmarca en les conclusions obtingudes del projecte europeu MoMo, More Options for Energy Efficient Mobility through CarSharing, Momo CarSharing ( http://www.momo-cs.eu ) , pel que fa a recerca i desenvolupament de tecnologies i aplicacions necessàries per al desplegament d'aquest nou tipus de mobilitat.
 
El projecte partirà d'un vehicle que actualment estigui en el mercat fent-lo servir de plataforma per testar les innovacions que es desenvoluparan durant el projecte. La Fundació CTM Centre Tecnològic s'encarregarà de la gestió total del projecte, el modelat global de simulació del vehicle, el desenvolupament del sistema d'emmagatzematge, les aplicacions per a smartphones i la integració. En un període d'un any i mig es preveu tenir el prototip a punt per a les proves de test dinàmiques.
 
El projecte VELOW  tindrà una durada de 2 anys, un pressupost total de 900.152 €, i estarà cofinançat per ACCIÓ i pels fons Europeus FEDER. Els socis del projecte són les empreses Infranor, Rucker-Lypsa, Selba i RBS i els centres de recerca son el grup de recerca MCIA de la UPC i la Fundació CTM Centre Tecnològic. Per part del CTM, en el projecte hi participaran cinc professionals pertanyents a les àrees de d'Energia i Gestió Interna.

 

Participació