El govern es carrega el discutit carril bici del Passeig

Ramon Bacardit presenta el programa de millora de la mobilitat de l'ajuntament que contempla una Zona 30 per limitar la velocitat al tram central del Passeig, amb les bicicletes circulant per la calçada

Redacció
23 d'octubre del 2012
576_12664232872010_02_17_totemcarrilbici1
576_12664232872010_02_17_totemcarrilbici1
Imatge d'arxiu amb operaris instal·lant senyalització vertical del carril bici. Foto: AjM

El regidor de Mobilitat de l'Ajuntament de Manresa, Ramon Bacardit, ha anunciat aquest migdia l'inici imminent d'una intervenció al tram central del Passeig Pere III, entre el carrer Primer de Maig i Crist Rei per millorar la convivència entre vehicles, vianants i bicicletes.


L'actuació contempla una reordenació del traçat del carril bici en aquell tram per donar-li una continuïtat sense restar espai als vianants i està previst que en els pròxims dies comencin els treballs previs de senyalització. Les obres s'iniciaran després de Tots Sants i es preveu que acabin a finals de novembre.

Ramon Bacardit ha afirmat que "el tram actual del carril bici no funcionava i calia buscar una solució per garantir una bona funcionalitat global d'aquest entorn per evitar els problemes actuals de mobilitat".

Zona 30 i les bicis per la calçada
El regidor ha explicat totes les accions previstes per aconseguir aquest objectiu com la implantació d'una zona de limitació de velocitat a 30 km per hora entre Primer de Maig i la Muralla Sant Domènec, pel tram central del Passeig i els carrers Guimerà, Carrasco i Formiguera i Soler i March.

Aquesta limitació de velocitat, ha assenyalat Bacardit, és la que fa possible que les bicicletes puguin circular per la calçada dels carrers i compartir espai amb els vehicles.

El regidor de Mobilitat ha anunciat que el nou recorregut del carril bici en aquest tram central serà de pujada pel carrer Àngel Guimerà, segregat des de Crist Rei fins al carrer Carrasco i Formiguera; i continuarà per la calçada per Carrasco i Formiguera (Zona 30). El recorregut de baixada serà pel Passeig des del carrer Primer de Maig per les dues calçades, convertides també en Zona 30.

Bacardit ha manifestat que "els canvis són el fruït d'un any de treball per intentar que aquesta reordenació sigui útil i ajudi a donar resposta a totes les necessitats detectades i ajudar la fluïdesa del trànsit en tot aquest entorn".

El regidor ha afegit que la reordenació del carril bici permetrà crear en el tram central del Passeig "un nou carril de serveis, que inclou una zona de càrrega i descarrega, un aparcament de motos, un aparcament per a vehicles de discapacitats, una zona de contenidors" i que, a més, hi haurà un nou pas de vianants entre el número 54 i 56 del Passeig.

Una rotonda al carrer Súria
La nova reordenació suposa també la construcció d'una rotonda al carrer Súria i la implantació d'un sentit únic al carrer Soler i March que, segons el regidor "farà que els cotxes que passin pel carrer Carrasco i Formiguera i vulguin sortir de la ciutat no hagin de passar per la Plaça Espanya. Ho podran fer a través de la rotonda del carrer Súria i això els permetrà anar en diverses direccions".

Lligada amb aquesta intervenció, el regidor ha anunciat l'establiment d'un pas de vianants elevat al carrer Carrasco i Formiguera, el canvi de sentit de circulació del carrer Aragó i la connexió d'aquest carrer amb el carrer Abat Oliba, "que permetrà als conductors continuar un itinerari natural".

La idea de totes aquestes intervencions és crear una ruta paral·lela i alternativa al Passeig que faciliti la sortida de vehicles de la ciutat i descongestioni la zona de Plaça Espanya.

Millorar la xarxa viària, potenciar el transport públic i promoure els aparcaments
A banda de la reordenació del tram central del Passeig, Bacardit ha presentat altres actuacions del programa de millora de la mobilitat com la clarificació de la xarxa viària, la consecució d'un transport públic eficient i de qualitat i la reordenació del sistema d'aparcaments per promoure el seu ús.

Pel que fa a la clarificació de la xarxa viària, el regidor ha reconegut que "Manresa presenta un recorreguts complexos i discontinus" i que cal treballar per afavorir la fluïdesa del trànsit. Entre les mesures adoptades per aconseguir aquest objectiu ha destacat la creació dels dos carrils entre la carretera de Vic, amb la supressió del gir a l'esquerra al carrer Maternitat d'Elna i el treball per obrir l'Av. Països Catalans, a la zona dels Trullolls, que inclou un canvi de sentit de circulació al carrer Caietà Mensa.

Quant al transport públic, el regidor ha manifestat que vol prendre mesures per garantir "la qualitat i assolir-ne l'eficiència", destacant que s'està treballant en la nova concessió del bus urbà i en la millora de les parades amb bancs i marquesines.

El regidor de Mobilitat ha fet esment també del treball per reordenar el sistema d'aparcaments i promoure el seu ús. En aquets sentit, ha explicat la campanya per a la difusió del pàrquing de la Reforma sobretot per a veïns i comerciants, la propera entrada en servei dels aparcaments de les Escodines i el treball que s'està fent per implementar les àrees verdes d'aparcament per a veïns.

Bacardit ha anunciat que s'està estudiant la reordenació de l'entorn a l'hospital de Sant Joan de Déu, i que, abans d'acabar l'any, es tindrà a punt la reordenació de l'entorn de la Plaça Cots.

Programa de millora de la mobilitat
Objectiu del programa
Reordenar la xarxa viària per aconseguir una mobilitat que afavoreixi la seguretat, promogui l'ús del transport públic, fomenti la utilització dels aparcaments i aconsegueixi una bona convivència entre vehicles, vianants i bicicletes.

Actuacions

  • Clarificació de la xarxa viària per donar-li continuïtat
  • Aconseguir un transport públic eficient i de qualitat
  • Reordenació del sistema d'aparcaments per promoure'n l'ús
  • Pacificació de la mobilitat per afavorir la convi vència entre vianants, vehicles i bicis
  • Millora del tram central del Passeig

Clarificació de la xarxa viària per donar-li continuïtat
Assolir una mobilitat més eficient i segura dins la pròpia ciutat eliminant les discontinuïtats de la xarxa viària interna i definint clarament la seva estructura jeràrquica per afavorir la fluïdesa del trànsit.

Accions

  • 2+2 carrils d'entrada per Ctra. de Vic (supressió gir esq. a Maternitat d'Elna)
  • Urbanització del c/ Joan Maragall
  • Actuacions per evitar la inundabilitat al Pg. del Riu i el c/ Indústria
  • Gir a l'esq. al c/ Viladordis amb c/ Sant Cristòfol (en proves)
  • Obertura Av. Països Catalans (zona Els Trullols) i canvi sentit c/ Caietà Mensa

Aconseguir un transport públic eficient i de qualitat
Gestionar el transport públic de la ciutat (bus i taxis) per promoure'n la utilització i millorar la seva eficiència i qualitat.

Accions

  • Aconseguir l'equitat en les subvencions en relació a municipis de la regió metropolitana
  • Nova concessió del bus urbà
  • Millora de l'eficiència del servei de bus reajustant el servei a la demanda
  • Nous criteris en les bonificacions del transport urbà
  • Millora de les parades: bancs i marquesines
  • Senyalització parades busos interurbans

Reordenació del sistema d'aparcaments per promoure'n l'ús
Promoure l'ocupació dels pàrquings i dels aparcaments en superfície per millorar-ne l'eficiència per afavorir la mobilitat a la ciutat.

Accions

  • Reequilibri econòmic concessió La Reforma
  • Entrada en funcionament aparcament de les Escodines
  • Estudis per a la implementació d'àrees verdes d'aparcament per a veïns
  • Reordenació de l'aparcament a la zona nord dels Trullols
  • Aparcament en bateria al c/ Cos
  • Reordenació entorn Sant Joan de Déu
  • Reordenació a l'entorn de la Pl. Cots

Pacificació de la mobilitat per afavorir la convivència entre vehicles, vianants i bicicletes
Aconseguir una bona convivència entre vehicles, vianants i bicicletes millorant la seguretat dels vianants i promovent un model de mobilitat sostenible.

Accions

  • Implementació d'àrees de zona 30 km/h
  • Semaforització c/ Arquitecte Montagut amb Ctra. Pont de Vilomara
  • Millores del tram de la Ctra. de Santpedor entre el Gimnàstic i la Pl. de la Creu
  • Millora connexió de la Renfe amb el Pont Vell per als vianants
  • Ampliació d'espais per a la circulació amb bicicleta
  • Setmana de la Mobilitat
  • Smart City
  • Vehicle elèctric

Millora del tram central del Passeig
Aconseguir una bona convivència entre vehicles, vianants i bicicletes en el tram central del Passeig; i reordenar el traçat del carril bici, sense restar espai als vianants, per donar-li continuïtat

Accions

  • Zona 30 km/h entre Primer de Maig i Muralla de Sant Domènec: per tram central del Passeig, c/ Guimerà, c/ Carrasco i Formiguera i c/ Soler i March
  • Reordenació del carril bici per millorar la continuïtat del traçat
    • De pujada: per c/ Àngel Guimerà (segregat de Crist Rei a c/ Carrasco i Formiguera) i per c/ Carrasco i Formiguera (en calçada-Zona 30)
    • De baixada: pel Passeig des de c/ Primer de Maig (en calçada-Zona 30)
  • Nou carril de serveis al Passeig entre Plaça Espanya i Crist Rei (enlloc del carril bici)
    • Zona càrrega i descàrrega
    • Aparcament per motos
    • Aparcament per vehicles de discapacitats
    • Contenidors
  • Nou pas de vianants al Passeig (nº 54-56)
  • Redistribució de places de zona blava
  • Sentit únic c/ Soler i March i reordenació aparcament (davant de la Policia)
  • Pas de vianants elevat c/ Carrasco i Formiguera
  • Rotonda c/ Súria
  • Canvi sentit c/ Aragó i connexió amb c/ Abat Oliba
  • Obertura c/ Sant Ramon
  • Gir a l'esquerra a c/ Circumval·lació per accedir al pàrquing