El projecte Enllaç intervé en 108 casos el 2011

És el servei d'intermediació municipal que treballa per la cohesió ciutadana i la resolució de conflictes entre veïns

Redacció
25 de juny del 2012

El projecte Enllaç de l'Ajuntament de Manresa ha intervingut en 108 casos el 2011 per millorar i afavorir la convivència ciutadana, amb atenció directa a 370 persones que manifestaven diferents problemàtiques que afectaven a un total de 250 famílies. Aquestes són les principals dades de la memòria d'actuació corresponent a l'any 2011 del servei d'intermediació i treball comunitari que depèn de la regidoria de Serveis Socials, Acollida i Cooperació i que rep un alt grau de satisfacció de les persones ateses.

Dels 108 casos atesos, 87 han estat nous i iniciats l'any 2011, i els altres 21 correspon a seguiments de problemàtiques iniciades el 2010. Del total de demandes, el 78% són problemàtiques que afecten la convivència veïnal, l'11% a Urbanisme, el 5% a Salut Pública i el 6% a Medi Ambient.

En l'apartat de convivència veïnal, el 37% dels casos, la problemàtica ve derivada dels sorolls; el 30% per manca d'acords per espais comuns; el 13% per deutes de la comunitat de veïns; el 15% per problemes de manteniment i l'11 per qüestions d'espai públic.

L'origen de la demanda per part dels ciutadans arriben als professionals d'Enllaç per molts canals si bé l'Oficia d'Atenció Ciutadana, amb el 31% del total suposa la primera font d'arribada, seguit de la petició directa (24%), les Associacions de Veíns (14%) i la Policia Local (14%) són els més utilitzats.

Pel que fa a l'origen dels usuaris, el 71% són autòctons, el 17% del Magrib, el 5% són de l'est europeu, el 3% són sub-saharians, el 3% són llatinoamericans i l'1% són procedents d'Àsia.

Quan als barris, les demandes estan molt repartides: Carretera de Santpedor (10%), Barri Antic (9%), Passeig i Rodalies (9%), Valldaura (9%), Sagrada família (9%) són els barris amb més peticions, i Balconada i Cal Gravat, amb l'1% de les peticions, els que menys sol·liciten aquest servei municipal.

Enllaç, un servei que es va posar en marxa el 2006
Enllaç, és un servei municipal que treballa en pro de la convivència i la cohesió ciutadana depenent del Programa d'Acollida. Es va iniciar l'any 2006 de forma provisional i com a prova pilot, i posteriorment s'ha mantingut i consolidat a través de subvencions de la Secretaria per a la Immigració de la Generalitat, des d'on s'assumeix la despesa de personal del mateix.

És portat a terme per una Educadora Social amb la coordinació i seguiment del tècnic responsable del Programa d'Acollida. El servei es troba ubicat als Infants, dins de l'Àrea del Servei a les Persones . L'horari d'atenció és: Dilluns i dimecres de 10 a 19 h; dimarts de 10 a 15 h, dijous i divendres de 9 a 15 h.

El servei pretén aconseguir els següents objectius:

  • Millorar i afavorir la convivència ciutadana, la prevenció, l'atenció i la resolució de conflictes derivats de la interacció comunitària, del fet migratori, l'exclusió, la diversitat cultural i d'origen.

I com a objectius específics:

  • Promoure i consolidar polítiques transversals municipals que afavoreixin la prevenció i resolució de conflictes amb la ciutadania, a través de la dotació d'un equip d'intermediació i intervenció comunitària especialitzat en la informació, prevenció i resolució davant de conflictes socials.
  • Afavorir canvis positius en la percepció i la vivència de conflictes i situacions relacionades amb la quotidianitat de les relacions interpersonals i comunitàries, amb especial incidència en les situacions sorgides de la interacció entre la població immigrant nouvinguda i assentada en els últims temps a la ciutat.
  • Millorar els processos d'adaptació, acomodació i interacció dels immigrants en la nova societat d'acollida. Facilitar la inclusió social dels immigrants amb una equiparació de possibilitats i recursos respecte la població catalana autòctona.

El projecte, a banda de la seva tasca i objectius detallats, és una bona eina per aprofundir la transversalitat interna municipal i el treball en xarxa ciutadà. Davant les múltiples situacions sobre les que s'actua, s'aprofundeix en les col·laboracions amb molts àmbits municipals i externs, des de la Policia Local, especialment amb proximitat, o Serveis Socials, fins el món veïnal; i de forma específica la coordinació amb el punt de mediació de les Escodines, la Cambra de la propietat i Administradors de finques.

Un servei per a tothom i amb voluntat preventiva
El servei s'adreça al conjunt de la ciutadania i treballa amb una voluntat preventiva, és a dir, intentant intervenir abans del deteriorament de les situacions i proactiva, amb voluntat de fer de pont entre les parts, i cercar la resolució de l'arrel de les problemàtiques. No es tracta d'un servei de mediació clàssica, sinó d'intermediació, on s'afavoreix un apropament de les parts davant situacions concretes de tensió i conflicte, o bé s'avança la intervenció tècnica amb la voluntat de prevenir-la.

S'intenta donar resposta a moltes situacions d'insatisfacció i tensió en la relació entre ciutadans, sobretot en el marc d'immobles i comunitat de veïns o propietaris, i en menor mesura, en espais públics (places, solars, carrers), així com en temàtiques de sorolls, friccions quotidianes per diversos motius, etc.

La manca de comunicació entre persones, el desconeixement de normatives i ordenances, les dificultats d'organització veïnal en les comunitats, així com problemàtiques de tipus econòmic molt vinculat a la crisi econòmica (amb deutes a les comunitats), de salut, etc. fan del servei una eina imprescindible per afavorir la bona convivència i reforçar des de la vessant de trobar acords entre les parts altres serveis municipals i de ciutat

Com altres camps d'actuació es pot destacar, el reforç informatiu als nous establiments comercials de nouvinguts de la ciutat, sobre tot en la difusió d'horaris comercials i festius, o altres consultes que puguin sorgir, així com el suport donat a la Unitat de Salut municipal a l'hora d'aplicar la normativa comunitària sobre les condicions sanitàries que han de complir les carnisseries que comercialitzen carn fresca i derivats. Des del Projecte Enllaç s'ofereix suport a alguns comerciants que tenen més dificultats alhora d'aportar la documentació requerida i la memòria descriptiva de l'activitat comercial.