Les masies del Solsonès es presenten a Manresa

En la presentació al Casino Jordi Padró ha destacat que "la iniciativa parteix de la societat civil i gràcies a un procés participatiu en el qual tots els agents del territori han treballant colze a colze"

per Redacció, 5 de juny de 2012 a les 14:22 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 5 de juny de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Presentació de les masies del Solsonès a Manresa. Foto: L'Arada

"Territori de Masies" neix amb la pretensió de dinamitzar i promocionar la cultura i el turisme del sud del Solsonès a partir del treball en xarxa entre entitats culturals, iniciatives de turisme, d'hostaleria, agricultors i ramaders de productes locals i de qualitat i totes les persones interessades. A més d'afermar el sector turístic a la zona meridional de la comarca, en un context adaptat al turisme familiar i cultural de proximitat, es pretén consolidar una identitat i una marca comuna per a tot el territori, coherent amb la del Solsonès i la Catalunya Central a partir del desenvolupament del recurs de les guerres carlines, el barroc rural i la Catalunya Vella (relacionada amb la ruta nacional del Pirineu Comtal).


La primera fase del projecte "Territori de Masies" ha culminat amb l'ordenació i la difusió del web www.territoridemasies.cat com a centre de recursos turístics i culturals del sud del Solsonès i la creació d'una xarxa d'uns 30 establiments i empreses adherits al projecte. A més, s'han instal·lat plafons interpretatius del territori a partir de la Catalunya Vella, el barroc rural i el carlisme, amb la incorporació de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació i en especial el codi QR (Quick Response Barcode) per vincular els plafons al web i dotar els continguts temàtics del dinamisme i la flexibilitat necessaris.

Durant la presentació de la primera fase de "Territori de Masies", duta a terme a la sala petita del Centre Cultural del Casino de Manresa, Jordi Padró, membre de la consultora STOA, va explicar que "la iniciativa parteix de la societat civil i gràcies a un procés participatiu en el qual tots els agents del territori han treballant colze a colze". Va afegir que amb aquest projecte "s'intenta que el visitant descobreixi l'ànima, el sentit, la personalitat i la idiosincràcia d'un territori amb un paisatge, uns recursos i una història singulars". "Cal treballar –continua Padró– al servei de l'emotivitat i l'experiència del visitant". Padró va dir que "Territori de Masies" s'incideix en tres moments històrics claus del sud del Solsonès que li donen singularitat i especificitat com són la Catalunya Comtal, el barroc rural i les guerres carlines.

El projecte interpretatiu es plasma fins al moment en plafons informatius situats al Santuari de Pinós, al Santuari del Miracle, a Clariana de Cardener, a la Torre de Perecamps (Llobera), a la Torre d'Ardèvol (Pinós), a Prades de la Molsosa i a Sant Climenç (al municipi de Pinell del Solsonès), i a través de la web www.territoridemasies.cat. Es tracta, doncs, de promocionar el patrimoni cultural material i immaterial amb la creació de productes turístics i rutes per a la interpretació del territori, la realització d'activitats i jornades destinades a públics diversos, a més de la promoció de les fires i les activitats festives tradicionals.

El Patronat de Turisme de les Terres de Lleida, el programa PLADETUR i un sistema de cofinançament, així com el marc referencial on es troba, el Pla Comunitari ACTUA, han col.laborat amb al projecte "Territori de Masies", que dinamitza i coordina l'Arada, Creativitat Social i que és impulsat des de la població, les entitats i les empreses interessades a potenciar el turisme i la cultura al sud del Solsonès –format pels municipis de Clariana de Cardener, Llobera, la Molsosa, Pinell del Solsonès, Pinós i Riner–, en una iniciativa pionera que obre camins en la consolidació d'estructures de gestió territorial de d'organitzacions de governança. Aquest aspecte va ser avalat tant en la inauguració com en la clausra de l'acte, protagonitzats per la Sra Barbara Minoves, directora dels Serveis Territorials d'Empresa i Ocupació a la Catalunya Central, i el Sr Joan Vinyes, onseller de turimse del Consell Comarcal del Bages.

En l'acte hi participa també Marina Vilaseca, coordinadora de l'Arada, que ens acosta als origens i organització del projecte. El projecte "Territori de Masies" va néixer impulsat des de la societat civil, amb un procés participatiu i de treball en xarxa anomenat ACTUA i coordinat per l'Arada, Creativitat Social que es va iniciar l'any 2009 i en el qual estan involucrades les associacions culturals de la zona,diferents entitats professionals, associacions de propietaris forestals i els ajuntaments de Pinós, la Molsosa, Pinell del Solsonès, Riner, Clariana de Cardener i Llobera. Des del gener del 2009, entitats i empreses interessades es reuneixen en convocatòries obertes per concretar objectius i mobilitzar-ne els recursos necessaris. En l'actualitat el grup de treball és format per unes 60 persones que pertanyen a més de 30 entitats i ens locals i prop de 30 empreses relacionades amb el turisme o el producte local.

Des d'aquestes, tal i com explica Marcel Espinal, membre del grup de treball i emprenedor turístic-cultural de Tirant Milles, es treballa per oferir productes culturals basats en la proximitat, i en el reconeixement i la promoció de la cultura i identitat local. Entre altres activitats, que es presentaran el proper dia 8 de juny a Solsona, destaquen les rutes de primavera i tardor, que enguany celebren la seva primera edició.

En finalitzar l'acte, tingué lloc un tast de productes locals, on hi participaren 10 restauradors i productors de la xarxa Territori de Masies (forn de pa artesanal Guerres, Pollastre ecològic del Molí de Bonsfills, Agroproductes del Solsonès -bolets i tòfones-, embotits Granja Godall, els restaurants Hostal Nou, Forn de Su, Hostal de Pinós, Can Sole Xic, Cas Mestre i el Càtering És Pallarès).

 

Participació