Navàs honora el mestre republicà Juan Teruel

L'escriptor i professor emèrit de la Universitat de Girona, Salomó Marquès, ha conclòs "avui Navàs ha fet un gest que honora el poble"

| 26/11/2011 a les 21:48h
Arxivat a: Cultura i Espectacles, república, juan teruel
Aquesta notícia es va publicar originalment el 26/11/2011 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La neta del mestre descobreix una placa en record de Juan Teruel. Foto: Sadurní Rovira

Navàs reconeix la tasca del mestre Republicà Juan Teruel. La façana de la que fou escola de la Cooperativa obrera La Fraternitat, durant el temps de la Republica, i avui acull l'actual institut de secundària i l'escola de música ja llueix des d'aquest dissabte una placa en record del que fou el seu mestre Juan Teruel Munuera que va patir la persecució i exili durant la dècada dels anys 30.

A les 12 del migdia, i amb la interpretació, a trompeta, de l'"Himno de Riego", tal com s'obrien en aquells temps les classes, un centenar de persones han participat en un homenatge que durant anys és demanava per part d'una bona colla d'exalumnes supervivents. D'aquesta manera es feia justícia després de 72 anys de silenci i oblit públic, d'un home que va crear a Navàs una escola moderna i modèlica.

L'acte ha començat amb la projecció d'un vídeo on es mostrava una trobada entre el mestre Teruel i els exalumnes que es va fer a Nerja el 15 de maig del 1989. Tot seguit l'alcalde de Navàs, Jaume Casals, s'ha felicitat de l'acte i ha llegit una carta rebuda de Claudi Plans, ex alcalde de Navàs (CiU) que va aconseguir que Teruel quan tenia 97 anys li reconeguessin els anys treballats durant la República i així poder cobrar la jubilació. La néta del mestre Marta Hidalgo també ha agraït el reconeixement, mentre que l'escriptor i professor emèrit de la Universitat de Girona, Salomó Marquès, ha fet una ràpida repassada històrica sobre els mestres d'aquella època afegint "avui Navàs ha fet un gest que honora el poble". Un emocionat exalumne, Josep Obradors, ha recordat diverses vivències per acabar llegint una carta pòstuma que va rebre quan l'any 1995 va morir Juan Teruel a l'edat de 101 anys a Caracas.

COMENTARIS

Molt emotiu i necessari
Joan, 26/11/2011 a les 23:06
+22
-9
Ha estat molt emotiu.
Era de justícia que, encara que sigui tard, s'hagi fet el tan esperat reconeixment al Mestre Teruel.
sospitós
Anonim, 26/11/2011 a les 23:10
+29
-11
La no presència del cap regidor ni representant de CIU a l'acte deixa en evidència que no tenen cap interès pel Mestre i que quan van governar només governaven pels seus.
Si s'hagués reconegut la tasca d'un fraquista o capellà hi haguéssin sigut tots.
En fi...
Finalment...
Isaac, 27/11/2011 a les 20:33
+23
-10
Un emotiu i petit gran acte que ha trigat massa a fer-se. Realment calia aquest reconeixement perquè la figura del Mestre engloba des d'alumnes a perseguits republicans en general! Tancar ferides no vol pas dir oblidar-les! Enhorabona a tothom qui ho ha fet possible!
Justicia
Eva, 27/11/2011 a les 20:46
+20
-9
Emociona llegir la menció de l'Alcalde Claudi Plans. Poca gent es recorda de l'equip de govern que ell encapçalava i d'aquella Convergència tant diferent de la d'ara.
Pepet
l'Eva, els convergents i el Teruel, 27/11/2011 a les 22:15
+20
-8
Eva, vaig estar pressent a l'acte i quan l'alcalde de Navàs, JAUME CASALS CIÓ va llegir la carta vaig sentir un fibleix a tot el cós. El Claudi, era el Claudi, una persona, (fins i tot hem telefonava per desitjar-me feliç aniversari - amb una setmana d'antelació-)i quanta raó que tens...! quina diferència. No hi havia ningú dels Convergents actuals (son professionals), tot que ho havien aprovat en Ple (quan manaven, ara fa 4 dies) que l'acte es tenia de dur a terme.

Quina falsetat!. Primer sóm les persones, després les tirintaines!
Les sospites
Anònim, 27/11/2011 a les 23:27
+3
-29
Uix !!!! voleu dir que els regidors de CiU no hi eren potser perquè ningú els va convidar a ser-hi?
Ah! ja!!!! no calia!!!
Bé, doncs, deixem les formes a part i cadascú que s'espavili com pugui !!!!
Res de sospites
Eva, 28/11/2011 a les 08:19
+9
-7
No, jo no he insinuat que no es convidés als regidors de Convergència a l'acte. No dubto que es va fer. Aquest equip de govern té una bona política de comunicació. Simplement em referia que aquella convergència que encapçalava l'Alcalde Claudi Plans té poc a veure amb les persones que hi ha ara al partit i que, pel meu gust, fa anys que estan fent un paper molts trist i empobridor. Navàs mereix persones com el Claudi Plans i el Jaume Casals i els seus equips de govern i persones que els hi donen suport. Que Sant Genís (o millor dit, els electors navassencs) ens faci durar el Tai molts anys. I gràcies Claudi per ser tant persona.
El besnet
Teruel fou un criminal, 28/11/2011 a les 10:12
+18
-26
Ni una paraula de la seva detenció el Octubre de 1934 acusat de ser el principal inductor del crim de Mossèn Morta, ni una paraula de la seva fugida la nit del 7 d´octubre de 1934 desprès de la seva "heroïca" actuació, ni una paraula de la seva vessanía en la repressió del 19 de Juliol del 36, ni una paraula de la acusació popular de que era el "capo" dels anarquistes de casa i fornais que sembreran de por i terror la nostra vila. En record de Josep Mas i Carreras, en Marc calmet i safont, en Josep Estruch i Manubens, en Pere Sellarès i Riodeoro, en Josep Oliva i Casas, en Joan Villaramau i Rafart, en Jaume Pons i Soler, n´Agustí Vidal i Riera, en Ramon Vilargunté i Noguera, en Francesc Estruch i Serra, en Llucià Gardeta i Martín (l´anyorat i plorat metge), en Jordi Gardet i Milà, en Baldomer Santamaria i escayola i en Macari Simón i Pijuan. Tots ells occits i torturats per en teruel i la seva colla.
Els homenatges d´uns sers menors no faràn canviar la veritat.
Les veritats de qui?
Anònim, 28/11/2011 a les 14:15
+27
-14

Ai, ai, ai!! El besnet té molt clar que el mestre Teruel era un "terrorista" i segons diu també "el capo". I això qui ho diu? i com ho sap? en té proves? algú el va veure fent aquest tipus d'actuacions? o senzillament es creu el que s'ha anat fent còrrer per interessos d'alguns?
Què n'havien de dir els falangistes, sinó fotre merda a sobre dels que no pensaven com ells? I això és el què ens hem de creure?, Au, va!!
Doncs jo, senzillament hi ha una cosa que en fa decantar a no creure'm ni una paraula de totes aquestes xafarderies (per a mi, calumnies), i és el missatge i els records que en donen els seus ex-alumnes. Crec que l'estima que li tenen demostra clarament que era una molt bona persona.
I pel què fa a la no assistència dels regidors de CiU, no té excusa possible, tant si els hi van convidar com si no, només demostra el seu desinterès o rebuig per l'acte.
Homenatge al mestre Teruel
Josep Mª Torres, 28/11/2011 a les 17:14
+22
-15
Jo vaig assistir al acte d’homenatge al mestre Teruel, per dues raons ,una, perquè es un acta que honora als pobles que saben recordar i reconèixer, a les persones que amb el seu fer i tarannà, han deixat una petjada i uns bons records a part de la població, encara que fos en una època molt convulsa i l’altre perquè ja es hora de reconèixer coses positives, que es varen fer durant la República que se’n varen fer i moltes i que han quedat en el oblit, perquè la història sempre l’escriuen els guanyadors, i sempre des de la seva òptica.
Ja comença a ser hora, de que tots acceptem que en una guerra, tothom fa coses mal fetes.
En aquells temps, jo no hi era, pro pel que m’he pogut documentar, es va fer mal en els dos bàndols, cosa que en plena convulsió i amb tantes opinions fanatitzades poden passar. No hi ha res que justifiqui la mort d’una persona. Pro el que va passar desprès de la guerra i ja en temps de pau,de perseguir jutjar sumaríssimament i ajusticiar a persones sols per les seves idees això ja no te nom. Llegint el que diu el besnét, m’adono que encara i ha molta rancúnia i caldria que el que diu ho acompanyés amb proves i no pels rumors i falsedats interessades que corrien en aquells temps i en les histories també interessades, que s’han publicat anys després dels aconteixements.
Per tot això, m’adreço al jovent del nostre poble per dir-els-hi que es bo tenir ideals, pro no posar barreres insalvables i quan es tracti de lluitar per al be comú, tots a una.
La carta d’en Claudi amb va recordar que a pesar de figurar jo en la oposició en l’ajuntament quan ell governava, va tenir moltes estones per visitar-me estant jo ingressat en estat greu al Hospital de San Andreu de Manresa. Aquí es demostra quan un es una gran persona,que per damunt de tot en aquells moments, jo era un conseller del seu ajuntament i per mi ell era el meu alcalde.
El passat ens te de servir per no repetir els errors i per trobar tots plegats, solucions per el nostre futur tant complicat, en aquets moments.
Teruel? La Vanguardia 1934
Pere tarrès, 28/11/2011 a les 18:24
+15
-21
Noi, si vols aber la veritat entra a "la Vanguardia" (un diari de feixistes i falangistes segons tu), a la secció hemeroteca i comença la cerca. Et recomano un llibre escrit per dos catalanistes el 1935, es diu "la veritat dels fets del 6 d´Octubre" de Costa i Deu i d´en Sabater i Puig. Allà descobriràs coses apassionants de la nostra vila, i sobretot de la covardia, extrema, d´en cardona i els colegues de la FAI que manava.
Teruel fou l´inductor
Ignasi Forcada de Castelladral, 28/11/2011 a les 20:17
+14
-23
Amb plena revanxa dels perdedors d´una guerra instigada per les esquerres, el dissabte es va produir un fet vergonyós a navàs, l´intent d´honorar la vida d´un personatge que va provocà mort i destrucció. Proves?. Ramon Serra i Camps el millor alcalde de navàs va enfrontar-se tot sol als 40 malcarats anarquistes que volien destruir la vila el 7 d´Octubre de 1934. Tot sol els va foragità. Us acosnello lleguir el llibre d´en Modest Sabaté i de Costa sobre els fets a Navàs. Escrit el 1935, explica fil per randa qui eren els seguidor de Don Juan Teruel Munnera. Desprès de lleguir opineu. Teruel fou empressonat acusat d´assassinat de Mossèn Morta (fill de l´Ametlla de Merola, home bó e innocent), indefens davant la turba anarquista, fou assassinat a mans de 40 patriotes, el seu cos mutilat i llançat al cementiri per damunt la tàpia. L¨alcalde Serra, tot sol, va fer fugir a la xusma. Al cap de 4 dies, el 11 d´Octubre de 1934 van apareixer els Mossos d´esquadra. L´alcalde Serra amb un mosquetó va guanyà la situació i evità la mort de més gent de Navàs. Aixó és la história, la resta la vostra imaginació de perdedors.
A la fi de la guerra és vàren cometre moltes injusticies, no les justifico pas, peró en teruel no mereix ni l´aigua.
Calúmnies
Navassenc indignat, 29/11/2011 a les 18:38
+20
-10
Em fa fàstic llegir segons quines calúmnies contra el Mestre Teruel. De debò, em fa fàstic.
Els anys de la II República, la Guerra Civil i la postguerra van ser anys convulsos. Tots dos bàndols van fer atrocitats. Tots dos bàndols són víctimes i assassins a l'hora.

L'única diferència entre els dos bàndols és que uns van guanyar... i els altres, no. I no n'hi va haver prou per part dels vencedors de cometre assassinats atroços durant la Guerra Civil; a més, van perseguir, condemnar i matar tots els que van donar la seva vida per defensar la seva terra de l'ascens feixista.
Durant anys els seguidors dels guanyadors han fet de tot per homenatjar els "seus" caiguts (quants carrers de Navàs reben el nom d'un caigut del bàndol republicà?).
Ja és hora d'homenatjar els del bàndol perdedor, ja és hora de treure'ns de sobre aquesta xacra que dura des de fa més de 80 anys!

I si els de CiU no hi van anar... la seva raó deuen tenir. Personalment me la porta fluixa. Hem de començar a deixar de parlar dels de CiU per començar a parlar del futur, de la prosperitat, del poble.
Joanot
Anònim, 29/11/2011 a les 22:30
+9
-19
Pel navassenc indignat . Noi , no t'alteris , però la memòria històrica parla de l'any 34 , no de la Guerra Civil . D'en Teruel m'en va parlar fa anys la Rosa Sellarés ( la coneixeu oi?) i va explicar fil per randa el que ha explicat el besnet. En Teruel no era cap sant.
A el Besnet
Josep Obradors Camprubí, 02/12/2011 a les 21:11
+17
-3
La paraula "criminal" que vostè empra contra Teruel és prou greu i ignominiosa; sembla còpia de la que feu servir la premsa després de l'assasinat de Mossèn Morta i què en digué en un full extra la "Joventut Tradicionalista" extensament... Gairabé tot un flagrànt mentida, per aixecar els ànims ja prou exaltats d'alguns ciutadans.
A banda del que dic, vull remarcar que jo mai he aprovat aquests fets sagnants que no havien d'haver passat mai... Ans el contrari, em sento pacifista i no beligerant, aligual que el mestre, que és el que ens havia ensenyat i moltes latres lliçons d'honestedat i concòrdia...
Vostè juga segur, doncs l'acusat avui ja no té defensa. Imaginem-nos hipotèticament què passaria avui en un jutjat i què diria vostè de les acusacions que en fa? Veuríem què li imposa un jutge prou imparcial, perquè no en fou testimoni ocular dels fets. S'ha emboït del que diuen els seus detractors.
Basant-nos en la seva acusació, vostè restaria prou resolutiu per assanyalar culpables i fer que els executessin ràpidament. Si és seguidor del crist (que ho poso en quarentena)recull cugula i a mes en sembra...
Vostè parla amb "careta". És per por del què diràn els seus familiars i amics de les seves expressions o de què té por en fer pública la seva identitat? Pensi que la seva consciència arribarà el dia en què el culpabilitzarà de les seves manifestacions errònies. Diu l'avangeli "No faràs falsos testimonis. Déu ens jutjarà a tots d'acord amb les nostres actuacions o el bagatge que portem..."
El comportament del nostre mestre era prou eloqüent per fer-se estimar i encomanar-ho als seus alumnes; d'això en soc testimoni. Que ens ensenyava armes? Jo no n'havia tocat mai cap fins que vaig fer la mili. En canvi a Teruel banament li havien fet registres a l'escola i al seu domicili, i d'armes ni pensar-ho: Eren llibres.
L'hi prego que rectifiqui el que ha dit per escrit. es sentirà alliberat d'un gran pes.
El mestre ja va rebre en pròpia carn les conseqüències de les falses acusacions: l'exili forçat, presó i novament exili a Algèria. Amb tot, va complir 100 anys i el férem molt feliç en retrobar-lo després de 55 anys de no veure'l. Heus ací el motiu de l'homenatge i la placa commemurativa de la seva ctuació.
Un ex-alumne del mestre.
Rèplica al besnét (agraciat del Franquisme però ara reconvertit en progre-inde-guay)
Anònim, 02/09/2018 a les 18:12
+0
-0
Ai, besnét ... Dius que ni una paraula de la seva detenció l'octubre de 1934 ... (Quantes faltes que fas en català, per vist que vas de catalanista ara ...!).
Sí, sí, ni una paraula del bé que us va fer ser un llepaculs del Franquisme, oi? Demana-li a la teva família que t'ensenyi els àlbums de fotos de quan anaven a rebre el Franco ... Ja, ja ...

Obre l'àlbum de fotos de casa teva i veuràs d'ón vens ... Abans d'insultar a algú, assegura't d'on vens, perquè precisamente de progre-esquerres, poc en tens.