El peatge a l'ombra encarirà l'Eix Diagonal a 1.400 milions

ACN
07 d'octubre del 2011
Una de les obres que té més impacte visual és el viaducte que passa per sobre la riera de Rajadell.
Una de les obres que té més impacte visual és el viaducte que passa per sobre la riera de Rajadell. | Estefania Escolà
Una de les obres que té més impacte visual és el viaducte que passa per sobre la riera de Rajadell. Foto: Estefania Escolà

L'Eix Diagonal tindrà un cost total de 1.400 MEUR a causa del sistema de pagament del peatge a l'ombra. Així ho ha confirmat a l'ACN el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, qui ha assegurat que el cost de les obres és de 368 MEUR i que, per tant, aquest sistema de pagament diferit fa que el cost "acabi sense molt més elevat". Calvet també ha avançat que les obres, que van iniciar-se el segon semestre del 2009, s'acabaran més de mig any abans del previst. Pel que fa al trànsit, els càlculs que fa l'empresa concessionària de l'obra són que de Vilafranca a Vilanova el volum sigui superior als 20.000 vehicles, mentre que a la resta de la via serà inferior als 12.000.

Les obres de l'Eix Diagonal funcionen amb el sistema de peatge a l'ombra que suposa que l'empresa concessionària de les obres, en aquest cas ACS, no comenci a cobrar fins que no es posi en marxa la via. Llavors, rebrà una quantitat econòmica per cada vehicle que hi circuli. Per aquest motiu, el peatge a l'ombra fa que el cost de l'obra acabi "sent molt més elevat", ha dit Calvet. En l'Eix Diagonal, segons Calvet, la diferència és de més de 1000 MEUR ja que el cost de l'obra és de 368 MEUR però el cost final incloent la concessió és de 1.400 MEUR.

En aquest sentit, el secretari de Territori i Mobilitat ha explicat que utilitzar aquest sistema de forma puntual no és un problema però sí que ho és quan "es converteix en un mètode habitual". Segons Calvet, l'actual Govern s'ha trobat que degut a "l'abús que se n'ha fet d'aquest sistema, actualment els pressupostos ordinaris estan tan condicionats que difícilment ens queda marge per fer altres coses". Segons Calvet, tenen terminis que "s'acabaran de pagar a l'any 2048 amb puntes anuals de 800 MEUR" i això provoca que "la capacitat del departament per fer altres inversions estigui molt condicionada".

Avançament de les obres
El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, ha assegurat a l'ACN que la finalització de les obres de l'Eix Diagonal s'avançaran més de mig any. Segons Calvet, l'empresa concessionària "sempre ha anat per davant" i a mesura que els trams han anat quedant enllestit "el Govern els ha autoritzat". Calvet ha anunciat que abans del mes de novembre s'obrirà el tram entre Igualada i Manresa i cap al mes de febrer el tram entre Vilanova i Vilafranca del Penedès.

En aquests moments ja està inaugurat el tram de set quilòmetres entre Igualada i Castellfollit del Boix i falten per acabar els trams de Vilanova i la Geltrú a Vilafranca del Penedès; de Vilafranca del Penedès a Puigdàlber i la connexió de Sant Salvador de Guardiola amb l'Eix Transversal. En total, les obres de la nova via inclouen la construcció de 35 quilòmetres de nova carretera, 13 dels quals tindran característiques d'una autovia (entre Vilafranca i Vilanova)

Trànsit de vehicles
El secretari de Territori i Mobilitat ha explicat a l'ACN que respecte el trànsit de vehicles hi ha "dos trams molt diferenciats entre ells" que són el de Vilanova i Vilafranca, on es preveu una circulació de vehicles molt elevada, i el tram entre Vilafranca i Manresa en què el volum de transit es preveu que sigui inferior.

Les previsions que ha fet l'empresa concessionària de les obres són que de Vilafranca a Canyelles hi hagi un transit de 22.000 vehicles; de Canyelles a Olèrdola de 37.000; de Vilafranca a Puigdàlber estimen un volum de transit de 12.000 vehicles; de Puigdàlber a Igualada de 12.000 vehicles; i el tram entre Igualada i Manresa la previsió és de 4.400 vehicles. Tot i això, Calvet ha manifestat que les previsions de les concessionàries acostumen a ser superiors del transit que finalment circula per la infraestructura.

Centralitat de Manresa
L'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha assegurat a l'ACN que, juntament amb l'Eix Transversal i l'Eix de Llobregat, l'Eix Diagonal "completa i potencia la capital del Bages com a nucli cabdal de la Catalunya Central". "L'Eix Diagonal és bàsic per aconseguir més lligams, fluxos i connexions econòmiques amb les capitals veïnes", ha afegit. En aquest sentit, Junyent considera que el nou eix viari serà "bàsic" pel Parc Tecnològic de la Catalunya Central, una de les apostes fermes en l'àmbit econòmic de la ciutat.

Per completar la centralitat de Manresa, Junyent considera que la ciutat encara té pendent el desdoblament de la c-55 per millorar la comunicació amb Barcelona i, una de les eternes demandes dels manresans, la millora de l'eix ferroviari. Tot i això, l'alcalde és conscient del mal moment econòmic i les dificultats per fer-ho.

Igualada confia en l'Eix Diagonal per captar noves empreses
L'alcalde d'Igualada, Marc Castells, creu que l'Eix Diagonal donarà "centralitat" a la ciutat i considera aquesta infraestructura com a "molt important" per al territori. Per Castells, la nova via permetrà a la ciutat "captar empreses" i també disposar d'una xarxa de comunicacions gratuïta molt important. Segons Castells, aquesta carretera farà que Igualada i l'Anoia sigui un territori "molt apte per a rebre inversions".

Una de les queixes que s'han fet notar a la ciutat respecte la nova infraestructura és que no hi ha cap entrada ni sortida a l'autovia A2 en el tram de Manresa a Igualada. Castells ha recordat que el seu partit ja va ser crític la legislatura passada en aquest aspecte "quan es va decidir treure del projecte un trèvol de comunicacions que permetia l'enllaç amb l'autovia".

"Vilanova esdevindrà la platja de Manresa i Igualada"
L'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras, ha expressat que l'Eix Diagonal serà una "gran oportunitat" pel territori i calcula que hi haurà una entrada d'aproximadament "1,5 milions de persones" a la capital del Garraf amb la nova infraestructura viària. Lloveras considera una bona notícia que la finalització de les obres s'hagi avançat mig any però ha manifestat que hauran de treballar a "contrarellotge" per adaptar la ciutat a les noves necessitats pel que fa a "mobilitat, infraestructures i senyalització".

Per Lloveras, l'Eix Diagonal és una "gran oportunitat per reactivar l'economia" i també per "connectar quatre grans ciutats del país". En aquest sentit, l'alcaldessa ha destacat que Vilanova esdevindrà la "platja de Manresa i Igualada" i ha afirmat que "les relacions entre aquestes ciutats canviarà molt". Lloveras ha afegit que aquesta important entrada de visitants a la ciutat posa sobre la taula la necessitat d'ampliar l'oferta d'allotjaments de Vilanova i ha destacat que l'Ajuntament està treballant per "desencallar diversos projectes que estan aturats".

"A Vilafranca haurem de fer un esforç per singularitzar-nos"
L'alcalde de Vilafranca del Penedès, Pere Regull, ha destacat que l'Eix Diagonal portarà grans oportunitats econòmiques però creu que "s'han de saber aprofitar". En aquest sentit, Regull ha manifestat que Vilafranca haurà de fer un esforç per " singularitzar-se i oferir una ciutat diferent" perquè "si no els viatgers que vinguin de la Catalunya Central aniran directe cap a Vilanova", ja que la capital del Garraf "té una cosa que és el mar que nosaltres no tenim".

Per Regull, la ciutat ha de potenciar el món del vi, el cava i les tradicions com ara els castells per poder atraure els visitants. L'alcalde ha expressat que ja s'està treballant en aquest sentit per "pulir aquest diamant en brut".

Queixes dels ecologistes a Manresa
L'entitat ecologista manresana Meandre ha assegurat que l'Eix Diagonal ha de ser "l'exemple del què no s'ha de repetir mai més a l'Anella Verda de Manresa". Un dels seus membres, Ignasi Cebrian, ha assegurat que per culpa de les obres, l'Anella Verda "no tornarà a ser mai més el què era". Cebrian ha assegurat que "no només es va triar l'opció més cara, sinó també la que ha malmès més l'entorn natural de la ciutat".

Entre les afectacions, Cebrian ha explicat que s'han hagut de talar boscos importants com el de Cal Cuques o Balcells, on també s'han tallat dos arbres inclosos en el catàleg d'arbredes a preservar. Però hi ha una obra que, segons Meandre, no només causa "un fort impacte visual, sinó també acústic". Es tracta d'un viaducte que s'ha fet a la riera de Rajadell i que, segons Cebrian, mesura al voltant de 760 metres.

Meandre tem que en avançar-se la inauguració de la nova carretera, l'empresa responsable de les obres "deixi de banda la restauració de la zona". Cebrian considera que és molt important que tot el procés de revegetació "es faci bé i que l'obra es pugui integrar el millor possible dins del paisatge".

Entre les peticions, Meandre, que forma part de la comissió de seguiment de l'obra, reclama que es plantin arbres grans i que se senyalitzi l'existència una via romana, propera al viaducte construït. A banda, per tal de controlar que tots els processos es facin correctament, Meandre també demana un pla d'actuació on s'hi especifiqui l'agenda d'intervencions. Per la seva banda, l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha assegurat que el consistori vetllarà perquè es facin totes les actuacions "de manera correcta" i es redueixi "al màxim" l'impacte sobre l'entorn de la capital del Bages.

Canyelles posa en marxa dues oficina per atendre les queixes dels veïns
Un dels municipis que més ha patit les obres de construcció de l'Eix Diagonal és Canyelles, al Garraf. Més de 160 habitatges de la ciutat s'han vist afectats per algun tipus de perjudici com ara esquerdes a les parets o als vidres. L'Ajuntament de Canyelles ha promogut la instal·lació de dues oficines per atendre les queixes dels veïns i per fer d'intermediari entre aquests i els responsables de les obres.

L'alcaldessa de Canyelles, Rosa Huguet, ha explicat a l'ACN que l'oficina està tenint un resultat "esplèndid" des del primer dia i ha destacat que l'objectiu principal d'aquest servei és atendre totes les queixes dels veïns afectats. Huguet ha avançat que en aquest moment ja han rebut un total de 70 consultes i que hi ha una persona a disposició dels afectats vuit hores al dia.