2.300 famílies participen en un estudi sobre valors i convivència

L'estudi, del Consell Comarcal, ha de fomentar la creació d'eines i estratègies per millorar la convivència i el respecte a la diferència

Redacció
24 de febrer del 2011
Un moment de la jornada de debat familiar.
Un moment de la jornada de debat familiar. | Catpress

Un moment de la jornada de debat familiar. Foto: Catpress

El Consell Comarcal del Bages presenta aquest matí, en una jornada amb la comunitat educativa, els resultats del "Debat familiar sobre valors i convivència", un qüestionari que van respondre més de 2.300 famílies i els resultats del qual han de permetre desenvolupar polítiques per millorar la convivència i fomentar els valors i el respecte a la diferència.

Els qüestionaris recollits van ser enviats i analitzats per la Universitat de València i aquestes en són algunes de les principals conclusions:

  • Els valors que les famílies tenen més en compte són el fet de viure en un món sense violència, seguit de l'honestedat, l'esforç per aconseguir allò que volem i el respecte pels altres.
  • Malgrat que les famílies valoren especialment aspectes com l'afecte, el contacte físic o el diàleg, a l'hora de posar-ho en pràctica, més de la meitat de les famílies utilitzen l'estil autoritari.
  • La majoria de famílies pensa que tant nois com noies poden fer les mateixes tasques, però encara hi ha un percentatge destacable que pensa que hi ha tasques només per a noies (netejar, tenir cura dels fills...) i altres només per a nois (ser policia, bomber...). És a dir, que continuen alguns estereotips de gènere.
  • Els nens utilitzen més la violència com a forma de relació que les nenes.

L'estudi complet amb les dades i valoracions del Debat Familiar s'ha entregat avui a la cinquantena d'assistents al seminari "La igualtat com a eina per reduir el fracàs escolar", que es fa aquest matí al Consell Comarcal. A la jornada hi participa Daniel Gabarró, mestre, psicopedagog, llicenciat en humanitats, col·laborador habitual del programa de ràdio "L'ofici de viure" i del programa de TV3 "Bricolatge emocional". Gabarró defensa que hi ha dos factors fonamentals en el fracàs escolar: la identitat de gènere i la classe social. Segons l'expert, mentre que el rol social de la feminitat es basa en la responsabilitat i en assolir estudis; el rol masculí, per apartar-se d'aquesta "feminització", busca valors contraris, per la qual cosa es dóna una taxa de fracàs escolar molt superior en nois que en noies.