En marxa la nova campanya d'ajuts al pagament del lloguer

FORUM gestiona les sol·licituts dels ajuts que atorga la Generalitat de Catalunya

Redacció
20 d'abril del 2010
L'Ajuntament de Manresa, a través de la societat municipal FORUM, acaba de posar en marxa una nova edició del programa d'ajuts al pagament del lloguer, amb el qual ofereix la tramitació i gestió dels ajuts que la Generalitat de Catalunya ha previst perquè persones amb dificultats econòmiques puguin fer front al pagament de l'arrendament.

Els ajuts al lloguer d'habitatge tenen la finalitat d'ajudar persones o famílies amb ingressos baixos o moderats, en risc d'exclusió social per motiu residencial. Les ajudes van destinades a les persones titulars d'un contracte d'arrendament d'un habitatge i que tenen problemes per fer el pagament. FORUM, com a oficina local d'habitatge de Manresa, tramita les sol·licituds d'ajudes que finança la Secretaria d'Habitatge de la Generalitat de Catalunya.

L'objectiu de la concessió dels ajuts és prevenir l'exclusió social residencial i que cap persona no hagi de pagar, en concepte d'arrendament d'habitatge, més del que s'entén com a “lloguer just”, que és l'import màxim que, d'acord amb els seus ingressos, el llogater hauria de destinar al pagament de l'arrendament del seu habitatge. Aquest import equival al 20% o al 30% dels seus ingressos, en funció de les seves rendes.

El termini per sol·licitar les ajudes s'ha obert avui i finalitza el proper 17 de maig, pel que fa a les noves sol·licituds, el 30 de juny per a les persones que ja van rebre l'ajut al lloguer en la convocatòria 2009.

En el cas de concedir-se la subvenció, l'import mensual oscil·larà entre els 20 i els 240 euros.

Qui pot accedir al programa d'ajuts?
Els requisits per accedir al programa són els següents:
  • Ser titular d'un contracte d'arrendament d'un habitatge que sigui la seva residència permanent, i disposar d'uns ingressos anuals, en el conjunt de la unitat de convivència, per sota de  2,35 vegades l'Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC), ponderat en funció del nombre de membres que la componguin i de la zona on està situat l'habitatge. S'entén que la unitat de convivència és formada per tots els membres ocupants de l'habitatge, tant si hi ha una relació de parentiu entre ells com si no. Aquest import màxim de 2,35 vegades l'IRSC correspon, en el cas de Manresa, als següents imports:
Persones unitat
de convivència
1 persona2 persones3 persones4 persones
o més
Ingressos anuals22.719€23.421,75€24.429,13€24.516,13€

Aquest any s'han establert criteris de prioritat per als nous sol·licitants, que són els següents:
  • Persones amb discapacitat
  • Persones més grans de 65 anys
  • Dones víctimes de violència de gènere
  • Famílies monoparentals
Canvis en la convocatòria d'aquest any
  • A partir d'aquest any, les subvencions passen a ser prestacions, que s'atorguen amb caràcter permanent i es mantenen mentre se segueixin reunint els requisits. Hi ha el reconeixement del dret a la prestació, de manera que les persones perceptores de les prestacions no les han de tornar a demanar, només han d'acreditar que segueixen complint els requisits
  • Un altre canvi és que a partir d'ara cal pagar la quota el lloguer a través d'una entitat financera, per mitjà de transferència bancària o rebut domiciliat
  • També a partir d'ara, les notificacions es faran per mitjà de l'exposició de llistes i a les pàgines web.
Calendari dels ajuts i documentació
Les sol·licituds es podran presentar a les oficines de FORUM (plaça Immaculada, 3, baixos), i  caldrà aportar la següent documentació necessària:
  1. DNI/NIF/NIE, o document equivalent, de la persona sol·licitant i de tots els membres que formen la unitat de convivència en edat laboral. En el cas de persones nouvingudes que han obtingut el DNI, han de fer constar en la sol·licitud l'anterior document d'identificació NIE.
  2. Certificat de convivència que acrediti el domicili de la persona sol·licitant i de les persones que formen la seva unitat de convivència.
  3. Justificant dels ingressos de la persona sol·licitant i de cadascun dels membres que formen la unitat de convivència que estiguin en edat laboral. Aquest aspecte caldrà acreditar-lo amb la documentació següent:
    1. Declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), corresponent al període impositiu immediatament anterior amb termini vençut a la data de presentació de la sol·licitud, de la persona sol·licitant i de cadascun dels membres de la unitat de convivència.
    2. En el cas que la persona sol·licitant o altres membres de la unitat de convivència no estiguin obligats a presentar la declaració de l'IRPF, han d'aportar el certificat d'imputacions subministrat per l'AEAT i informe de vida laboral.
  4. Llibre de família, si escau.
  5. El contracte de lloguer a nom de la persona sol·licitant.
  6. Tots els rebuts de lloguer corresponent a l'any 2010 pagats fins a la data de presentació de la sol·licitud.
  7. Autorització de l'interessat i de totes les persones de la unitat de convivència perquè els òrgans que gestionen les sol·licituds puguin demanar dades necessàries per a la gestió de la prestació a l'Agència Tributària, relatius al nivell de renda (IRPF), a l'Agència Tributària de Catalunya, a la Tresoreria General de la Seguretat Social i al padró corresponent.
  8. Declaració responsable referent al compliment dels requisits previstos a la convocatòria i a l'article 5 de l'Ordre reguladora MAH/402/2009, de 5 d'agost.
  9. Full de transferència bancària normalitzat de l'entitat de crèdit col·laboradora amb el Departament de Medi Ambient i Habitatge a nom de la persona sol·licitant de la prestació.
  10. Número de compte bancari del propietari de l'habitatge o qui el representi, on es paga el lloguer, si el sistema de pagament del lloguer és la transferència.
  11. Rebut de lloguer on constin les dades següents: referència, NIF de l'emissor i el sufix, en el cas que el sistema de pagament del lloguer sigui el rebut domiciliat.
  12. Certificat de l'ICASS en el cas de les persones amb una discapacitat reconeguda.
  13. Carnet de família monoparental, si escau.
  14. Mitjà de prova qualificat d'acord amb l'article 33 de la Llei 5/2008, de 24 d'abril, en el cas de violència masclista, si escau.
Import de la subvenció
La quantia de la subvenció es determina per la diferència entre el que s'anomena “lloguer just” i la quantitat de lloguer que es paga, amb una limitació màxima de 240 euros mensuals i un mínim de 20 euros, quan el resultat dels càlculs que determinen la subvenció estiguin fora d'aquests marges.

S'entén per lloguer just és l'import que hauria de pagar l'arrendatari i que no hauria d'excedir del 30% dels ingressos ponderats de la unitat de convivència, en el cas que aquests estiguin entre 0,94 i 2,35 vegades l'IRSC, o del 20% dels ingressos, en el cas que estiguin per sota d'una vegada l'IRSC.

En el cas de Manresa, 0,94 vegades l'IRSC correspon, en funció dels membres de la unitat de convivència, a les següents quantitats:
 
Persones
unitat
convivència
1 persona1 persones2 persones3 persones4 persones
o més
Ingressos anuals9.087,64€9.368,70€9.771,65€9,771,65€9.806,45€

L'any 2009, 1.138 sol·licituds, de les quals 754 resoltes favorablement
Un total de 754 sol·licituds d'ajuts al pagament del lloguer que atorga la Generalitat i gestiona FORUM es van resoldre favorablement en l'exercici de 2009. Aquesta xifra correspon al 66,26% de les sol·licituds tramitades, que van ser un total de 1.138. FORUM va atendre durant el període en què va estar oberta la convocatòria, un total de 3.584 peticions d'informació relacionades amb el programa d'Ajuts al Pagament del Lloguer. Al finalitzar el termini, s'havien presentat 1.138 sol·licituds, 221 més que en la convocatòria de l'any anterior (916).