Diskover, l'app cocreada per un bagenc que vol esdevenir la primera xarxa social de turisme del món

Amb encara no dos anys de vida, aquesta aplicació mòbil nascuda a Catalunya ha assolit més de 54.000 descàrregues i pretén fer el salt internacional durant el 2024

El manresà Julià Sánchez,  director executiu de Diskover
El manresà Julià Sánchez, director executiu de Diskover | Vanessa Junqué
01 de juny del 2023
Actualitzat a les 11:54h
Concentrar, en un sol espai, tot el que els turistes necessiten perquè l'experiència del lloc que visiten sigui el més completa i adaptada a les seves necessitats i preferències possible. I encara més: fer-ho en connivència amb l'administració i amb tots aquells agents interessats a donar a conèixer el potencial cultural i social del territori que representen. Això és el que pretén Diskover, una aplicació mòbil posada en marxa a finals del 2021 per quatre emprenedors catalans que, detectant un buit de mercat dintre de l'àmbit de la difusió turística, van decidir assentar les bases del que volien que s'acabés convertint en la xarxa social del turisme a escala mundial.

Però anem a pams. Quin era el buit de mercat que pretenien ocupar? Julià Sánchez, un dels fundadors de Diskover i veí de Manresa, ho explica: "Les estadístiques ens diuen que un 85% de les persones que marxen de viatge o fan una escapada, no planifiquen res". I això què vol dir? "Doncs que, o bé un cop a lloc busquen per internet què poden fer, o bé ho demanen a la recepció de l'hotel on s'estan o a l'oficina de turisme de l'indret en qüestió". Si existís una app que s'avancés a la tasca de recerca i compilés, de manera clara i visualment atractiva, tots els atractius turístics de la població que fos, "l'únic que haurien de fer aquells turistes que improvisen, seria descarregar-se-la al mòbil i obrir-la", assenyala.

I va ser a partir d'aquesta premissa que Julià Sánchez, juntament amb Josep Lluís Larriba, Vanessa Junqué i Èric Cabañas van posar-se a treballar. El seu primer objectiu era aconseguir donar cobertura als 947 municipis que componen Catalunya. En aquest sentit, i tenint molt present que en cap cas volien ser competència de portals especialitzats de referència com Booking (centrat en el sector hoteler) o TripAdvisor (restauració), els emprenedors van optar per posar l'accent en els recursos patrimonials i culturals i en les propostes esportives i d'oci de cada poble, però sense renunciar a fer esment d'algun restaurant, comerç o allotjament singular pel motiu que fos. "Ara mateix podem dir, ben orgullosos, que l'aplicació ja disposa de 22.000 recursos turístics i que cada dia anem creixent", celebra Sánchez, que s'encarrega de la direcció executiva de l'empresa.
 

Més de cinquanta acords publicoprivats

Hi havia dues coses que els pares de Diskover tenien molt clares. La primera, que l'aplicació fos gratuïta. La segona, que tots i cadascun dels agents implicats en la promoció del sector turístic a Catalunya tinguessin un paper actiu dintre de l'app. "Durant aquests gairebé dos anys, ens hem trobat amb molts ajuntaments que han fet una tasca ingent per inventariar i catalogar tot el seu patrimoni turístic amb la voluntat de donar-lo a conèixer a la ciutadania", explica el director executiu, que continua: "El que passa, però, és que molts cops es troben que, malgrat fer-se'n ressò a la seva pàgina web i a les xarxes, la informació no acaba d'arribar al públic".

I aquí és on els emprenedors entren en joc: "Volem donar-los l'oportunitat d'abocar tots els seus atractius en aquesta eina especialitzada i centrada únicament en turisme". A banda, apunta Sánchez, "també els oferim un servei d'assessorament per teixir estratègies de difusió patrimonials basades en un estudi de mercat que elaborem trimestralment amb el tipus d'interacció que els usuaris de l'aplicació han tingut amb aquell municipi concret". I és que tal com explica, "ens hem trobat amb ajuntaments que estaven posant molt en valor una zona concreta del seu poble, i resulta que els usuaris, el que més visitaven n'era una altra que el consistori ni contemplava que pogués tenir interès".
 

Els ingressos que permeten que Diskover segueixi caminant venen, doncs, d'una banda, dels ajuntaments i d'institucions públiques i, de l'altra, de comerços, establiments o entitats privades, com podrien ser restaurants, hotels, cases de turisme rural o organitzacions culturals. En aquest cas, del que es fa ressò l'app és de totes aquelles fires, festes, concerts o activitats esportives, culturals i de lleure que puguin ser d'interès públic.

Actualment, l'empresa ja ha signat més d'una cinquantena d'acords amb administracions públiques i entitats del sector privat. Una de les últimes a incorporar-s'hi ha estat Bages Impuls!, una associació sense ànim de lucre que treballa per potenciar el territori i el teixit turístic de la comarca i la Catalunya Central.
 

Fer el salt internacional l'any vinent

A dia d'avui, Diskover compta amb gairebé 55.000 descàrregues i amb un pic d'usuaris actius mensuals que ascendeix als 18.000. Pel que fa a les 22.000 atraccions turístiques que compon el seu catàleg -de moment- han rebut més de sis milions de visualitzacions.

Tot plegat, "i veient la mà de reunions que tenim agendades d'organismes interessats a formar part de l'app", fa pensar als creadors de Diskover que, més d'hora que tard, "serà el moment de fer el salt internacional". Sense anar més lluny, el seu objectiu és començar-se a expandir a partir de l'any vinent, "i consolidar-nos com la xarxa social del turisme per excel·lència d'aquí a quatre anys", s'atreveix a pronosticar Sánchez. De fet, a banda de a Catalunya, ara mateix l'aplicació també està present a Extremadura, Galícia, Madrid, Navarra i la Catalunya Nord.