Impulsem lamenta «el fracàs» de Manresa 2022, que havia de ser el gran revulsiu per al turisme a la ciutat

La formació dissenya una estratègia nova per convertir la ciutat en una destinació turística

Impulsem vol potenciar el carrer del Balç
Impulsem vol potenciar el carrer del Balç | Arxiu
Redacció
22 de maig del 2023
Actualitzat a les 9:33h

En el darrer debat per a les eleccions municipals, Impulsem Manresa va quedar com l'única formació clarament crítica amb la gestió de Manresa 2022, ja que considera "molt insuficients" els rèdits aconseguits amb un projecte que havia de capgirar la situació del turisme a la ciutat, i convertir-la en referent. En paraules de Joan Vila, candidat a l'alcaldia per Impulsem Manresa, "el govern municipal format per ERC i Junts havia generat una gran expectativa en relació a Manresa 2022, però els resultats que ha tingut l'esdeveniment han estat mínims, com a destinació turística, i això s'ha de reconèixer si volem que Manresa sigui el referent turístic de la Catalunya Central". La formació fa balanç contraposant els resultats amb el Pla Director, on s'hi fan notar el nombre d'incompliments i objectius no assolits

Per a Impulsem Manresa, les dades publicades sobre Manresa 2022 van tenir una interpretació molt esbiaixada per part de Joan Calmet, confonent els 200.000 serveis turístics que diuen que es van fer, amb 200.000 visitants, que hauria estat igualment una dada pobra davant d'un esdeveniment del calibre d'uns "Jocs Olímpics" per a la ciutat. Per a Joan Vila, “que en un any tan sols es facturin 3 milions d'euros en tota l'activitat turística és preocupant”. 
 

Donar un impuls nou a la Manresa Ignasiana

Impulsem Manresa explica que treballarà per potenciar el Camí Ignasià, per a partir de crear una estratègia turística diferent i d'èxit. La candidatura creu que, malgrat el projecte Manresa 2022 estava ple de bones intencions, no s'ha sabut acompanyar d'una estratègia de posicionament de la ciutat com a destí de turisme religiós. Per això, cal consensuar un pla d'acció amb els municipis ignasians i, especialment amb Azpeitia, com a població natal de Sant Ignasi, però sobretot amb la Companyia de Jesús, amb qui l'Ajuntament no ha teixit l'aliança que era fonamental perquè Manresa 2022 fos un èxit. 

Per la formació municipalista Impulsem, la Manresa ignasiana no ha de ser l'únic atractiu de la ciutat. D'una banda, a nivell patrimonial, Manresa disposa d'un nucli històric medieval de primer nivell internacional, amb recursos que encara es poden potenciar més com la Seu i el carrer del Balç, i també amb un museu nou que hauria de ser també un aliat en la potenciació del turisme cultural a Manresa. D'altra banda, l'oferta gastronòmica hauria de ser l'altre gran argument necessari per potenciar les visites de qualitat a la ciutat. Els esdeveniments que ja es porten a terme són un estímul rellevant per a les visites a la ciutat, però que han de generar notorietat a una destinació turística que, per a Joan Vila, "ho té quasi tot per fer, però on tot és possible". 
 

Els hotels, la primera prioritat

Per a Impulsem Manresa la primera prioritat és crear places hoteleres de qualitat, un dels principals fracassos de l'estratègia Manresa 2022, que no només n'ha sabut crear de noves, sinó que ha vist com un hotel tancava les portes. Promoure l'establiment d'una cadena hotelera de nivell és un objectiu bàsic, a banda d'intentar recuperar –millorant-lo és clar– un hotel com el que havia estat Pere III. D'altra banda, la creació d'apartaments turístics en el barri vell, i ajudar-ne els promotors (ja hi ha alguna iniciativa petita en aquest sentit al carrer de Santa Llúcia), és una estratègia més també de renovació urbana d'èxit al nucli històric. 
 

L'enoturisme, la gran aposta turística d'Impulsem Manresa

Impulsem proposa convertir els 2.000 metres de l'antiga seu de la Cambra de Comerç, a la plaça del Pedregar, en un centre de visitants de referència sobre el vi del Bages, en la línia de les denominacions d'origen del vi més importants a Espanya. ES tractaria d'un centre modern, amb espais immersius, sales interactives i espais de tast, tot això a la planta baixa i planta primera. A la planta superior, es proposa la creació d'aules i laboratoris per convertir el centre en una "petita universitat" del vi, amb estudis vinculats a la universitat. 

L'enoturisme és un dels grans arguments per portar públic d'alt nivell adquisitiu i que fa estades mitjanes i llargues al territori. A més, per a Impulsem, aquest centre hauria de ser un revulsiu per a la revitalització del nucli històric, i un recurs que es combinaria amb els del patrimoni històric, sobretot reconvertint el sector del carrer del Balç en un nucli d'oci i restauració, refermant l'aposta de molts establiments privats de restauració que ja han apostat pel barri antic de Manresa donant-li ja un gran atractiu.