Impulsem aposta per fer un tramvia pensant en una Manresa 2040 sostenible i saludable

La formació també proposa tres noves illes de vianants en el proper mandat a més de l'existent al Centre Històric i la projectada al carrer Guimerà

El tramvia circulant per la carretera de Vic segons la proposta d'Impulsem
El tramvia circulant per la carretera de Vic segons la proposta d'Impulsem | Impulsem
Redacció
14 de maig del 2023
Actualitzat a les 16:58h


Impulsem Manresa projecta crear un tramvia en el marc de la Manresa 2040, un projecte en què la candidatura ha treballat perquè la ciutat "esdevingui capdavantera en l'àmbit de la sostenibilitat i del respecte pel medi ambient".
 
La formació considera que a fi de vertebrar i unir la ciutat amb la conurbació, les solucions de mobilitat interiors "s'hauran de complementar amb les futures estacions de FGC i tenir correspondència amb Renfe". El seu projecte proposa una estació a la plaça Prat de la Riba - Pont del Ferro que actuaria "com a intercanviador intermodal amb les línies proposades per la Generalitat per relligar el Bages amb transport públic, amb especial èmfasi a la part nord, amb Sant Fruitós de Bages, Sant Joan de Vilatorrada, Santpedor o Callús i Súria". Així, la solució d'un TramBages, "enllaçant des de Prat de la Riba amb el nord, aprofitant el traçat existent -amb parada a l'Agulla- o amb Sant Joan de Vilatorrada des de la línia de circumval·lació es presenten com a molt vàlides". Segons la seva proposta, "el tramvia - metro lleuger té la flexibilitat de circular per dins la ciutat a 20-25 km/h i fora, a més de 60 km/h".

Fins que això no sigui una realitat, Impulsem aposta "per opcions subsidiàries com l'autobús elèctric o híbrid i, en menor mesura, per l'autobús de combustió convencional". Així, avisa que la mobilitat exterior cap a Manresa és molt important, "ja que els fluxes de la mobilitat obligada externa son tant importants en volum com els de l'interna". Per això, "una solució externa que permetés, en bona part, no acudir al treball en cotxe des de la conurbació", representaria un decreixement important del trànsit en vehicle privat a l'interior de Manresa.
 

Illes de vianants fora del Centre Històric

En la línia de reduir la contaminació a l'interior de Manresa, la formació proposa una primera línia d'actuacions que consisteix en la implantació de tres noves illes de vianants durant el proper mandat, a més de l'existent al Centre Històric i de la prevista al carrer Guimerà, i que es consideren prioritàries.

Aquestes tres illes es definirien a la zona que dibuixa el carrer Pompeu Fabra, plaça Independència i carrer Saclosa; a la superficie compresa entre la plaça Espanya i carrer Carrasco i Formiguera, i a l'espai que conforma Puigterrà de baix amb Era del Firmat i carrer Sant Joan Baptista de la Salle.

Per tal de potenciar l'aposta pels espais verds, Impulsem també proposarà apostar per tres eixos d'actuacions. Primer, recuperar i dinamitzar l'ús dels grans parcs urbans existents, com el Parc fluvial del Cardener, el Puigterrà, el Puigberenguer o l'Agulla, per mitjans de col·laboració publico-privada. També condicionar les places i jardins urbans existents i els seus mobiliaris urbans, i fer actuacions en petits espais oberts que actualment estan "inerts i buits de vida". En aquest capítol, el partit també considera el "manteniment correctiu" amb la inclusió de carrils bici seguint l'anàlisi del Pla de Mobilitat 2023. Per últim, la irrupció del Tram Manresa exigiria la "remodelació dels eixos viaris vinculats a l'execució d'aquesta iniciativa ja que n'afectarà el perfil transversal". Aquestes darreres accions anirien en paral·lel a cadascuna de les fases d'implantació del tramvia-metro lleuger.
 

Mapa de la previsió d'Impulsem per a Manresa 2040. Foto: Impulsem

 

Desenvolupament específic d'algunes importants operacions

El partit també proposa l'anàlisi del POUM vigent, que considera "tècnicament força reeixit i ortodox", però "amb moltes rigideses operatives en la seva aplicabilitat". La problemàtica que hi veuen té a veure "amb el sòl urbanísticament ralentitzat o immobilitzat amb necessitat de desenvolupament previ de planejament derivat i de figures de gestió i execució".

Segons entén, "pel que fa als PMUm i PMUt, caldrà, eventualment, redactar d'ofici alguns plans de millora urbana puntals, modificar-ne parcialment alguns, i en cas de ser essencials, utilitzar la via de l'expropiació i modificar, quan no directament deconstruir, alguns altres. Referent als PMUt, "també fora necessari mantenir els essencials, redactar els fonamentals i reajustar-los a les noves solucions de soterrament previstos a l'entorn de la plaça Espanya per l'acció de FGC". També considera que "s'hauria d'abordar la resta de figures i moltes de les previsions actuals, si volem disponibilitat real de sòl susceptible d'esser urbanitzat i edificat".

Impulsem considera que el soterrament dels FGC constitueix "una gran oportunitat per recosir els teixits urbans existents, tot eliminant l'escletxa ferroviària de superfície", així com per "ordenar nous fronts edificables, d'aparició de rambles arbrades, d'espais lliures".

Pel que fa a les estacions, Impulsem considera que cal "projectar i posar en marxa una estació intermodal al Pont del Ferro / plaça Prat de la Riba, un hub que permeti intercanviar bus desplaçant-hi l'estació d'autobusos actual, FGC -el baixador, remodelat i ampliat, pot ser perfectament l'estació final de trajecte- i el Tram Manresa i Tram Bages, eliminant l'actual Manresa Alta.