Inspecció de Treball ha obert una
investigació separada d'un
expedient general que havia obert per la denúncia d'una treballadora d'un
pla d'ocupació de l'
Ajuntament de Sallent, per aclarir un possible cas d'
assetjament laboral per
motius de gènere i d'orientació sexual, que hauria patit de l'
encarregat i treballadors -entre els quals el
president del comitè d'empresa- de la
brigada municipal. A causa dels fets denunciats, la treballadora va haver d'agafar la
baixa laboral al cap de poques setmanes de començar el seu segon pla d'ocupació per
trastorns d'ansietat produïts per l'ambient que vivia en el seu
entorn laboral.
A la denúncia a la que ha tingut accés
NacióManresa, la treballadora explica que a ella i a un company de feina -personal laboral- que li va fer costat, "alguns treballadors de la brigada,
dins de la jornada laboral, van començar a fer-nos
bromes i comentaris sexistes, masclistes i homòfobs,
ridiculitzant-nos i fent-nos
sentir humiliació, sobretot quan van tenir coneixement de la meva
orientació sexual". Aquesta situació, segons va afirmar a la denúncia, també la van patir dos treballadors, un noi i una noia de setze anys, que havien entrat a través d'un pla d'ocupació i que van
abandonar la feina poc temps després de començar.
Possible discriminació laboral dels treballadors per pla d'ocupació
La denunciant ha explicat al diari que històricament el personal laboral de la brigada municipal de l'Ajuntament de Sallent "ha
discriminat" al
personal contractat a través dels plans d'ocupació, "no només amb la seva
actitud i aires de superioritat", sinó en elements molt més plausibles "com
no deixar-nos usar el menjador de personal, ni la
màquina de cafè, ni tenir
vestidors propis". Aquesta situació es va agreujar en el seu cas, "
pel fet de ser dona -tota la brigada és masculina- i encara més, quan van conèixer que era
lesbiana", segons assegura.
A l'expedient general que ja ha tancat Inspecció de Treball sobre les condicions laborals, la inspectora va assegurar que el personal laboral "gaudeix d'un menjador -tancat amb clau- amb
totes les comoditats [...] amb microones, nevera, pica, rentavaixelles i aire condicionat", mentre que el personal d'ocupació té una sala apart, "a la que s'accedeix sense clau amb
una taula i cadires".
També pel que fa als vestidors, el personal laboral els té en una sala en què s'accedeix amb clau i que "està
equipat amb taquilles amb clau i bancs" per asseure's, mentre que el personal d'ocupació "
no té un vestidor amb les mateixes condicions". Totes dues situacions mostraven, segons l'expedient, que l'Ajuntament "
no havia garantit el compliment de les condicions de
seguretat i salut del personal d'ocupació" pel que fa al menjador i als vestidors.
Arran de la investigació portada a terme per Inspecció de Treball, l'Ajuntament va actuar "
immediatament" per tenir els espais adequats "per a la comoditat del
conjunt del personal" i ha fet tot allò "que la inspecció va demanar" en el seu informe. Segons assegura l'Ajuntament, i ha certificat l'actuant, la situació assenyalada al menjador i als vestidors
ha quedat resolta "satisfactòriament".
Aquestes dues situacions, juntament amb una relacionada amb la diferència d'
equips de protecció individual (EPI) entre els dos tipus de personal, que la inspecció no va considerar a l'empara de les responsabilitats de cada perfil de treballador. Tampoc va determinar que, per aquestes causes, es produís una situació de
discriminació laboral, perquè la definició legal del terme contempla unes causes que no es van donar en aquest cas.
El que sí que va fer la inspectora va ser obrir una peça separada per investigar la denúncia d'assetjament per motius de gènere i d'orientació sexual, que
encara no es troba tancada.
L'Ajuntament de Sallent activa el protocol per situacions d'assetjament laboral
Segons la resolució de la
Comissió d'Investigació interna de l'
Ajuntament de Sallent, arran de la denúncia verbal de la treballadora al
regidor d'Urbanisme i Obres Públiques, el consistori va activar l'11 de maig de 2022 la Comissió del
Protocol per situacions d'assetjament laboral i va instar la treballadora a presentar queixa o denúncia "per tal que quedi constància dels fets ocorreguts".
Malgrat aquesta activació, la treballadora assenyala que durant molt temps es va trobar "
perduda,
sense saber a qui recórrer i
sense l'empara dels responsables laborals i polítics de la brigada" que, en un primer moment
no la van informar de l'existència del protocol "i només ho van fer per la
meva insistència". A la denúncia a Inspecció de Treball, l'afectada assegura que tant el
personal superior, com els
representants dels treballadors, com els membres
delegats de seguretat i salut "eren coneixedors de la situació i no van traspassar la informació a qui fos necessari, ni van
prendre mesures correctores i, pitjor que això, van ser partícips d'aquestes actituds i comportaments discriminatoris".
La denunciant havia completat un pla d'ocupació de sis mesos "on ja vaig patir aquestes situacions", i posteriorment va tornar a incorporar-s'hi a través un altre pla de vuit mesos. "Em va costar molt decidir-me, perquè ho havia passat molt malament la primera vegada, però
necessitava treballar" ha explicat a
NacióManresa. Tot i així, no va aguantar la situació "
que encara va empitjorar respecte del primer pla" i va acabar demanant la baixa per angoixa el març de 2022. També l'únic
treballador que li va fer costat quan va començar a rebre comentaris va acabar agafant la baixa. "Li feien el buit,
el marginaven i l'evitaven per no ser, també, assenyalats", assenyala.
Després d'agafar testimoni als denunciats i als companys de la brigada municipal i de realitzar una reunió amb la denunciant i el treballador que li va fer costat i que també actuava com a denunciant, la Comissió d'Investigació interna va decidir el novembre de 2022
arxivar les actuacions a l'entendre que "
no hi havia evidències suficients per afirmar que algun dels acusats hagi produït una situació d'assetjament psicològic, sexual, o d'assetjament per raó de sexe".
A les conclusions, la Comissió assenyala que "tots
els acusats neguen haver realitzat cap
comentari homòfob o inapropiat als denunciants", tot i que assumeix que alguns testimonis admeten haver escoltat "
alguna broma" sobre la
relació sentimental que atribuïen als denunciants. "Aquests comentaris els feien
tot i conèixer la meva orientació sexual, o precisament per això", afegeix la treballadora. Que si semblaven "nuvis", o "la parella de Titànic" un dia que li ensenyava a conduir una
màquina desbrossadora, "però la majoria de vegades els comentaris no ens els feien directament, sinó que ho comentaven
en veu alta entre ells perquè els escoltéssim o ens arribaven per terceres persones", explica.
La denunciant aclareix, i en l'acta de la reunió de la Comissió s'insinua, que ella
va identificar els autors dels comentaris, que "són principalment tres, entre ells l'encarregat i el president del comitè d'empresa, tot i que la resta de treballadors no ocupacionals els
seguien el corrent per no ser marginats del grup". La resta de treballadors de plans d'ocupació "
no protesten ni diuen res perquè tenen por i no volen que el treball se'ls torni encara més complicat".
Per això, la treballadora entén que la constitució de la Comissió "no va servir per res" i "
va incomodar l'Ajuntament", i així ho va fer saber, també, en la denúncia a la Inspecció de Treball: "Existint un protocol per a l'assetjament laboral i un pla d'igualtat a l'Ajuntament, hem hagut d'
investigar per la nostra part l'existència de tots els procediments i
demanar-ne l'aplicació jo mateixa", per continuar assegurant que "tampoc no se m'ha informat dels meus drets, ni de la
manera com havia de procedir, ans al contrari,
sens ha demanat silenci i temps perquè no emprenguéssim cap acció" fora de la interna. Tot plegat va provocar que cada vegada "ens sentíssim
amb més incertesa i indefensos" per afrontar la situació que patien. A la denúncia, la treballadora entén que "en cap moment no es va portar a terme el procediment intern tal i com està marcat,
endarrerint en diverses ocasions la seva obertura".
La resposta de l'Ajuntament de Sallent
L'Ajuntament de Sallent ha manifestat a
NacióManresa que tan aviat com van tenir coneixement del presumpte assetjament "es va parlar amb la
persona afectada i es va activar el protocol d'assetjament i es va portar a terme la
investigació interna". També assegura que pel que fa al menjador i vestidors, "immediatament es va treballar per tenir els espais adequats per la
comoditat del conjunt del personal i s'ha fet tot allò que la Inspecció de Treball va demanar".
Així mateix, el govern municipal assegura que la regidoria d'Igualtat "està treballant un
nou Pla d'Igualtat", i que l'Ajuntament està compromès "amb les
bones relacions laborals i el respecte en tots els àmbits".
Baixa per contingència comuna
Inspecció de Treball va obrir peça separada de l'expedient obert arran de la denúncia de la treballadora el novembre de l'any passat, i hauria de resoldre-la durant les
properes setmanes. A banda de determinar si, segons el seu criteri, va haver-hi assetjament, del resultat de la investigació també se'n derivarà si la
baixa laboral que va agafar l'afectada va estar provocada per l'entorn laboral que vivia a la brigada de Sallent.
"Tot i que l'
informe mèdic assenyalava clarament que el meu trastorn per ansietat era provocat per l'entorn laboral, la
mútua no va acceptar-me una baixa professional i va desviar-me a una
baixa per contingència comuna", explica la treballadora.
Després d'arxivar-se les actuacions per part de la Comissió d'Investigació interna de l'Ajuntament, i ja finalitzat, també, el seu contracte del pla d'ocupació, va tramitar, amb el suport de la
CGT, la denúncia a Inspecció de Treball.