La
remunicipalització de la gestió de l'
aparcament en superfície a
Manresa, el proper 26 de maig, tindrà efectes a la
butxaca dels conductors a partir del mateix dia de traspàs de la concessió de l'empresa
EYSA a l'
Ajuntament de la ciutat, després de 18 anys d'
explotació privada. Inicialment, l'Ajuntament no farà canvis en l'estructura actual de disposició de les places d'aparcament i aplicarà un
descompte lineal a les actuals tarifes, que es posaran a nivell de les que hi havia fa 15 anys, el 2008.
L'alcalde,
Marc Aloy, el regidor d'Hisenda,
Valentí Junyent, i el regidor d'Urbanisme i Mobilitat,
David Aaron López, han anunciat aquest divendres en roda de premsa la
rebaixa d'un 25% en els preus de l'aparcament en superfície a la ciutat a partir de la data del traspàs de la gestió. Aquest descompte és fruit de l'
eliminació del 21% d'IVA que aplica la concessionària actual -i que l'Ajuntament no pot aplicar-, i de la
reducció del 7,3% de l'increment de l'IPC d'aquest 2023, que el Consistori rebaixarà després que sí que hagi estat efectiu durant els primers cinc mesos de l'any.
Així, el preu per hora de la
zona blava passarà d'1,95 euros a 1,50; el de la
zona taronja de 1,70 euros a 1,40 euros, l'estacionament per als vehicles de
zero emissions passarà d'1 euro a 0,75, i finalment, l'
anul·lació de denúncia, passarà de 8 a 6 euros. Amb aquests preus, Manresa es posa a nivell dels preus d'
Igualada o
Sabadell, lluny dels de
Granollers,
Mataró,
Vilanova i la Geltrú o
Terrassa, i molt lluny dels de
Sant Cugat del Vallès o
Barcelona. "La llegenda que deia que Manresa tenia els preus més alts del país, i que no era certa, ara encara ho serà menys", ha apuntat López.
Les noves taxes de l'aparcament en superfície
es portaran al ple del 16 de març i després de ser aprovades passaran a
exposició pública per tal que es puguin aplicar de seguida que s'hagi remunicipalitzat el servei. Aquesta remunicipalització
va ser aprovada per unanimitat per tots els regidors de l'Ajuntament el passat mes d'octubre.
Segons ha subratllat l'alcalde, més enllà de l'assignació dels preus de l'aparcament, la
gestió directa del servei permetrà a l'Ajuntament de Manresa que els beneficis puguin revertir en les
polítiques de mobilitat, sostenibilitat i espai públic de la ciutat. Amb la remunicipalització "
recuperem la sobirania del servei", ha apuntat. Aquest fet permetrà que l'Ajuntament pugui ser "
molt més flexible en la presa de decisions que afecten la mobilitat de la ciutat".
Els beneficis de la gestió directa del servei, "que calculem que seran d'
entre 750.000 i 800.000 euros anuals", aniran destinats a la
millora dels camins escolars, a millores de seguretat viària en cruïlles i passos de vianants, a l'ampliació de voreres i zones d'estada a barris, a millores d'accessibilitat a les parades de bus i a centres de serveis i lleure i al foment del transport públic i de l'ús de la bicicleta, entre d'altres.
Les mesures que s'han anunciat aquest divendres, amb la rebaixa de les tarifes de zona blava, es complementaran en el futur amb el desenvolupament del
Pla de Mobilitat que s'està a punt de completar "amb la implicació de tots els grups municipals", i que anirà encarat a
aumentar l'espai per a vianants, ampliar voreres, millorar el transport públic, entre d'altres.
El Pla de Mobilitat "comportarà l'
eliminació de places d'aparcament en superfície a favor del vianant", ha exposat l'alcalde, de manera que la situació actual de les zones d'aparcament en superfície a la ciutat és "
transitòria", i s'anirà adaptant a les novetats urbanístiques que es vagin implementant.