Aquest mes de gener el
Servei d'Atenció a la Vellesa del Bages (SEAV) de l'Àrea d'Atenció Social i Especialitzada del
Consell Comarcal del Bages fa un pas més enllà de l'assessorament i incorpora les avaluacions
in situ i la capacitat d'intervenció directa en l'atenció a les persones grans que se sospita que són
víctimes de situacions de maltractament. El reforç del servei ha estat possible a través dels convenis signats pel Consell Comarcal del Bages amb l'Ajuntament de Manresa i amb els 29 ajuntaments que conformen l'
Àrea Bàsica de Serveis Socials del Bages que ha fet possible la incorporació d'una
treballadora social i també l'augment d'hores per part de l'equip especialitzat que fins ara estava format per una figura professional de
psicologia especialitzada en gerontologia i una figura d'
advocacia.
El servei també compta amb el suport econòmic del
Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya i amb els ajuts puntuals de la
Diputació de Barcelona per a la seva posada en marxa. En paral·lel, s'ha inspirat en l'experiència de l'
Equip d'Atenció a la Vellesa de l'Anoia (EAVA) del Consell Comarcal de l'Anoia.
El conveni per ampliar el servei ha estat presentat aquest divendres al Consell Comarcal del Bages en el marc de la presentació formal del servei a tots els ajuntaments de la comarca. A parir d'ara, el SEAV també es prestarà a l'Àrea Bàsica de Serveis Socials de Manresa. La consellera de l'Àrea d'Atenció Social Especialitzada del Consell Comarcal del Bages,
Eulàlia Sardà, ha explicat que "totes les institucions estem satisfetes de poder potenciar un servei que vol garantir una atenció acurada per a les
persones grans que són víctimes de situacions desagradables". Sardà ha afegit que "ara fem un pas endavant amb més recursos que permetran no només fer funcions d'assessorament sinó també avaluacions
in situ i d'
intervenció i seguiment, amb una major capacitat d'actuació que era necessària".
Per la seva part, la regidora d'Acció i Inclusió Social de l'Ajuntament de Manresa,
Mariona Homs, ha apuntat que "l'especialització dels professionals en l'atenció de les situacions dels maltractaments de les persones grans, el reconeixement de la realitat i l'
acompanyament social a les víctimes i el seu entorn ens dona també una oportunitat per fer visible, sensibilitzar la població i incidir en la prevenció del fenomen".
A través del servei es mantindrà la formació als professionals que atenen a les persones grans, sigui de l'àmbit de la salut o social i cossos de seguretat, i es dona continuïtat a les
campanyes de sensibilització per promoure el bon tracte a les persones gran com per exemple la campanya
Tracta'm Bé que també es desenvolupa al Bages. També es continuaran implementant els protocols que fixa la
Guia per evitar el maltractament a les persones grans adreçada al conjunt de professionals del territori dels àmbits de la salut, serveis socials o cossos de seguretat i emergències.
Prova pilot
Durant els dos darrers anys el Servei d'Atenció a la Vellesa del Bages ha funcionat com a
prova pilot per prevenir situacions de maltractament a les persones grans donant suport a professionals dels 29 municipis de l'Àrea Bàsica de Serveis Socials del Bages. Durant aquest període, s'han atès un total de
divuit casos de persones grans, la majoria de les quals (60%) van ser víctimes d'
abusos econòmics. La resta es van correspondre a casos de
maltractament sexual, psicològic, institucional i negligència i també en l'
àmbit intrafamiliar. En aquest període s'ha actuat a un total de vuit municipis.