La Innocentada torna al format i al lloc «de sempre» amb un «Romeu i Julieta» a la manresana

Sota el títol "A bodes em convides", la 66a entrega d'aquesta sàtira tan idiosincràtica de la capital del Bages recupera les sis funcions habituals i incorpora talent nou (i jove) a l'elenc

La 66a Innocentada s'estrenarà el divendres 20 de gener al Teatre Conservatori
La 66a Innocentada s'estrenarà el divendres 20 de gener al Teatre Conservatori | AFT
11 de gener del 2023
Actualitzat el 20 de gener a les 11:38h
El 2022 va ser, en molts aspectes, l'any de tornada a la normalitat per excel·lència. També ho havia de ser per la Innocentada, però una decisió d'última hora va acabar comportant que la 65a edició de la farsa manresana per excel·lència no se celebrés al Teatre Conservatori -el "de sempre"- i s'hagués de traslladar a la sala gran del Kursaal. Un aspecte sense més transcendència si no fos que el canvi d'ubicació va comportar una reducció obligada del nombre de funcions: de les sis que s'havien d'oferir (al llarg de dos caps de setmana), van acabar-se'n fent tres, un fet que va provocar, irremeiablement, que molta gent no pogués assistir-hi per incompatibilitat calanderística.

No és estrany, doncs, que a deu dies d'estrenar, l'equip artístic i tècnic al capdavant de la 66a Innocentada, tingui un plus de nervis afegit: els típics de qualsevol debut però també aquells que apareixen quan jugues a casa després de molt temps i ho fas per partida sèxtupla. ¿S'animarà, la gent, a venir?, ¿S'omplirà, la platea? ¿Quedaran moltes localitats per vendre? Aquesta és la pregunta que es fan els membres de la comissió organitzativa, que esperen que els "preus populars" de les entrades i la "durada moderada" de l'obra serveixin d'al·licient per als més indecisos.

"Estic segur que la gent se sorprendrà del que veurà, i que passarà una molt bona estona", vaticina Carles Claret Vilaseca, que per tercer any consecutiu s'ha encarregat d'idear i escriure l'obra juntament amb el dramaturg Agustí Franch Reche. "A diferència de les dues que la precedeixen, aquesta Innocentada l'hem escrit a quatre mans: hi ha escenes que les ha fet l'Agustí i d'altres que són meves", explica Claret, que continua: "el resultat de tot plegat és una farsa boja, amb tocs de comèdia italiana i amb personatges volgudament grotescos i exagerats que són els que aporten la marca manresana" tan singular d'aquest format teatral creat l'any 1957 per Agustí Soler i Mas.


Trames i subtrames paral·leles amb un final comú
I de què va l'obra d'enguany? Sota el títol A bodes em convides, la 66a Innocentada "seria com un Romeu i Julieta de marca blanca a la manresana", somriu el guionista. L'argument central de la història, doncs, gira al voltant de dos joves enamorats -de Manresa, és clar!- que provenen d'unes famílies molt diferents a qui no farà gens de gràcia el romanç. Ella, l'Eli, filla d'un matrimoni humil i treballador, és una estudiant brillant i la primera de la seva saga familiar que aconsegueix anar a la universitat. Ell, en Pep, pertany a una coneguda nissaga manresana que encapçala un constructor que està posat en molts embolics.

"Es tracta d'un muntatge on hi ha diferents trames i subtrames paral·leles que acaben desembocant a un final comú", avança Claret, mentre afegeix que tot i que l'eix central és l'idil·li entre en Pep i l'Eli, "l'obra no té un protagonista clar", sinó que més aviat "és coral".
 

Actrius i actors que donen vida a «A bodes em convides» durant un dels assajos Foto: Clara Badia


Referent a les picades d'ullet a la ciutat tan idiosincràtiques de la farsa, n'hi haurà "per donar i per vendre". Fins i tot, i pel que fa als personatges, "estic segur que el públic identificarà figures clàssiques dels prohoms manresans que ho saben tot i que sembla que sense ells la ciutat no pugui avançar, però que resulta que l'únic que fan en realitat és posar pals a les rodes", explica Claret.

En aquest sentit, Jordi Gener Soto, director de la Innocentada per sisè any consecutiu, afegeix que són precisament aquest tipus de personatges "els que hem estripat més" a nivell interpretatiu: "Hem mirat de recuperar el joc i la comicitat per oferir un espectacle fresc, divertit i àgil", diu, alhora que destaca la cinematografia del guió, "que compta amb molts canvis d'espai constants", la majoria dels quals interiors. "Hi ha molta escena quotidiana i la ciutat de Manresa és el decorat que ho engloba tot", exposa Claret.

A la recerca d'intèrprets joves per assegurar la continuïtat
Totes aquelles persones assídues de la Innocentada sabran que, any rere any, els actors i actrius que l'hi donen vida acostumen a ser pràcticament els mateixos: gent vinculada al teixit cultural de la ciutat i amant del teatre amateur que troben en aquest muntatge un espai on desplegar una de les seves aficions per excel·lència. El que passa és, però, que els anys passen per a tothom, i els que van començar a implicar-se en la farsa quan eren joves, ara ja no ho són tant. I hi ha personatges que, per edat, no tindria sentit que fessin.

Davant d'això i amb la ferma voluntat de seguir mantenint viva aquesta tradició manresana, des de la comissió organitzativa es va decidir anar a la recerca de nous talents més joves que tinguessin ganes d'involucrar-se al projecte. "Hem aprofitat les acadèmies de teatre que hi ha a Manresa per buscar gent", expliquen, tot posant de manifest que "la Innocentada és un bon banc de proves perquè tots aquests joves es foguegin i puguin fer coses amb confiança al costat de gent que ja fa temps que està vinculada al mon del teatre amateur".

Aquest any, doncs, dels 16 actors i actrius que donaran vida a l'obra, n'hi haurà dos de nous, molt joves i amb papers principals. Es tracta d'Aina Serra Íñiguez (que farà d'Eli) i de Denís Llussà Brunet (en el paper de Pep). "Estic súper content de formar part de la Innocentada", celebra Llussà, que confessa que "no fa gaire temps que sé que existeix -uns cinc anys, potser- i no havia tingut oportunitat de veure'n cap: qui m'havia de dir que la primera relació que hi tindria seria dalt de l'escenari i no com a públic!". Per part seva, Serra explica que "em sento immensament afortunada d'estar dintre d'aquest projecte tan bonic"; un projecte que, assegura, va "molt més enllà" d'una mera obra de teatre: "som un gran equip, com una família, i les relacions que hem creat són precioses".

Cinc balls que aportaran dinamisme i pedigrí a l'obra
Tot i la seva recentíssima maternitat, Ariadna Guitart Pujol ha repetit com a directora coreogràfica de la Innocentada. Aquest any la sàtira comptarà amb cinc balls, que s'intercalaran en el transcurs de la trama i que ajudaran a donar pedigrí idinamisme. Totes elles, seguint la tònica dels anys anteriors, seran d'estils diferents. "N'hi ha una de més clàssica, tipus vals, que ha creat el Guillem Cirera; una altra de molt divertida i amb el jazz com a protagonista que ha estat obra de la Sònia Serra, i de les tres restants -totes ideades per mi-, una és de dansa contemporània, una altra remet al to festiu dels anys 80, i la darrera, que és espectacular, segur que agradarà molt, sobretot, als amants de la sèrie Smash", avança la ballarina. 
 

El cos de ball està format per 11 dansaires de l'Esbart Manresà Foto: Clara Badia


Com sempre, qui s'encarregarà de portar les coreografies a escena seran els membres de l'Esbart Manresà de l'Agrupació Cultural del Bages. En aquesta ocasió, el cos de dansa estarà format per 11 ballarins, "tot i que hi haurà un número en què serem 12, perquè hi haurà un actor -que a més és un dansaire fantàstic- que s'afegirà a nosaltres", rebla Guitart.

Prioritzar la sonorització a l'escenografia
Tot i que "ens encanta fer volar coloms, hem de ser realistes", manifesta Adrià Guitart Pujol, membre de la comissió de la Innocentada. "Si bé hagués estat brutal poder tenir una escenografia molt més explícita i elaborada, els recursos són els que són i ens hem d'adaptar al que tenim", apunta, mentre posa en valor la "fantàstica feina" que han fet Júlia Juncadella Panadès i Ferran Esquirol Recasens a nivell de disseny i decorat; un disseny i un decorat "molt minimalista" que se servirà de la il·luminació i d'unes grades mòbils "per jugar amb les alçades i les profunditats".

Tenint en compte les limitacions acústiques del Teatre Conservatori, "hem decidit esmerçar més recursos a la microfonia i a la caracterització dels actors i actrius que no pas a l'escenografia", exposa Claret, tot assenyalant que "tothom anirà microfonat".

Dies, horaris i entrades
A bodes em convides s'estrenarà el divendres vinent, 20 de gener, a dos quarts de nou del vespre. També oferirà funcions el dissabte 21 (a dos quarts de nou del vespre); el diumenge 22 (a les sis de la tarda), i el divendres, dissabte i diumenge següents (27, 28 i 29) en el mateix horari.

Les entrades tenen un preu de 15 euros i de 13 per a les persones majors de 65 anys, menors de 30 i pels socis d'El Galliner i de l'Agrupació Cultural del Bages. Es poden adquirir a través d'aquest enllaç.