Manresa remunicipalitzarà la zona blava després de 18 anys en mans privades

El govern municipal proposarà la gestió directa de l'aparcament regulat a partir de la finalització de la concessió, el 25 de maig de 2023

Joan Calmet, Marc Aloy i David Aaron López durant la roda de premsa
Joan Calmet, Marc Aloy i David Aaron López durant la roda de premsa | Pere Fontanals
Redacció
06 d'octubre del 2022
Actualitzat a les 19:09h
El govern de Manresa portarà a aprovació del ple municipal d'aquest mes d'octubre la modificació de la gestió del servei de zona blava, que passarà a ser de gestió directa, després de 18 anys d'explotació privada. 

Des del 2005, el servei s'està prestant a través d'una empresa concessionària (Eysa), en una operació lligada a la construcció de l'aparcament i de la plaça de la Reforma, amb un contracte que finalitza el 25 de maig del 2023. L'estudi de la remunicipalització del servei és un compromís de l'equip de govern, recollit en el Pla d'Actuació Municipal.

Així ho ha explicat aquest dijous l'alcalde de Manresa, Marc Aloy, en una compareixença de premsa en la qual ha estat acompanyat del tercer tinent d'alcalde, Joan Calmet, i del regidor d'Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López.

Aloy ha volgut aclarir dos detalls tècnics que fan que aquesta remunicipalització "sigui senzilla". "És un tipus d'activitat que no requereix cap grau d'especialització, i la inversió és relativament baixa", ha exposat. Hores d'ara encara no s'ha decidit si la gestió la farà l'Ajuntament directament o "es farà a través d'una empresa municipal, com seria Forum".

Segons ha subratllat, la gestió directa permetrà que "els beneficis -entre 800.000 euros i 1 milió anuals- puguin revertir en polítiques de mobilitat, sostenibilitat i espai públic". El regidor ha apuntat que aquests nous ingressos es poden destinar a molts temes relacionats amb la mobilitat, "no només urbanístics", com "bonificacions o descomptes en el bus urbà".

També implicarà que la ciutadania no hagi de pagar l'IVA que ara s'aplica a les tarifes vigents, ja que el cobrament s'establirà a través d'una taxa -que no estan subjectes a IVA-, la qual cosa significarà d'entrada una reducció del preu que paga l'usuari, que ara és d'1,80 euros l'hora a la zona blava, d'1,60 euros l'hora a la zona taronja (tarifa reduïda, amb aparcament a segona corona) i de 0,90 euros l'hora per als vehicles de zero emissions.

Tot i així, l'alcalde i els regidors han insistit a demanar que no es facin càbales sobre si el preu de la zona blava passarà d'1,80 euros a 1,49 (sense IVA), "perquè segurament reformularem tota la tarifació, tot i que hores d'ara és d'hora per concretar de quina manera". Aquest, precisament, és un altre dels punts avantatjosos de la gestió directa del servei: "guanyem flexibilitat ja que no hem de posar-nos d'acord amb cap ens privat per crear més zones, abaixar preus o oferir bonificacions".

Pel que fa als treballadors, el personal adscrit actualment al servei consta d'onze persones, als quals se'ls proposarà una subrogació.

Actualment, a la ciutat hi ha un total de 733 places de zona blava i 443 places de zona taronja. També hi ha 73 places de zona verda i 21 places mixtes de tarifa verda i taronja (al pàrquing de la Dama). Pel que fa als expenedors, n'hi ha 56.

Les zones d'aparcament en superfície sota temps limitat estan pensades per frenar el volum i la congestió del trànsit al centre de la ciutat, potenciant la rotació de vehicles als punts de més concentració comercial.