1 de 10
Transport

Sagalés afegeix dos busos més en la línia Manresa-UAB però els estudiants alerten: «No n'hi ha prou»

Els usuaris del servei lamenten que el sistema d'horaris concrets i esponjats al llarg del dia no resol el problema de fons de la qüestió i advoquen per una línia regular que anés fent viatges d'anada i tornada a la universitat cada hora o hora i mitja

Un dels autobusos de Sagalés anant de Manresa a la UAB ple a vessar d'estudiants | MCH
per Aina Font Torra, Manresa, Catalunya | 28 de setembre de 2022 a les 11:22 |
No és la primera vegada que l'empresa Sagalés es veu obligada a ampliar les expedicions que van de Manresa a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) -i viceversa- per les demandes dels usuaris i usuàries del servei. El penúltim cop (perquè l'últim ha estat aquest dimecres, 28 de setembre) va ser l'any 2019, quan la companyia de transport de viatgers va posar en marxa cinc autobusos més degut a les queixes dels estudiants que en diverses ocasions s'havien trobat que "no teníem lloc i, o bé ens feien seure a terra, o directament no ens deixaven ni pujar", explicava Denís Llussà en un reportatge publicat a NacióManresa el mes de maig passat. 

El cas és, però, que tres anys després, aquell increment horari ja no és suficient per cobrir de manera efectiva les demandes de transport d'un estudiantat cada cop més nombrós. "L'afluència de joves que anem a l'Autònoma és infinitament superior a la de fa vint anys, i sembla que això no es té en compte", lamenta Mariona Casado Hosta, estudiant de tercer de Filologia Catalana a la UAB i una de les usuàries del servei de bus que més alça la veu per "reclamar una línia en condicions".



Sense anar més lluny, dimarts al matí va fer una publicació a les xarxes socials amb unes fotografies que van encendre les alarmes a Twitter. A les instantànies s'hi podien veure, d'una banda, noies i nois drets i asseguts als passadissos d'un dels autobusos de Sagalés, i, de l'altra, llargues cues d'estudiants esperant per poder pujar en un dels combois per anar cap a la universitat. "La situació és lamentable i no se'ns escolta [...] Tenint en compte que no és un bus interurbà, sinó que es tracta d'un vehicle que transita per l'autopista i l'autovia, ¿és necessari que la vida de més de 10 persones corri risc? De moment, tot han estat ensurts petits, però, ¿i el dia que sigui greu?", es preguntava.

Dues línies més que "no són suficients ni de bon tros"


Davant d'aquesta demanda estudiantil, aquest diari va posar-se en contacte amb Sagalés, que va respondre exposant que després d'analitzar les dades de passatgers diaris que fan ús del servei i amb la voluntat "d'adequar l'oferta" a la demanda actual, "hem incorporat dues noves expedicions al migdia (una sentit Manresa i una altra sentit UAB)", per tal de "solucionar els problemes de capacitat de la línia". 

El que passa, però, és que segons Casado "amb aquesta petita millora no n'hi ha prou; dues línies més no són suficients ni de bon tros". I per què? Doncs perquè no resol el problema de fons de la qüestió; un problema que s'hauria d'abordar "deixant d'oferir un horari tan concret i esponjat". "Hem de pensar que cada facultat funciona diferent: hi ha qui comença a les vuit del matí, hi ha qui ho fa a les nou, d'altres no s'hi posen fins a quarts d'onze... Això fa que la demanda d'expedicions de bus sigui pràcticament constant al llarg de tot el dia", reflexiona la futura filòloga.


En aquest sentit, "l'ideal seria que s'establís una línia regular que anés fent viatges d'anada i tornada cada hora o hora i mitja". Així, "la gent que entrés a la universitat a les vuit i la que comencés a les deu no coincidirien al mateix autobús i no hauríem d'anar drets als passadissos". I el mateix amb les persones que van de tardes: "ells encara ho tenen més fotut perquè compten només amb dos busos per tornar a casa", apunta.

 

Participació