Tren

El PSC demana un pacte de ciutat per garantir trens directes dels FGC entre Barcelona i Manresa

Els socialistes han presentat una moció al ple de Manresa davant l'estudi del servei de trens que apunta a possibles transbords a Martorell

Un tren sortint del baixador dels FGC a Manresa | Estefania Escolà
per Redacció, 21 de setembre de 2022 a les 21:00 |
Després que el Grup Socialista i Units per Avançar registrés el passat mes de juliol a l'Oficina de Registre del Parlament de Catalunya la proposta de resolució sobre el Pla d'Actuació 2022–2026 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i els seus efectes amb el nou transbordament de trens a Martorell per a les seves línies: R5, R50, R6 i R60, des dels diferents municipis directament afectats per aquesta mesura com són Manresa i Igualada, el PSC ha entrat una proposició per debatre en el ple de l'Ajuntament de Manresa del proper dijous en el sentit de demanar que es reverteixi la possibilitat que apunta el document del servei de trens.
.

El Pla d'Actuació de FGC, com a principal document de referència per al Contracte-Programa entre la Generalitat de Catalunya i FGC, preveu la possibilitat de transformació del servei a Manresa i Igualada en un servei de rodalies amb origen Martorell, en comptes de Barcelona. Tot i que això, segons l'informe, permetrà un increment de les freqüències i nombre de passatgers al tram Martorell-Barcelona (que passaria a denominar-se Metro del Baix Llobregat), "el que també és segur que suposarà un increment del temps de viatge de tots els passatgers provinents des de Manresa o Igualada, però també pels municipis del Baix Llobregat nord, com Abrera, Esparreguera, Olesa o Sant Esteve Sesrovires", expliquen els socialistes.

L'informe, a més, no contempla la potencial pèrdua de passatgers d'aquests trams degut al major temps del trajecte a causa de la pèrdua d'aquests serveis directes degut el transbordament que caldrà fer a Martorell d'anada i tornada a Barcelona.


Per tant, "si no hi ha modificacions en aquest Pla, des de Manresa anirem a Martorell per agafar el tren de Barcelona. L'objectiu d'aquesta mesura d'incloure un transbordament pels passatgers per ambdues direccions, és per així poder endegar des de Martorell i per a tota l'Àrea Metropolitana un nou servei de metro, i mantenir per a la resta un servei ordinari de rodalia però amb l'afegit que haurem de patir un transbordament, i possiblement un canvi d'estació en el pas de la línia per Martorell, on finalitzaria l'actual R5" tal com descriu la proposta de moció presentada pel grup municipal del PSC pel ple d'aquest dijous. 

El projecte que estudia FGC i que contempla en el seu Pla d'Actuació reduiria la capacitat de la línia en un 79%. Els trens actuals amb capacitat per a 477 persones se substituiran per trens amb capacitat per a només 100 persones cadascun. Els impactes descrits en el document de FGC en el cas d'implementar-se aquesta mesura, són que amb el temps d'espera per fer el transbordament i la reducció de la capacitat dels trens suposaran un total de més de 86.000 hores a l'any per als usuaris amb origen a Manresa i Igualada.

Tot plegat amb un cost estimat pel mateix Pla de 152 milions d'euros sense gairebé beneficis per als usuaris. L'estudi del balanç social i econòmic del projecte situa en gairebé 0 els beneficis per a les persones a diferència de la resta d'iniciatives del Pla d'Actuació.

"Considerem que l'actuació de FGC no ha estat prou clara ni transparent, car sols s'ha informat públicament (18 d'abril 2021 i 10 de març 2022) als alcaldes i alcaldesses, als representants socials i econòmics, i al conjunt de la ciutadania dels territoris afectats, sobre els projectes de soterrament previstos a Manresa i Igualada, així com les inversions associades. Malauradament, en cap cas es va informar de la proposta de canvi del servei que elimina els trens directes entre Barcelona i Manresa o Igualada" afegeix el també portaveu del grup municipal socialista, Anjo Valentí.

En definitiva, "cal que des de l'Ajuntament de Manresa es lideri les accions institucionals corresponents a tots els nivells, com també donar suport a les accions necessàries per tal de preservar els serveis directes de FGC a la nostra ciutat i pel conjunt d'usuaris del Bages, rebutjant qualsevol solució que no suposi una millora del benestar per als nostres veïns en l'ús dels FGC. Es per això que des del PSC proposem un pacte de ciutat en aquesta qüestió per fer front comú davant el Govern de la Generalitat i FGC per mantenir la qualitat d'aquest servei essencial i defensar el drets dels seus usuaris, i pel qual esperem obtenir el recolzament de la resta de grups municipals, i en concret dels del Govern de coalició de l'Ajuntament", conclou Anjo Valentí.

 

Arxivat a:
Municipis, tren, PSC, FGC
Participació