FCC guanya el concurs més ambiciós i farà 11 anys més la recollida de residus i la neteja viària de Manresa

Després una puntuació molt ajustada contra Prezero, serà l'encarregada de desenvolupar durant els propers mesos el servei de recollida en contenidors tancats i en horari diürn

Personal de la neteja viària de Manresa treballant després del Correfoc de Festa Major
Personal de la neteja viària de Manresa treballant després del Correfoc de Festa Major | Pere Fontanals
14 de setembre del 2022
Actualitzat a la 13:54h
El ple de l'Ajuntament de Manresa d'aquest mes de setembre votarà la resolució de la Mesa de Contractació del Servei de Recollida de Residus Municipals i Neteja Viària a favor de concedir a FCC Medio Ambiente SA el servei durant els propers 11 anys per un import base de la contractació de 8.204.651,09 euros anuals. Així, la multinacional, que repetirà contracte a Manresa, serà l'encarregada de posar en marxa els propers mesos les principals novetats en el servei: la recollida en contenidors tancats i en horari diürn.

La Mesa va aixecar acta del concurs de contractació el passat 24 d'agost però fins aquest dimecres no s'ha comunicat als agents implicats. De fet, l'Ajuntament havia anat aprovant pròrrogues sobre l'anterior concessió ja que els dossiers presentats per les dues empreses que optaven al servei, FCC i Prezero, eren molt extensos i densos degut als nombrosos canvis que ha de suposar el nou servei.

Segons l'acta, a la que NacióManresa ha tingut accés, en els totals de l'informe tècnic presentat en les dues ofertes, FCC Medio Ambiente va aconseguir 68,80 punts sobre un màxim de 90, i Prezero SAU, 66,70. Els elements que han decntat la puntuació a favor de FCC són el temps de resposta en la resolució d'incidències, i els tipus i característiques dels mitjans materials i dels vehicles més adequats al servei de recollida de residus.

Pel que fa als totals sobre les propostes econòmiques, la puntuació entre les dues empreses encara va ser més ajustada, i es va decantar, de nou, a favor de FCC Medio Ambiente per menys de 17.000 euros. L'oferta econòmica base de FCC ha estat de 8.204.651,09 euros anuals, i la de Prezero de 8.221.041,84 euros, que han significat 110 punts i 109,93, respectivament, que sumats a les puntuacions de l'informe tècnic, han resolt el concurs a favor de FCC per 178,80 punts, contra els 176,63 de Prezero.

Després de la publicació dels resultats, que queden a exposició pública, s'obre el període d'alegacions.

Propostes de FCC sobre el servei de neteja viària
Organització del servei bàsic de neteja viària
Sobre l'organització de la neteja viària, FCC Medio Ambiente proposa l'escombrada manual amb 4 tipus d'equips: peó amb carretó, peó amb carretó autopropulsat, peó amb carretó autopropulsat d'aspiració i peó amb tricicle elèctric, en funció de l'itinerari. Aquest tractament es proposa en horari de matí, amb 21 equips de dilluns a dissabte i 7 equips els diumenges.

Proposa l'escombrada manual amb vehicle auxiliar amb 7 equips de dilluns a divendres i 4 els dissabtes formats per un peó conductor amb un vehicle elèctric lleuger en horari de matí.

També proposa l'escombrada mecànica mixta amb 3 escombradores de 2 m3, amb un peó conductor i un peó i una escombradora de 5 m3 dual, amb un conductor i un peó, començant a les 7:39. Hi ha un alternança dels itineraris de la dual amb algunes escombradores, per poder optimitzar la neteja amb l'aplicació d'aigua.

El servei de neteja amb aigua es farà amb 2 equips de neteja mixta amb aigua a pressió, un al matí i l'altre a la tarda, i una decapadora al torn de matí, que treballarien de dilluns a divendres i dissabtes alterns. La composició de cada equip de neteja mixta amb aigua a pressió és d'un camió de 3,5 t amb equip d'hidropressió, un peó conductor i un peó, i la de l'equip de neteja amb decapadora és de la màquina amb un peó conductor.

L'empresa, també proposa l'escombrada manual de repàs amb un equip manual al centre, amb peó i carretó, que treballa de dilluns a diumenge els 365 dies de l'any en torn de tarda, amb 2 itineraris diferents de dilluns a dissabte i els diumenges i festius, més 3 equips de dilluns a divendres i 2 dissabtes i festius amb peó conductor i vehicle auxiliar elèctric, també en torn de tarda.

Així mateix proposa augmentar la freqüència de pas en algun carrer respecte el requerit en el PPT, justificant-la. La proposta detalla quin és el protocol d'actuació dels operaris per desenvolupar correctament les tasques assignades.

Organització del servei complementari de neteja viària
Pel que fa a l'organització del servei complementari de neteja viària, FCC proposa una organització del servei complementari de neteja viària estructurada en 2 equips de brigada d'incidències, 1 equip de brigada d'acció diversa i 1 equip a temps parcial de neteja especifica de taques negres.

L'empresa proposa la brigada d'incidències i cada equip multidisciplinari estarà format per 1 peó conductor amb 1 vehicle elèctric lleuger amb 1 equip d'hidropressió. En haver-hi 2 equips dóna una cobertura horària de les 7:10 a les 14:00 i de les 14:10 a les 21:00 els 365 dies de l'any. La jornada s'organitza amb un seguit de tasques assignades de forma regular, coherents amb els mitjans que té a l'abast, i un percentatge que es deixa a disposició de les incidències imprevistes que vagin sorgint.

Tambéla brigada d'acció diversa amb un equip polivalent format per conductor i peó amb un camió caixa oberta amb grua i plataforma, que treballa 298 jornades a l'any en torn de matí. La jornada s'organitza amb un seguit de tasques preestablertes de forma regular, coherents amb els mitjans que té a l'abast, i un percentatge que es deixa a disposició de les incidències imprevistes que vagin sorgint.

Entre els serveis complementaris organitzats hi ha el rentat de papereres i mobiliari urbà, assumit per la brigada d'incidències de tarda, amb una dedicació de 990,6 hores a l'any, la neteja de pintades, amb una dedicació de 165 hores directes a l'any, a banda de les 264 hores subcontractades a una empresa especialista, i la neteja dels mercats ambulants.

FCC proposa un tractament específic per a la neteja de les taques negres provocades pels orins i altres fluids, que complementi les tasques de la neteja amb aigua i les de la brigada d'incidències, amb un total de 36 jornades de 3,5 hores en torn de matí (de 8.00h a 11.30h) i 36 jornades de 3,5 hores en torn de tarda (de 14:30 a 18:00) d'un equip format per 1 peó conductor i 1 vehicle auxiliar amb equip d'aigua a pressió, que segueixen un itineraris preestablerts.

Dimensionat del servei de neteja viària
En la seva proposta, FCC proposa un dimensionament del servei fet a partir d'un treball de camp per a la identificació de tots els elements que poden afectar al rendiment d'un sector i adaptant la càrrega real de feina, enlloc de fer un dimensionament lineal, i evitar així un malbaratament dels recursos. Per a cada tractament es fa una classificació dels carrers en diferents nivells i a partir d'aquí es fa el dimensionament en funció d'uns rendiments específics per a cada nivell. Per a cada itinerari s'indiquen els quilòmetres lineals per tipus de carrer, els rendiments associats a cada categoria, el nombre d'elements a considerar, una anàlisi de la dedicació temporal i un càlcul de la càrrega de treball planificada respecte el total de la jornada. La càrrega de treball planificada de cada itinerari s'ajusta entre el 90% i el 98% de la jornada per tal de deixar un temps disponible per resoldre aquelles incidències dins el seu àmbit d'actuació que li siguin comunicades o que detecti ell mateix. Per a cada itinerari també es destaquen les singularitats especials a tenir en compte.

En l'oferta, l'empresa proposa els itineraris de les diferents instal·lacions repartides per la ciutat per tal de minimitzar els temps morts de desplaçament abans de l'inici i després del final de l'itinerari.

En la seva proposta el percentatge d'escombrada manual mixta respecte l'escombrada manual, sense tenir en compte els reforços de servei dels plans especials és del 16,08%.

Coordinació entre els diferents serveis de neteja viària
Sobre la coordinació en la neteja viària, FCC proposa una major concentració de servei al matí, amb tots els equips d'escombrada manual, amb tots els d'escombrada mecànica mixta, el de decapat, la brigada d'acció diversa, un dels equips de neteja mixta amb aigua a pressió i un dels equips de la brigada d'incidències. A la tarda hi haurà els equips de repàs, un dels equips de neteja mixta amb aigua a pressió i un dels equips de la brigada d'incidències. Quan s'activen els plans especials, augmenta la quantitat de servei a la tarda.

Eespecte la distribució horària, FCC proposa un esglaonat de l'inici del servei de diferents tractaments al matí, les escombrades manuals i la brigada d'acció diversa comencen a les 6.00h o a les 7.00h, segons la temporada, mentre que la brigada d'incidències comença a les 7.20h, i els d'escombrada mecànica i neteja mixta amb aigua a pressió comencen a les 7.39h. A la tarda els equips de repàs comencen també esglaonats, de manera que dos equips motoritzats acaben a les 20.21h i l'altre equip a les 22.00h. D'aquesta manera hi ha servei de neteja des de les 6.00h o les 7.00h, segons la temporada, fins a les 22.00h.

Respecte la coincidència de serveis, proposa un disseny de manera que no hi hagi coincidència entre el servei d'escombrada mecànica mixta i els servei de neteja mixta amb aigua a pressió. També que no coincideixin els equips d'escombrada manual amb el d'escombrada mecànica mixta, premissa que s'ha aconseguit a quasi tota la ciutat. En els punts on no s'ha pogut evitar la coexistència, aquest fet s'ha tingut en compte a l'hora d'ajustar els rendiments i les tasques. Es presenten els plànols amb la combinació de serveis per a cada dia de la setmana de tot el cicle.

Pla d'implantació del servei
En aquest punt, FCC proposa un cronograma exhaustiu i amb un detall quinzenal de la implantació dels serveis de neteja. Per cada una de les actuacions inclou l'inici previst del servei, la maquinària per a la fase inicial del contracte i la data de recepció de la nova maquinària adscrita al contracte. Adjunta el cronograma dels mitjans comuns i instal·lacions, especificant l'inici d'utilització i les obres a realitzar. Els terminis de lliurament de la majoria dels nous equips de neteja són inferiors al termini màxim establert en el PPT. L'empresa detalla els equips de l'actual contracte de Manresa que podran ser utilitats en el nou contracte, les intervencions de posada a punt i el temps de reparació en setmanes que s'estima necessari.

Plans especials de neteja
FCC detalla els serveis que es demanen en el PPT, el pla de fulles, el pla de fruits i pol·len, el pla d'herbes, el pla de pluges, el pla de ventades, el pla de festes i Festa Major i el pla de neu i gel. En alguns plans l'empresa incorpora més mitjans dels previstos en el PPT. En el pla especial de pluges proposa 2 tipus de plans: un preventiu o Prepluges i un de Postpluges, diferenciant les zones d'actuació preferent i els mitjans disponibles, en funció de la intensitat de la pluja i de si la feina s'ha de desenvolupar si ha plogut o si està plovent.

Prestació del servei específic de neteja de papereres i mobiliari urbà
Pel que fa a la prestació del servei específic de neteja de papereres i mobiliari urbà, FCC proposa que el servei el realitzi la brigada d'incidències de la tarda, formada per 1 peó-conductor equipat amb 1 vehicle elèctric lleuger amb equip d'hidropressió i aigua calenta. Proposa dedicar 3 tardes setmanals, amb un total de 990,6 hores anuals. També proposa resoldre les incidències en menys de 24h.

Prestació del servei de neteja de pintades
Quant a la neteja de pintades, FCC proposa un equip format per un operari conductor amb un vehicle lleuger elèctric amb hidronetejador d'aigua calenta elèctric i servei 330 hores/any. També proposa la subcontractació a Bisbal Casacuberta SL d'un equip format per 1 operari-conductor, 1 operari i un furgó de neteges especials durant 33 jornades de 8 hores, 264 hores anuals. Com a millores proposa un tractament anual amb antigrafit permanent a 200 m2 de superfície i aplicar antigrafit semipermanent a 200 m2 de superfície.

Propostes de FCC sobre el servei de recollida de residus
Organització del servei de recollida domèstica de residus amb contenidors
Sobre l'organització del servei de recollida domèstica de residus amb contenidors, FCC proposa unes rutes on detalla els itineraris i els horaris de recollida de les fraccions resta i orgànica, tenint en compte les particularitats de trànsit i horaris en cada un dels carrers. Per a la recollida lateral de les fraccions d'envasos i paper i cartró, es disposarà cada dia un equip mínim recollint cada una de les fraccions, fet que augmenta la freqüència mínima de recollida respecte el PPT per a un número de contenidors en concret. L'empresa inclou com a millora la instal·lació de 460 sensors volumètrics dinàmics d'emplenat i ofereix 20 recollides addicionals de buidat de contenidors sensoritzats de vidre per dia de servei.

Els equips de repàs oferiran servei durant tot el període de recollida i conjuntament amb els equips de neteja viària, resoldran incidències. En la fase de la nova recollida domiciliària, l'encarregat del torn organitzarà els equips per donar servei a totes les àrees de contenidors (les antigues i les noves). A mesura que es vagi produint la substitució de contenidors i es redueixin les ubicacions, s'organitzarà el temps sobrant de la part de jornada per destinar-lo a resoldre les incidències que hagin sorgit en el torn de treball.

En relació als recursos humans, l'empresa preveu tenir un equip extra de recollida de càrrega posterior el primer mes i mig una vegada implantat el nou model de recollida domiciliària.

L'empresa proposa la configuració de les àrees d'aportació amb un ordre de contenidors concret (vidre - envasos – paper i cartró – resta - orgànica) segons millors resultats obtinguts per l'empresa. L'empresa detalla el número d'illetes complertes per barri, segons el sistema de recollida, lateral, posterior o soterrat, especificant les illetes que comptaran amb doble contenidor de resta en la fase 0.

Organització del servei de recollida de residus comercials porta a porta
Sobre l'organització del servei de recollida de residus comercials porta a porta, FCC proposa els horaris de la recollida comercial per fraccions, els equips previstos i aporta un llistat dels comerços inclosos en el PAP comercial, classificats per la mida de la zona centre/casc antic.

Com a millora proposa un servei de recollida de bosses incorrectes en torn diürn amb una freqüència diària, durant els 3 primers mesos del servei. Es destinaran recursos humans i materials per realitzar el repàs i neteja de les ubicacions de les zones afectades per la baixa participació dels usuaris, o en aquells serveis que sigui necessari un reforç.

L'empresa proposa millores en la recollida al mercat ambulant de la Font dels Capellans, amb el repartiment d'un bujol d'orgànica i bosses estandarditzades per la recollida d'envasos a cada paradista, i posarà 4 bujols de fracció vidre per tots els paradistes.

L'empresa proposa recollir les piles bimensualment i la recollida de caixes de fusta amb 156 jornades anuals (en dilluns, dimecres i dissabtes).

Manteniment i neteja dels contenidors
Pel que fa al manteniment i neteja dels contenidors, FCC proposa el mateix número de rentats que es demana en el PPT per a contenidors de càrrega lateral, però per a contenidors de càrrega posterior augmenta la freqüència de rentat en les fraccions resta i vidre. Detalla les funcions de manteniment preventiu i correctiu del servei de manteniment, l'estoc dels contenidors i el temps de resolució de les incidències des de la comunicació.

Millora contínua i flexibilitat del servei
Per al punt de millora contínua i flexibilitat del servei, l'empresa proposa mesures d'adaptació i flexibilitat del servei instal·lant 460 sensors volumètrics en contenidors i sistemes de pesatge en 7 vehicles recol·lectors. L'empresa aporta millores en la reubicació de contenidors, canvi de tapes dels contenidors, redistribució de recursos humans i materials dels equips, redisseny dels circuïts, gestió dels comandaments i informes periòdics. També es proposen millores en la integració del nou model de recollida amb l'adscripció d'un gestor de dades, realitzant un seguiment TIC en els processos de millora i implantar la gestió per vectors.

Proposta de recollida i millora de les zones amb incidències en la recollida
Pel que fa a les zones amb incidències en la recollida, FCC proposa diverses eines basades en la integració de la informació i seguiment TIC per tal de fer front a les incidències i agilitzar la presa de decisions: els sensors d'emplenat i pesadors, els mapes de calor, l'App interna de gestió d'incidències i gestió per vectors.

Implantació del nou model de recollida
En la implantació del nou model de recollida, FCC proposa un protocol de traspàs entre concessions que es portarà a terme en cas de ser necessari. L'empresa adjunta una taula amb els terminis de lliurament dels diversos equips nous i les propostes d'adequació i posada a punt de la flota actual. També presenta el cronograma d'implantació dels nous serveis, els diversos equips que es posaran a disposició en cada fase d'implantació del servei i les tasques a realitzar en cada una de les fases.

L'empresa preveu disposar de la tecnologia de contenidors de caire comercial entre 1,5 mesos i 2 mesos i en 5 mesos la de contenidors domiciliaris.

Característiques dels sistemes electrònics de tancaments i identificador en els contenidors
Pel que fa al tancament i sistemes d'identificació en els contenidors, l'empresa proposa el sistema MOBA integrat amb l'aplicació MAWIS U2. Cal destacar l'adequació dels sistemes de tancament, la integració amb els contenidors, la facilitat d'ús amb possibilitat d'obertura amb smartphone i la facilitat d'ús del sistema a l'hora de gestionar usuaris i contenidors. La plataforma MAWIS U2 permet la integració amb les bases de dades existents a l'Ajuntament de Manresa.

Servei de manteniment i gestió d'incidències del sistema
Quant al manteniment i incidències d'aquest sistema, l'empresa ha manifestat que contractarà el Manteniment Cobertura Total del equips electrònics de MOBA, que és l'empresa que realitzarà les tasques de manteniment necessàries (preventives i correctives) per al correcte funcionament de tota la plataforma tecnològica que s'implantarà i el servei postvenda.

L'empresa contractarà el sistema MAWIS de l'empresa MOBA d'identificació de contenidors de residus per RFID, que està certificat per l'organisme BSI en integritat i seguretat de dades segons ITSEC i Common Criteria. MOBA disposa de les certificacions ISO 9001, ISO 14001 i ISO 27001 complint amb els requisits que aquestes comprenen respecte al sistema de gestió de qualitat, ambiental i de la seguretat de la informació.

Propostes de FCC sobre els serveis comuns
Protocol de detecció i resolució d'incidències
Pel que fa a la definició del protocol sobre incidències, FCC proposa la implicació de tot el seu personal en la comunicació d'incidències als serveis tècnics de l'empresa i de l'Ajuntament. Proposa establir fluxos d'informació a través d'una base de dades global amb periodicitat diària i a través del correu electrònic o pàgina web. Amb el sistema MAWIS U2 es gestionaran les incidències de neteja i de recollida a temps real. L'empresa detalla el protocol de gestió, des del moment de la seva detecció fins al tancament de la incidència.

L'empresa detalla que el personal que faci la recollida del PAP comercial portarà una canellera que disposarà de 3 botons per a la notificació automàtica d'incidències.

Temps de resposta en la resolució d'incidències
Quan al temps de resposta en aquestes incidències, FCC proposa la implicació de tot el seu personal en la comunicació d'incidències als serveis tècnics de l'empresa i de l'Ajuntament. Cada dia l'empresa enviarà 2 informes: el primer a les 9.00h de l'estat de neteja i desviacions del servei i el segon a les 12.00h de les previsions de neteja del dia següent. L'empresa proposa millorar el temps màxim de resposta en la resolució d'incidències en les àrees d'aportació. Com a exemple passa de 7 a 2 dies la instal·lació de centradors, pintura i plataforma de soterrats.

Pla d'autocontrol
Pel que fa al pla d'autocontrol en el servei, l'empresa disposa d'un sistema de gestió integrat de qualitat i compta amb diversos certificats per normes UNE i ISO. Disposa de l'eina informàtica VISION que documenta i fa el seguiment d'indicadors de tot el sistema de gestió de la qualitat i el medi ambient i genera informes. Els controls ambientals que es preveuen son: consums d'energia per vectors energètics, consum d'aigua i abocaments.

L'empresa preveu fer 1 cop/setmana inspeccions on no hi ha hagut servei aquell dia per determinar quin és l'estat de neteja i els nivells d'emplenat dels contenidors, els desbordaments i altres incidències que es puguin observar de la zona inspeccionada.

El Pla d'Inspecció es basa en el control i la supervisió diària del servei. S'inspeccionarà el 100% dels serveis un cop al trimestre. L'empresa elaborarà els indicadors: d'equips i mitjans (9), de neteja viària (8), de recollida de residus (8), de sostenibilitat ambiental (8), de sostenibilitat social (3) i de percepció ciutadana (3).

Els resultats del Pla de Control es registren a la Plataforma MAWIS.

Propostes de FCC pel que fa als recursos humans
Proposta de recursos humans
Quan al personal que necessitarà per fer el servei, a la seva proposta, FCC converteix els llocs de treball a plantilla equivalent. Calcula la plantilla equivalent com a resultat de la multiplicació de llocs de treball per dies de prestació de servei per percentatge de jornada dividit tot pels dies efectivament treballats segons conveni. El resultat és una plantilla equivalent formada per 7 comandaments, 60,31 treballadors/es de neteja viària, 42,55 treballadors/es de recollida de residus, 1,30 treballadors/es de serveis puntuals anuals i 3 treballadors/es de taller, que totalitzen 114,16 treballadors/es. Tots aquests treballadors/es amb torn de treball diürn.

Proposen contractar:
- 7 comandaments a jornada completa.
- 61 persones de neteja viària de les quals 52 a jornada completa i 9 a jornada parcial:
- 9 peons 6/2 al 100% i 1 al 33%
- 21 peons al 100% i 7 al 18%
- 16 peons-conductors al 100% i 1 al 23%
- 2 conductors al 100%
- 4 peons-conductors al 100%
- 63 persones de recollida de residus de les quals 24 a jornada completa i 39 a jornada parcial:
- 3 conductors 6/1-5/2 al 100%
- 4 conductors 6/2 al 100%
- 6 conductors al 100%, 1 al 92%, 1 al 91%, 3 al 75%, 1 al 38%, 2 al 32%, 1 al 29%, 3 al 18%, 3 al 10%, 1 al 9% i 1 al 7%
- 7 peons al 100%, 2 al 91%, 3 al 75%, 2 al 38%, 2 al 32%, 1 al 27%, 2 al 18%, 5 al 10%, 2 al 9% i 1 al 7%
- 1 peó-conductor 6/1-5/2 al 100%
- 2 peons-conductors 6/2 al 100% i 1 al 67%
- 1 peó-conductor al 100% i 1 al 9%
- 11 persones de serveis puntuals anuals:
- 3 peons conductors
- 4 peons neteja
- 2 peons-conductors 6/2
- 1 conductor
- 1 peó recollida
- 3 persones de taller a jornada completa

Per a un total de 145 treballadors/es, dels quals 86 a jornada completa i 59 a jornada parcial.

Estructura de comandament
Pel que fa a l'estructura jeràrquica, FCC presenta una proposta d'estructura de comandament detallant l'organització de l'empresa - Delegació Catalunya I Medi Ambient i l'organigrama funcional a nivell de contracte. En aquest cas hi ha previst un cap de servei, un encarregat general, dos encarregats del torn de matí i 1 encarregat del torn de tarda. També hi figura el detall del servei de neteja viària i de recollida de residus.

Política de gestió de recursos humans
Quan a la política de gestió de recursos humans, l'empresa presenta una proposta on detalla àmpliament la política de gestió de recursos humans i es destaca el projecte “empresa saludable” certificat per AENOR, el Pla d'Igualtat Dona-Home amb el protocol per a la prevenció i erradicació de l'assetjament i el guardó del Ministerio de Igualdad de l'abril de 2021 Distintiu d'Igualtat a l'Empresa.

FCC detalla el pla de formació previst amb un total de 18 accions formatives pel seu personal i 160 hores de formació. Destaquen la formació relativa a la gestió del servei amb 9 accions i 76 hores i la relativa a la prevenció de riscos laborals amb 4 accions i 56 hores.

Propostes de FCC pel que fa als recursos materials
Tipus i característiques dels mitjans materials i dels vehicles més adequats al servei de neteja viària
Quant a als mitjans materials i dels vehicles de la neteja viària, FCC proposa una relació de mitjans materials i vehicles a utilitzar per a cada un dels equips que integren el servei de neteja viària, les seves característiques tècniques i mediambientals i la justificació de l'elecció d'aquesta maquinària en funció de la organització del servei proposat i d'acord amb la morfologia de la ciutat.

Per a l'escombrada manual proposa la utilització de 17 carretons amb 2 cubells i amb suports per diverses eines, 2 d'ells autoportants elèctrics, 3 tricicles, un aspirador de residus i 7 vehicles elèctrics lleugers.

Per a l'escombrada mecànica mixta proposa la utilització de 3 escombradores elèctriques de 2 m3 articulades i 1 escombradora elèctrica dual de 5 m3, totes elles amb control independent dels raspalls i dotades d'un tercer braç per tal d'ampliar el radi d'acció de la màquina i a més poder treballar alhora en diferents nivells. I també dotades de sensors als raspalls per poder fer un seguiment del treball efectiu.

Per a la neteja mixta amb aigua a pressió proposa la utilització de 2 vehicles de 3,5 t amb equip d'aigua a pressió. Aquest equip d'aigua a pressió permet treballar amb una pressió de fins a 240 bar, una temperatura de 110º C i un cabal de 21 l/min.

Per a la neteja amb decapadora proposa la utilització d'una màquina articulada amb control independent del sistema d'aigua a pressió, que permet treballar amb una pressió de fins a 280 bar, una temperatura de 80º C i un cabal de 30 l/min. Aquest equip disposa d'un sistema de reaspiració de l'aigua bruta amb una capacitat del dipòsit d'aigua bruta de 1.100 litres i del dipòsit d'aigua neta de 1.150 litres.

Per al repàs de tardes proposa la utilització de 1 carretó i de 3 vehicles elèctrics lleugers. Per a la brigada d'incidències proposa la utilització de 2 vehicles elèctrics lleugers amb equip d'aigua a pressió també elèctric amb un dipòsit de 500 litres. Aquest equip d'aigua a pressió permet treballar amb una pressió de 150 bar, una temperatura màxima de 90º C i un cabal de 7 l/min.

Per a la brigada d'acció diversa proposa la utilització de 1 vehicle caixa oberta de 12 m3 amb plataforma i grua, amb porta lateral per càrrega manual.

Tipus i característiques dels mitjans materials i dels vehicles més adequats al servei de recollida de residus
Pel que fa als mitjans materials i vehicles per a la recollida de residus, l'empresa proposa una relació de mitjans materials i vehicles a utilitzar per a cada un dels equips que integren el servei de recollida de residus, les seves característiques tècniques i mediambientals, i la justificació de l'elecció d'aquesta maquinària en funció de la organització del servei proposat i d'acord amb la morfologia de la ciutat.

L'empresa proposa com a vehicles de recollida de residus l'adquisició de 7 vehicles recol·lectors de càrrega posterior amb elevador elèctric de 18 m3, a utilitzar en la recollida domiciliària amb contenidors de càrrega posterior i en la recollida comercial porta a porta en eixos comercials i a grans productors disseminats. L'adquisició de 2 vehicles recol·lectors de càrrega posterior amb elevador elèctric de 11 m3 a utilitzar en la recollida comercial porta a porta i la recollida domiciliària amb contenidors de càrrega posterior. I l'adquisició de 6 vehicles recol·lectors de càrrega lateral de 25 m3 per a la recollida domiciliària amb contenidors de càrrega lateral, 3 d'ells amb pesador incorporat. Respecte els recol·lectors de càrrega posterior, 4 dels vehicles també incorporaran pesadors MOBA. Es justifica el canvi de recol·lector de càrrega posterior de 16 m3 considerat en les inversions del PCA per tal de poder accedir fins a les ubicacions dels contenidors, i proposen recol·lectors de 18 m3, de més capacitat (es passa de 18 a 26 tones de MMA) i més maniobrabilitat al ser de 3 eixos, per a la major part d'àrees i un de 11 m3 per a les ubicacions de més difícil accés. Per al servei de repàs de contenidors es proposa la utilització de 3 vehicles elèctrics lleugers, bicompartimentats.

L'empresa proposa per a la recollida selectiva de mercats ambulants, fires, festes i actes populars escollir els vehicles més apropiats d'entre la flota disponible. Es concreta el cas del mercat de la Font dels Capellans, en que la recollida es proposa amb recol·lectors de càrrega posterior de 18 m3 per a totes les fraccions, excepte vidre, i el repartiment i la retirada dels bujols necessaris, inclosos els de vidre, amb un caixa oberta bicompartimentat amb grua i plataforma, que també recollirà les caixes de plàstic i fusta. Per a la recollida de piles a comerços es proposa amb un vehicle elèctric lleuger caixa oberta. Per a la recollida comercial de caixes que no es puguin recollir amb el servei ordinari comercial porta a porta es proposa la utilització d'un vehicle elèctric lleuger caixa oberta.

L'empresa proposa per al rentat de contenidors de càrrega lateral la utilització d'un vehicle rentacontenidors amb un equip d'aigua calenta a pressió que podrà rentar a una pressió de 175 bar i un cabal de 80 l/min, amb un cicle de rentat adaptable, i amb pistola d'aigua a pressió de 160 bar i 80 l/min. La capacitat de la cisterna és de 5.000 + 5.500 litres. Per al rentat de contenidors de càrrega posterior proposa la utilització d'un vehicle rentacontenidors amb un equip d'aigua calenta a pressió que podrà rentar a una pressió de 150 bar i un cabal de 102 l/min, amb un cicle de rentat adaptable, i amb pistola d'aigua a pressió també de 150 bar i 102 l/min. La capacitat de la cisterna és de 5.000 + 5.500 litres.

L'empresa proposa per al rentat d'ubicacions de contenidors la utilització d'un camió neteja ubicacions, tant per la neteja de les àrees de superfície com les soterrades, amb un dipòsit d'aigua de 400 litres, i una bomba de pressió de 350 bar i 21 l/min de cabal que permet rentat amb aigua calenta. Per al manteniment de contenidors proposa la utilització d'un camió caixa oberta amb plataforma i grua de 12 m3 de capacitat.

Proposta d'utillatge
Quant a l'utillatge, FCC proposa per a la neteja viària la utilització de diferents estris, com ara escombres ergonòmiques, pales, cabassos, rasquetes, raspall de pues, recollidors, rasclets, pinces per a la recollida de residus, bufadors, eines concretes per a l'eliminació d'herbes, com ara desbrossadores, tisores de poda, xapos, extractors de males herbes, etc. A més també proposa l'aportació de material divers vinculat als plans especials, sobretot al de nevada.

L'empresa proposa per a la recollida domiciliària la utilització de contenidors de càrrega lateral: per a la fracció resta de 3.000 litres amb tancament i TAG RFID amb pedal i maneta, per a la fracció orgànica de 2.000 litres amb tancament i TAG RFID amb pedal i maneta, per a la fracció envasos de 3.000 litres amb tancament i TAG RFID amb pedal i maneta, per a la fracció paper i cartró de 3.000 litres amb TAG RFID amb boca reductora i per a la fracció vidre de 2.000 litres amb TAG RFID amb boca reductora. Tots els contenidors són del model ICON de ROS ROCA. Proposa la utilització de contenidors de càrrega posterior de la marca CONTENUR: per a les fraccions resta, orgànica i envasos de 1.100 litres amb tancament i TAG RFID amb pedal i maneta i per a les fraccions paper i cartró i vidre de 1.100 litres amb TAG RFID i amb boca reductora. Tots ells disposen d'una zona protegida, aïllada i accessible per a la instal·lació de la tecnologia.

Per a la recollida porta a porta comercial proposa la utilització de cubells de la marca CONTENUR de 40 litres i bujols de 60, 120, 240, 360 i 800 litres de diversos colors. 

L'empresa proposa l'aportació de 2 contenidors de 15 m3 per al buidat de les escombradores.

Parc de maquinària de substitució
Pel que fa al parc de maquinària de substitució a disposició de la contracta per garantir el compromís de compliment dels serveis de neteja viària regulars programats, FCC presenta una taula on es relacionen tots els vehicles de nova adquisició necessaris per dur a terme el servei previst a la oferta i indicant, per a cada un d'ells, les unitats i l'origen dels vehicles de reserva disponibles per a la substitució dels titulars.

L'empresa preveu respecte els vehicles de neteja disposar de vehicles de reserva per a tots els vehicles a excepció de l'aspirador Glutton i el carretó autoportant elèctric, ambdós utilitzats en l'escombrada manual. En alguns casos son vehicles propis de l'empresa o bé amb vehicles de la pròpia flota que treballen en torns complementaris, com és el cas dels vehicles de neteja amb aigua a pressió i de la brigada d'incidències.

Pla de manteniment de vehicles i maquinària
Quant al manteniment de vehicles i maquinària, FCC proposa utilitzar un sistema informàtic propi i exclusiu que permet gestionar el manteniment de la flota de vehicles, per mantenir l'estoc de recanvis adequat i optimitzar els temps de reparació i els consums. L'empresa explica que per evitar avaries en el funcionament propi dels vehicles, també inclourà tasques per prevenir la legionel·la, i per mantenir la imatge, la pintura i la retolació, la neteja, tant interior com exterior, el manteniment de les emissions tant de gasos com de soroll, així com la funcionalitat de les TIC proposades.

L'empresa disposa d'una base de dades on es registren i es mantenen les dades de cada vehicle al llarg de la seva vida. I d'un sistema informàtic per a la gestió dels recursos del magatzem, per tal de mantenir els estocs en els nivells òptims. Quan l'estoc queda per sota de l'existència mínima requerida, es genera un avís per tal de fer la compra de l'article determinat i de la quantitat estimada de forma automàtica a partir del consum mitjà, dels terminis d'entrega, de la importància de l'article de cara a una possible paralització de l'equip i del valor de la peça emmagatzemada.

A la proposta s'adjunten certificats de compromís de subministrament de material per part de tallers externs de servei oficial, tant per a vehicles de recollida com per a vehicles de neteja i no només per a la part mecànica, elèctrica i electrònica, sinó també per a elements com pneumàtics, raspalls, equips d'aigua a pressió o tapisseria. Els terminis van des de l'immediat a les 72 hores.

L'empresa disposa d'un pla de manteniment per a cada vehicle, on es detallen quines són les actuacions preventives a realitzar en funció de les hores de funcionament acumulades. A més es fa un control dels consums per alertar de possibles incidències.

També inclou tot el pla de manteniment dels contenidors, les àrees de superfície i soterrades on estan ubicats, que preferentment es realitzarà in situ, i si no es possible es traslladarà al taller.

Instal·lacions auxiliars
Dotació i ubicació dels parcs auxiliars
Pel que fa a instal·lacions, FCC proposa el lloguer de 3 centres auxiliars per oferir el servei d'escombrada manual. El primer estarà situat al carrer Era d'en Coma número 22 i també ubicarà els serveis d'escombrada manual amb vehicle auxiliar. El segon a la carretera del Pont de Vilomara número 6, disposarà d'un punt de recàrrega per a vehicles elèctrics. El tercer al carrer Ginjoler número 21 i disposarà d'un punt de recàrrega per a vehicles elèctrics. L'empresa garanteix que els desplaçaments del personal i equips d'escombrada manual o vehicles petits són els que es demanen en el PPT. Presenta els documents relatius als 3 contractes-compromisos d'arrendament dels local.

L'empresa realitzarà una auditoria energètica als centres auxiliars per aconseguir millores en eficiència energètica, instal·lació d'aerotèrmia per a l'ACS, substitució de la il·luminació a LED, instal·lació de climatització amb bomba de calor INVERTER A++.

A totes les instal·lacions fixes, l'empresa establirà un pla de manteniment i conservació durant tota la vigència del contracte optimitzant el consum energètic. També presenta el protocol d'actuació i neteja, desinfecció desratització i desinsectació, així com el manteniment continu i correctiu de les instal·lacions.

Comunicació i control
Tecnologies de la informació i de seguiment de serveis TIC
Quant a les TIC, FCC proposa la solució basada en les aplicacions MAWIS U2, MAWIS-POCKET i bitPAYT. També proposa la gestió de les xarxes socials (Twitter, Instagram, Facebook...) per emetre informacions i per conèixer l'estat d'acceptació dels sistemes per part de la ciutadania. Ofereix els mòduls MAWIS-START per mantenir l'inventari des d'un smartphone, MAWIS-FAST per poder generar serveis des del mòbil i MAWIS-TRACK fer un seguiment en temps real d'usuaris i equips mòbils. També ofereix un ventall de protocols de gestió d'incidències molt complert.

Utilització d'eines automàtiques de control
Pel que fa al control automàtic, l'empresa proposa la solució basada en el sistema MOBA, amb equips per a les funcionalitats bàsiques adequats a les funcionalitats demanades. També presenta com a millora la capacitat de pesatge dels contenidors. Ofereix basictrack per geolocalitzar els carrets d'escombraries. També ofereix un detallat sistema d'enviament d'avisos automàtics per facilitar el seguiment dels serveis.

Mesures per disminuir l'impacte ambiental
Mesures o elements que redueixin les impactes ambientals
Per reduir l'impacte ambiental, FCC proposa la seva Estratègia de Sostenibilitat 2050, basada en 4 eixos: reducció d'emissions de GEH, reducció de consum d'aigua, reducció dels nivells d'emissions sonores i eficiència energètica i mesures per reduir l'impacte ambiental del servei. Aporta diverses certificacions oficials.

Compra verda i responsable
Pel que fa a les compres amb criteris mediambientals, FCC proposa fomentar una gestió responsable de les compres a través del seu Pla Estratègic de Sostenibilitat 20-22, que compta amb un manual de compres des del qual impulsa actuacions de compra verda amb l'adopció de criteris socials, ètics i ambientals.