1 de 10
Inici de curs escolar

El curs comença a Manresa amb escoles i famílies pendents de com seran les tardes

Si bé la gran majoria de mares i pares entrevistats estan d'acord amb l'avançament de l'inici de l'activitat lectiva, no les tenen totes amb la jornada intensiva de setembre

Mares i pares de l'escola Sant Ignasi fent una dinàmica d'inici de curs | Aina Font Torra
per Aina Font Torra, Manresa, Catalunya | 5 de setembre de 2022 a les 12:13 |
El primer dia de classe és, potser, l'únic (o gairebé) que pràcticament cap infant fa tard. Després de dos mesos i escaig de vacances, les ganes de retrobar-se amb els companys i companyes guanyen la partida a la son. És exactament el que ha passat aquest matí de dilluns, 5 de setembre: un quart d'hora abans que s'obrissin les portes dels centres educatius de primària i educació infantil de Manresa, ja hi havia desenes de motxilles amb potes esperant-se a l'entrada tot fent-la petar amb amigues i amics. Al seu costat, les famílies respectives, que en alguns casos han hagut de posposar l'hora d'entrada a la feina per acompanyar l'infant en la represa del curs.

"En aquest cas rai, que encara ens ho podem muntar; el que sí que ens resultarà impossible serà anar-los a buscar a la una del migdia", lamentava la Laura, mare de l'escola Ítaca. "Això voldrà dir", continuava, "que els meus fills hauran de fer aquesta jornada intensiva que no sabem ni com serà ni quina qualitat pedagògica tindrà".


Com ella, la gran majoria de pares i mares opinen que, si bé l'avançament del curs escolar és positiu ("la canalla té massa vacances", apunten), el model de jornada intensiva instaurat pel conseller Cambray "no ajuda gens" a les rutines dels infants, "sobretot si tenim en compte que un cop s'acostumin al ritme de setembre, la cosa tornarà a canviar perquè a l'octubre ja hi haurà tardes lectives normals", afegia la Núria, que  també porta la seva canalla a l'Ítaca i que a banda de mare, és mestra: "gestionar tot el tema dels monitors que vindran a partir de la una és un enrenou. A més, tampoc sabem quantes famílies faran ús del servei i si ens faltarà personal o no", lamentava. 

Aquesta sensació de descontrol i falta d'organització també ha traspassat a les famílies: "el que ens arriba és que els infants, durant les hores de monitoratge, es passaran l'estona jugant", assenyalava la Maria Teresa, mare del Puigberenguer: "nosaltres creiem en l'escola pública i com que no tenim cap més opció, el deixarem fins a dos quarts de cinc, però el que està clar és que la informació que tenim al voltant de com seran aquestes tardes, és pràcticament inexistent". En una línia semblant s'expressava la Montse, que porta els seus dos fills a l'Espill: "estem a l'expectativa completament". 


A la porta del Sant Ignasi, el Mauricio i la Francis asseguraven no només estar d'acord amb l'avançament del calendari escolar, sinó també amb el nou model: "després de dinar, a la canalla li costa tornar a arrencar amb les classes; és millor que juguin amb els seus amics", argumentaven, tot afegint que "les hores lectives que perden a les tardes la recuperen de 12 a 1 del migdia".

Informar dels canvis a corre-cuita


Tant l'escola Renaixença com el Sant Ignasi sabien que aquest dilluns al matí estaria destinat a explicar a les famílies com funcionaria el mes de setembre a nivell horari: "vam fer reunió de mares i pares divendres passat i els ho vam explicar, però n'hi va haver que no van venir i que no tenien coneixement que a la tarda no hi hauria escola com a tal", explicava Rosa Férriz, secretària del Sant Ignasi.
 

Mares i pares amb els infants esperen a la porta de la Renaixença aquest dilluns. Foto: Aina Font Torra


A la Renaixença, al Félix semblava que la jornada intensiva li hagués vingut de nou. "Si és el que hi ha, ens hi haurem d'adequar", exposava acríticament mentre al seu costat, una de les mestres de l'escola en qüestió explicava a una altra família que "aquest mes les classes s'acabaran a la una i fins a dos quarts de cinc hi haurà monitors externs al centre". Pel que fa al Félix, considerava que tant l'avançament de la reentrada a l'aula com l'horari lectiu només als matins, són dos canvis "positius" perquè "el més important és que facin com més hores millor per poder aprendre molt".

El nou curs comença amb més d'11.000 alumnes a la ciutat


El curs escolar 2022-23 s'inicia de nou amb més d'11.000 alumnes en els 27 centres educatius de Manresa que imparteixen d'I3 a 4t ESO i amb el retorn a la normalitat després dels dos darrers cursos marcats per la pandèmia.

En procés d'assignació de plaça per a l'alumnat que va arribar a la ciutat un cop finalitzat el curs i durant l'estiu, es preveu iniciar el curs amb un lleuger increment respecte de l'inici del curs anterior: 2.096 alumnes a Educació Infantil, 5.004 alumnes a Educació Primària; i 3.990 alumnes a ESO.

En la línia dels darrers cursos es constata una lleugera disminució a Educació Infantil i un creixement d'alumnat a ESO, la mateixa tendència que es registra a la resta de Catalunya. Tot i la disminució d'alumnat a educació infantil (principalment a I3), el nombre de grups a la ciutat es manté estable, cosa que comportarà una reducció de les ràtios en aquest nivell d'escolarització.
 

Familiars porten els més xics a la llar d'infants L'Espurna de la plaça Catalunya. Foto: Aina Font Torra


Aquestes xifres són provisionals i es preveu un increment de l'alumnat com a resultat de la demanda que vagi rebent l'Oficina Municipal d'Educació (OME). Des del passat dijous, l'OME atén presencialment totes aquelles famílies que sol·liciten escolaritzar els fills i filles en escoles i instituts de la ciutat.

Respecte el curs passat, i per tal de donar resposta a la necessitat de places escolars a la ciutat, per aquest proper curs ha calgut incrementar grups ens els següents nivells intermitjos: 4t i 5è de primària i 1r i 3r d'ESO.

Per primera vegada, el nou curs escolar arrenca amb la gratuïtat de l'escolarització a I2. A Manresa, això significa un total de 358 places d'I2 gratuïtes a la ciutat, 160 de les quals en llars d'infants municipals i 198 en llars d'infants de la Generalitat.


 

Participació