El Festival Internacional de Cinema Social Clam anuncia els primers títols per a l'edició de 2022

Se sumen a la programació cognoms del prestigi cinematogràfic d'Östlund, Hansen-Love, Lacuesta, Ozon, Kore-Eda, Mungiu, Loznitsa i Bonello

«Triangle of sadness» (‎2022), de Ruben Östlund, és un dels films anunciats pel Clam
«Triangle of sadness» (‎2022), de Ruben Östlund, és un dels films anunciats pel Clam | Promocional
Redacció
29 d'agost del 2022
Actualitzat a les 16:16h
El Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, Clam, gaudirà enguany del millor cinema social de la temporada. El Clam, que se celebrarà del 23 de setembre al 2 d'octubre a les seus de Manresa, Navarcles i Sant Fruitós del Bages, anuncia ja alguns del primers títols amb els quals comptarà la programació. Films que han passat per festivals com Canes, Venècia, Berlín o Sant Sebastià i que es presentaran en estrena catalana.

Els primers títols anunciats són Triangle of sadness, Ruben Östlund (2022, Suècia); Un beau matin, Mia Hansen-Love (2022, França); Un año, una noche, Isaki Lacuesta (2022, França-Espanya); Peter Von Kant, François Ozon (2022, França); Broker, Irokazu Kore-Eda (2022, Japó); RMN, Cristian Mungiu (2022, Romania); The natural story of destruction, Sergei Loznitsa (2022, Alemanya), i Coma, Bertrand Bonello (2022, França).

Aquests films se sumen també a la ja anunciada Girasoles silvestres, de Jaime Rosales, que rebrà un dels premis d'honor del certamen.

NacióManresa és mitjà col·laborador del Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya.


Descripció dels títols anunciats del Clam
Triangle of sadness (‎2022), de Ruben Östlund
Tema: El viatge més esbojarrat possible com a metàfora del món capitalista

País: Suècia. Director i guionista: Ruben Östlund. Intèrprets: Woody Harrelson, Dolly De Leon, Zlatko Buric, Iris Berben. Fotografia: Fredrik Wenzel. Edició: Ruben Östlund i Mikel Cee Karlson. Producció: Plattform Produktion, Essential Films, ZDT / Arte

Duració: 2 hores i 30 minuts
Idioma: Anglès, amb subtítols en castellà

Canes 2022 va explotar amb el nou i incendiari film de Ruben Östlund, guanyador ara per segona vegada consecutiva de la cotitzada Palma d'Or. Triangle of sadness és una comèdia implacable situada en un vaixell de luxe camí del no res i liderat per un capità existencialista, un divertidíssim Woody Harrelson disposat a enderrocat ell solet si fa falta qualsevol rastre de la societat de consum. Conté una de les escenes més provocadores i incorrectes de la història del cinema... Quedeu avisats…

Palma d'Or al millor film en el Festival de Canes 2022

Un beau matin (2022), de Mia Hansen-Love
Tema: L'envelliment, les malalties neurodegeneratives i els efectes en les families

País: França. Directora i guionista: Mia Hansen-Love. Intèrprets: Léa Seydoux, Pascal Greggory, Melvil Poupaud, Nicole Garcia. Fotografia: Denis Lenoir. Edició: Marion Monnier. Producció: Les Films Pelleas, Mubi, Razor Film Produktion.

Duració: 1 hora i 52 minuts
Idioma: Francès, amb subtítols en castellà

Léa Seydoux, l'estrella francesa més internacional, interpreta a una noia que té un pare patint una forta malaltia neurodegenerativa. Les dificultats per garantir-ne una cura decent es combinaran amb els intents per restablir la seva pròpia vida sentimental. Un nou pas endavant en la carrera fulgurant de la meravellosa realizadora Mia Hansen-Love (El porvenir).

Premi Label Europa Cinemas, dins de la secció oficial del Festival de Canes 2022 (Quinzena de realitzadors)

Un año, una noche (2022), d'Isaki Lacuesta
Tema: La quotidianitat davant l'horror del terrorisme

País: França, Espanya. Director: Isaki Lacuesta. Guionistes: Isa Campo, Isaki Lacuesta i Fran Arújo. Intèrprets: Noémie Merlant, Nahuel Pérez Biscayart, Quim Gutiérrez, Alba Guilera. Fotografia: Irina Lubtchansky. Edició: Fernando Franco i Sergi Dies. Producció: Bambú Producciones, La Termita Films, Una Noche La Película.

Duració: 2 hores i 10 minuts
Idioma: Francès i Castellà

L'atemptat a la sala Bataclan de París va sacsejar el món sencer. I també les vides de Céline i Ramon, una parella que haurà d'afrontar un sotrac emocional abrumador. El gironí Isaki Lacuesta, un dels noms més sòlids i prestigiosos del cinema europeu contemporani, afronta el seu projecte més ambiciós al costat de dos intèrprets tan fascinants com Noémie Merlant (Retrato de una mujer en llamas) i Nahuel Pérez Biscayart (120 pulsaciones por minuto).

Premi del Jurat Ecumènic al millor film en el Festival de Berlín 2022

Peter Von Kant (‎2022), de François Ozon
Tema: Homenatge a una icona cinematogràfica i gai en un relat que aborda la marginació social

Països: França, Bèlgica. Director: François Ozon. Guionista: François Ozon, partint de la pel·lícula Las amargas lágrimas de Petra von Kant, de Rainer Werner Fassbinder. Intèrprets: Denis Ménochet, Isabelle Adjani, Hanna Schygulla, Khalil Ben Gharbia. Fotografia: Manuel Dacosse. Música: Clément Ducol. Edició: Laure Gardette. Producció: Foz, France 2 Cinéma, Playtime.

Duració: 1 hora i 24 minuts
Idioma: Francès i alemany, amb subtítols en castellà

François Ozon s'ha convertit en un del millors directors del cinema europeu al mateix temps que ha teixit una carrera on enderroca les morals més caduques del continent. El guanyador de la Conxa d'Or a Donostia per En la casa revitalitza el clàssic de Fassbinder acompanyat d'un càsting brutal: Isabelle Adjani (La reina Margot), Denis Ménochet (Malditos bastardos) i la mítica Hanna Schygulla, que va fer gran l'implacable drama del 1972.

Film d'obertura del darrer Festival de Berlín

Broker (2022), de Hirokazu Kore-Eda
Tema: El segrest d'un nadó en el context de les broken home

País: Japó, Corea del Sud. Director i guionista: Hirokazu Kore-Eda. Intèrprets: Song Kang Ho, Gang Dong Won, Doona Bae, Lee Ji Eun. Fotografia: Kyung Pyo Hong. Edició: Kore-Eda Hirokazu. Producció: Zip Cinema.

Duració: 2 hores i 9 minuts
Idioma: Coreà, amb subtítols en castellà

El director japonés més prolífic i premiat dels darrers anys, Hirokazu Kore-Eda, torna amb una de les seves brillants reflexions al voltant dels col·lectius familiars. Després de guanyar la Palma d'Or de Canes amb ‘Un asunto de familia', Kore-Eda ens ofereix ara un dels treballs més emotius amb Broker, un film sobre un nadó aparentment segrestat per dos perduts que reconstrueixen una unitat familiar al seu voltant. Un d'ells és l'idolatrat Song Kang Ho (Parásitos).

Premi al millor actor (Song Kang Ho) i Premi del Jurat Ecumènic al millor film en el Festival de Canes 2022

R.M.N. (2022), de Cristian Mungiu
Tema: Les paradoxes i els efectes del racisme en una societat fracturada

Països: Romania, França, Bèlgica, Suècia. Director i guionista: Cristian Mungiu. Intèrprets: Marin Grigore, Judith State, Macrina Barladeanu, Orsolya Moldován. Fotografia: Tudor Vladimir Panduru. Edició: Mircea Olteanu. Producció: Mobra Films, Why Not Productions, Les Films du Fleuve

Duració: 2 hores i 5 minuts
Idioma: Romanès, amb subtítols en castellà

La Palma d'Or és el premi més important dels festivals de cinema internacionals i canvia la vida de qualsevol realitzador. Aquest també va ser el cas de Cristian Mungiu, qui amb 4 meses, 3 semanas y 2 días va erigir-se com el millor cineasta del seu país i un referent de la crítica social arreu del món. Si l'escena grupal del mig de R.M.N. no us fa bullir la sang, es que no esteu vius.

Secció oficial del Festival de Canes 2022

The natural history of destruction (‎2022), de Sergei Lotznitsa
Tema: Els efectes físics i morals de la devastació d'Alemanya durant la Segona Guerra Mundial

País: Alemanya, França. Director: Sergei Lotznitza. Guionista: Winfried Georg Sebald, segons el seu llibre homònim. Edició: Danielius Kokanauskis. Música: Christiaan Verbeek. Producció: Atoms & Void, LOOKSfilm, Mitteldeutscher Rundfunk (MDR).

Duració: 1 hora i 52 minuts
Idioma: Anglès i alemany, amb subtítols en castellà

"¿És moralment acceptable utilitzar població civil amb propòsits bèl·lics?", "¿Pot justificarse la destrucció massiva per un ideal moralment superior?". Aquestes son les preguntes que es fa el providencial cineasta Sergei Lotznitza (Donbass) en aquest documental que glaça la sang per la seva descripció del que va passar fa 80 anys a Alemanya. La comparació amb la nostra contemporaneïtat és tremendament oportuna.

Secció oficial (fora de competició) del Festival de Canes 2022

Coma (‎2022), de Bertrand Bonello
Tema: Les repercussions psicològiques de la pandèmia i les seves interaccions amb les xarxes socials

País: França. Director i guionista: Bertrand Bonello. Intèrprets: Julia Faure, Laetitia Casta (veu), Gaspard Ulliel (veu), Louis Garrel (veu). Fotografia: Antoine Parouty. Edició: Gabrielle Stemmer. Producció: Les Films du Bélier.

Duració: 1 hora i 22 minuts
Idioma: Francès, amb subtítols en castellà

Quan un ha dirigit films tan insubordinats com els col·lossals Nocturama i Casa de tolerancia, només pot ser considerat com un veritable franctirador del cinema contemporani. Bertrand Bonello ha signat amb Coma un altre pas endavant, un atreviment formal que agafa la quotidianitat de la pandèmia i la porta més enllà de l'esquizofrènia de Mulholland drive, de David Lynch.

Secció oficial del Festival de Berlín 2022 (Encounters)

Girasoles silvestres (‎2022), de Jaime Rosales
Tema: La fugida davant de les masculinitats tòxiques

País: Espanya. Director: Jaime Rosales. Guionistes: Bárbara Díez i Jaime Rosales. Intèrprets: Anna Castillo, Oriol Pla, Carolina Yuste, Manolo Solo. Fotografia: Hélène Louvart. Edició: Lucía Casal. Producció: Feedeval Films, A Contracorriente Films, Oberon Media.

Duració: 1 hora i 47 minuts
Idioma: Castellà

El guanyador d'un dels nostres Premis d'Honor d'enguany, el barceloní Jaime Rosales, torna amb una cinta completament amarada de reivindicació feminista. Dos intèrprets joves amb una trajectòria tan meteòrica com Ana Castillo (Viaje al cuarto de una madre) i Oriol Pla (Incerta gloria) ens serveixen el relat d'una mare que lluita per defensar els seus fills mentre reconstrueix la seva vida sentimental.

Secció oficial del Festival de Sant Sebastià 2022