Quatre rostres contemplen la història humana i la natural en la tercera obra permanent del Microscopies

L'escultura de pedra "Memòria del mite", de Marta Pruna, ha quedat instal·lada al mirador de la Torre Santa Caterina

L'escultora Marta Pruna i la regidora Anna Crespo al costat de «Memòria del mite»
L'escultora Marta Pruna i la regidora Anna Crespo al costat de «Memòria del mite» | Pere Fontanals
25 d'agost del 2022
Actualitzat el 27 d'agost a les 9:13h
"Són quatre rostres que no es miren, dos contemplen la basílica de la Seu, com a part de la història humana, la més propera en el temps, i els altres dos miren a Montserrat, que representa la història natural, la més eterna". Així explica l'escultora Marta Pruna Francesch la seva escultura Memòria del mite, la tercera obra permanent que s'instal·la en un punt de l'Anella Verda, en aquest cas a la Torre Santa Caterina, en el marc del projecte Microscopies, l'exposició d'obres efímeres que cada any s'integra en la natura i el patrimoni de l'entorn de Manresa. 

Memòria del mite està format per dues escultures en pedra de tall escarpat que retornen als orígens més primigenis, dos blocs cubiculars de roca calcària amb una esquerda terrosa cadascun d'ells, que l'artista ha consolidat amb resines perquè suporti el pas del temps però mantingui la seva fractura visual amb betes de pedra que completen la forma. En cadascun dels dos blocs, l'artista ha esculpit dos rostres en dues cares contraposades que han quedat instal·lats, en paral·lel, mirant la Seu, d'una banda, i Montserrat, de l'altra. Totes dues escultures se sostenen, en alçada, gràcies a dos peus amb la mateixa superfície que els cubs, integrats en l'entorn.

"Les esquerdes terroses als rostres dels blocs simbolitzen les fractures que, com a humans, tots tenim al nostre interior, aquelles màcules que ens allunyen de la perfecció i que ens fan únics", ha explicat Pruna, a peu de l'escultura.

Per la seva part, la regidora de Cultura i Festes de l'Ajuntament de Manresa, Anna Crespo, ha destacat la "integració" de l'obra de Pruna amb l'espai de la Torre Santa Caterina. "Tota aquesta part de l'Anella Verda té molt a veure amb la pedra, des de la mateixa Torre, a les restes del segle XIII que es van trobar fa dos anys o als murs dels camins construïts a base de pedra seca", ha apuntat. "Per això, que l'obra de Pruna sigui de pedra, fa que no només no sigui invasiva, sinó que s'integra en el paisatge d'una manera harmònica", ha concretat.

Per això, Crespo ha volgut posar en valor el "bon criteri" de Rosa Oduber, del Centre d'Art Contemporani El Forn de la Calç (CACiS), "a l'hora de seleccionar els artistes i les obres adequats per a cada punt de l'Anella Verda en què s'intervé anualment amb motiu del Microscopies".

La regidora també ha recordat que la Torre Santa Caterina acollirà l'espai Quico Mestres, amb un mirador en forma de Q que rodejarà la Torre, "i que ha estat molt present a l'hora de triar l'emplaçament i l'obra d'aquest tercer Microscopies".

El 2020 Tom Carr va deixar l'escultura Vèrtex al Parc del Secà, i el 2021 va ser Àngels Freixanet la que va instal·lar Somnis arrelats als voltants de la Torre Lluvià. Enguany, en plena celebració de Manresa 2022, s'ha escollit el que és un dels darrers trams del Camí Ignasià, ja a les portes de la ciutat.

La Torre Santa Caterina ha recuperat la seva Senyera característica aquest dimecres després que es partís el pal que la feia onejar durant una de les passades tempestes d'estiu.
 

Artistes i organitzadors del tercer Festival Microscopies. Foto: Pere Fontanals


Sis obres efímeres i dues accions
Més enllà de l'obra que quedarà de forma permanent a l'entorn de la Torre Santa Caterina, el tercer Microscopies aportarà sis obres d'art efímer sobre el terreny, land art, i dues accions que acompanyaran les visites al festival.

Pel que fa a les obres efímeres, es podran veure instal·lacions de Xevi Bayona Camó, Ainhoa Goenaga Miña, Eudald Alabau Selva, Javier Rubinstein, Eulàlia Llopart Cirilo i Oriol Texidor Martínez. A més a més, es podrà gaudir d'un itinerari poètic a càrrec d'Elena Sixto Fíguls (dissabte 27 d'agost a les 19.30 h) i d'una acció de dansa a càrrec de Laura Bataller Arola (diumenge 28 d'agost a les 20 h). L'estrena del tercer Festival Microscopies, en les obres del qual encara treballaven aquest dijous els artistes, es farà aquest divendres a partir de les 6 de la tarda.

Des de l'organització es recomana accedir a la Torre Santa Caterina a peu des de la barriada de la Guia -creuant el Pont Vell-, en autobús amb la línia del Xup - Sant Salvador de Guardiola (705), baixant a la parada Camí de la Torre, o si s'ha d'arribar en vehicle privat, accedint a la zona pel trencall del Casinet just a l'esquerra a l'arribada al Xup des de Manresa, on s'ha habilitat un aparcament en un camp que ha estat cedit pel seu propietari. Cal fer esment que el camí habitual d'accés a la Torre Santa Caterina estarà tancat al trànsit a motor.

El festival Microscopies és una iniciativa de l'Ajuntament de Manresa i del Centre d'Art Contemporani El Forn de la Calç (CACiS), amb Roser Oduber Muntañola com a directora artística. Compta amb la col·laboració del Geoparc Unesco de la Catalunya Central, del Consorci del Bages per a la Gestió de Residus i de Meandre, i amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Enguany, també ha rebut el suport de Manresa 2022.