Els veïns de la Bauma, cansats que cap administració no es faci càrrec de les baranes del pont de la riera de Marà

Recorden que és BCIL des de 2015, que és continuació de l'antic camí del Cremallera de Montserrat i que porta més d'un any tancat

Operaris de la Generalitat fent el tancament del pont de la riera de Marà, fa més d'un any
Operaris de la Generalitat fent el tancament del pont de la riera de Marà, fa més d'un any | AAEB
28 de juliol del 2022
Actualitzat a les 10:46h
L'associació d'Amics de l'Església de la Bauma, a Castellbell i el Vilar, han recollit 327 signatures per a què l'administració col·loqui i arrangi les baranes del pont de la riera de Marà, que és Bé Cultural d'Interès Local (BCIL) des de 2015.

Els veïns denuncien que el pont es troba tancat per seguretat des de fa un any, malgrat que dona continuïtat a l'antic camí del Cremallera de Montserrat, que també ha estat declarat BCIL recentment gràcies a la gestió i pressió de la mateixa associació.

Antic camí del Cremallera de Montserrat
El ple del Consell Comarcal del Bages va declarar a finals de 2021 Bé Cultural d'Interès Local l'antic Camí del Cremallera de Montserrat a Castellbell, tal i com reclamava l'associació Amics de l'Església de la Bauma i l'Ajuntament de Castellbell i el Vilar, que és qui va traslladar la petició a l'ens comarcal.

En l'escrit d'aprovació, el Consell Comarcal avançava que "els materials visuals, les geolocalitzacions i els béns patrimonials immaterials com els murs de pedra seca i la calçada de pedra", entre els molts d'altres elements d'alt valor patrimonial, es troben en el denominat Estudi tècnic per a la declaració de Bé Cultural d'Interès Local (BCIL) de la categoria Zona d'Interès Etnològic (ZIE) de l'antic Camí del Cremallera de Montserrat a Castellbell i el Vilar.
 

Pont sobre la riera de Marà Foto: AAEB


Amb la declaració de Bé Cultural d'Interès Local, els agents locals esperaven que s'hi fessin millores per fer-lo més transitable i segur, una de les quals, la intervenció en el pont sobre la riera de Marà. La titularitat del camí i del pont és de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), però a partir de la declaració de BCIL la gestió va passar a Patrimoni de la Generalitat, igual que havia passat amb el pont el 2015.

En aquest sentit, l'associació va reclamar el passat mes de maig -amb una instància i les signatures- a l'Ajuntament de Castellbell "més implicació" municipal per a la instal·lació de les baranes i la reobertura del pont amb una instància i presentant les signatures. El mes de juny, l'Ajuntament es va reunir amb FGC, que els va reconèixer "dubtes" sobre qui ha de fer l'actuació: ells o Territori, on pertany Patrimoni. En aquella reunió l'Ajuntament es va oferir a "col·laborar mitjançant subvencions".