Aquests són els destins vacacionals més sol·licitats a les agències de viatges manresanes

La tendència de la clientela és la d'optar per països on l'atractiu principal a visitar té relació amb la natura

El Blue Lagoon, a Islàndia
El Blue Lagoon, a Islàndia | iAgua
30 de juny del 2022
Actualitzat a les 22:15h
Després de dos anys en què fer les maletes i anar a voltar pel món s'havia convertit en un maldecap de burocràcia, permisos i incerteses, sembla que tot plegat va tornant-se a ressituar a una espècie de normalitat prepandèmica. Almenys així és com ho viuen la majoria d'agències de viatges de Manresa, que asseguren que "el volum de feina que tenim ha augmentat molt respecte el 2020 i el 2021". "La gent s'ha passat dos estius que no ha pogut marxar lluny i ara que li ho deixen fer perquè les restriccions s'han relaxat, ho vol aprofitar", comenta Elisabet Arnaus, de Viatges Masanés. I és que si bé en alguns punts de l'Àsia (com la Xina o el Japó) encara hi ha certa reticència a obrir fronteres, la resta de països del món treballen per tornar a generar interès entre els turistes. Al cap i a la fi, són una font d'ingressos gens menyspreable.

Un d'aquests països que està desplegant tot tipus d'estratègies publicitàries i comercials per atraure visitants és Egipte, un destí "que sempre havia estat molt demanat" però que arran de la revolució que va començar el 2011, "s'havia desinflat bastant perquè la gent tenia por d'anar-hi", apunta Arnaus. Ara, "com que torna a estar calmat, s'està convertint en l'estrella d'aquest estiu". Però no és l'únic: "hi ha una febre enorme per les Açores", assenyala Anna Morros, de Viatges Concord, que associa aquest boom de sol·licituds al "vol directe que han posat des de Barcelona". Islàndia, comenta Arnaus, "també està al top5", igual que els safaris a Kènia o Tanzània. "Sembla que el fet d'estar tant temps tancats ens fa venir ganes de trepitjar natura", conclou.

Tenint en compte, doncs, que l'elecció d'on anar a passar les vacances d'estiu és força homogènia, "el que ens estem trobant és que gairebé està tot ple, i el que queda, és caríssim", comenta Morros. Pel que sembla, però, els diners no són un problema per la clientela que ha contractat els seus serveis: "s'han passat dos anys estalviant i ara el que volen és aprofitar que poden tornar a viatjar", reflexiona Fina Sellarés, d'Halcón Viajes, que també destaca "la demanda desorbitada" per anar a Disneyland París: "les famílies es gasten 5.000 o 6.000 euros tranquil·lament, i se'ls gasten convençuts", diu.

De fet, aquest adjectiu, convençuts, és un dels que més descriu, a parer de les entrevistades, l'actitud dels clients: "venen molt decidits, no dubten; les ganes guanyen", emfatitza Arnaus. "Potser els que més problemes tenen -apunta Sellarés- són aquells que no estan vacunats", perquè "si bé és cert que les restriccions s'han calmat molt, hi ha molts llocs on encara es demana el passaport Covid i un PCR negatiu". Davant d'això, la gent que no disposa del carnet de vacunació opta per destins com les Balears o les Canàries, que ja no el demanen. "Aquest sempre és un dels preferits, igual que els Estats Units o el Carib", puntualitza Morros.

I els creuers?
Si bé des de Viatges Masanés i des de Viatges Concord "hem notat una devallada important en la contractació de creuers", a Halcón Viajes "n'hem venut força i diversos: des dels que ressegueixen la costa del Mediterrani fins als que són per les illes britàniques i gregues". Segons les dues primeres agències, "la percepció és que la gent no vol estar tancada en un lloc, i els creuers, vulguis o no, acaben sent espais molt concrets i reduïts".
 

Viatjar a Disneyland París és més car que mai Foto: Europa Press


Anglaterra, Itàlia i França, les joies d'Europa
Els països de la Unió Europea són dels que més han apaivagat les mesures pandèmiques, fins al punt que "n'hi ha que no demanen absolutament res per entrar". És per aquest motiu que un nombre força elevat de clients "han apostat per voltar pel continent" en qüestió. Els tres països que més demanda estan tenint són Anglaterra (amb Londres al capdamunt), Itàlia (sobretot Roma, Nàpols i Capri i la zona de la Toscana) i França (la part del sud). 

Realitats oposades dintre del mateix sector (i de la mateixa ciutat)
"Podríem dir que a nivell de feina estem pràcticament com abans de la pandèmia", celebren Arnaus i Morros, que des de començaments d'any no han parat de rebre visites i trucades de grups i particulars. A Halcón Viajes la corba de demanda també va a l'alça, "tot i que encara no ha arribat a les xifres dels anys previs al coronavirus". 

Hi ha altres agències, però, que viuen una realitat completament allunyada de la d'aquestes tres. És el cas de Pius Viatges, al carrer Providència de la capital del Bages. El seu propietari, Pius Ponsa, és pessimista: "estem tocats de mort. Abans de la pandèmia les coses ja no anaven bé, i ara encara van pitjor", lamenta, mentre afegeix que "per acabar-ho d'adobar, tot està més car que mai, i la gent es fa enrere". Tot i que admet que aquest 2022 "va millor" que el 2021, Ponsa assegura que "en cap cas estic al nivell de feina del que diuen la resta d'agències de la ciutat".