El servei de mediació de Manresa va intervenir en 154 casos el 2021

Va atendre 375 persones per diferents problemàtiques i conflictes entre veïns que afectaven un total de 1.143 persones

El regidor de Nova Ciutadania i Cooperació, Jamaa Mbarki, i els tècnics responsables del servei, Cèlia Barreda i Josep Vilamau
El regidor de Nova Ciutadania i Cooperació, Jamaa Mbarki, i els tècnics responsables del servei, Cèlia Barreda i Josep Vilamau | AjM
Redacció
28 d'abril del 2022
Actualitzat a les 15:05h
El servei municipal de medicació de l'Ajuntament de Manresa (Enllaç) va intervenir en 154 casos per millorar i afavorir la convivència ciutadana i va atendre 375 persones que manifestaven diferents problemàtiques que afectaven un total de 1.143 persones, i que en van generar 1.190 intervencions. Del global de casos atesos durant l'any, el 67% es van gestionar de forma satisfactòria.

Tal i com recull la memòria d'activitats corresponent a l'any 2021, dels 154 casos, 145 eren nous i 9 de seguiment de l'any anterior. Durant l'any 2021 es van atendre 26 casos més que l'any 2020 (128 casos), el que suposa un increment del 20%. Del total de casos atesos, el 35% (54 casos) s'han tancat amb acords específics entre les parts; el 32% (49 casos) s'han tancat després d'un procés d'intermediació; el 13% (20 casos) van quedar interromputs per alguna de les parts; el 10% (16 casos) es van tancar sense acords, i un 10% dels casos s'han derivat a altres serveis.

Dins la tipologia de demandes i problemàtiques destaquen de forma majoritària les classificades dins el paràmetre de problemàtiques veïnals, amb 149 casos que representen el 97% del total. Els casos veïnals principals atesos corresponen a 47 per sorolls, 30 per dificultats de relació, 18 casos per neteja i higiene, 11 per problemàtiques d'espais comuns, 8 per problemes d'humitats, 7 per gestió de comunitats i 10 per obres, entre altres problemàtiques que han malmès la convivència.

Respecte a l'origen de la demanda, arriba per via directa del mateix ciutadà (28%), l'Oficina d'atenció al Ciutadà - OAC (25%), Policia Local (9%), per administradors de finques (9%), associacions de veïns (6%), per Serveis Socials (5%), Urbanisme ( 5%), o Mossos d'esquadra (3%), entre altres. 

Les coordinacions són una de les peces claus del treball i la gestió dels casos, des del servei s'han donat un total de 190 coordinacions amb diferents departaments del mateix Ajuntament (Policia Local, Serveis Socials, Medi Ambient, Salut, Habitatge, Urbanisme, Alcaldia, Regidories, etc.) i 170 coordinacions d'àmbits externs (administradors de finques, món veïnal, centres de salut, Mossos d'Esquadra, etc.).

Enllaç, treballant per la convivència des del 2006
Enllaç és el servei municipal d'intermediació i treball comunitari que depèn del Programa de Ciutadania i que està en funcionament des de l'any 2006. El servei compta amb una tècnica especialitzada en mediació, que porta a terme les mediacions i els contactes comunitaris, i rep el suport i coordinació del tècnic responsable del Programa de Ciutadania.

Des de l'any 2013 el servei està inclòs en la xarxa de mediació finançada per la Diputació de Barcelona, l'altra part, aproximadament el 50%, és finançada per l'Ajuntament.

El servei es troba ubicat a l'edifici Infants (Ctra. de Vic, 16, 1). L'horari d'atenció al públic és dilluns i dimecres d'11.30 h a 14 h i de 16 h a 18 h, i dimarts, dijous i divendres, de 9 h a 14 h.

Amb aquest servei es pretén afavorir diversos aspectes de la convivència ciutadana, molt centrat sobretot en dos àmbits: l'espai privat (blocs d'habitatges i domicilis particulars, espais comuns compartits, etc. que seria la major part de la feina duta a terme) i l'espai públic (medi obert, places, carrers).

L'objectiu principal del servei és afavorir la convivència ciutadana, tot prevenint i intentant resoldre conflictes entre veïns, però comptant amb la voluntat de les parts. 

En un gran nombre de casos la intervenció posa al descobert situacions que requereixen una derivació a altres serveis (casos de gent gran que viu sola amb necessitats, problemes de salut, gent sense llar, ocupacions, etc).

Des del servei Enllaç també es col·labora amb altres projectes municipals per tal de difondre aspectes bàsics de la convivència ciutadana com ara els cursos d'Acollida, així com per fer difusió del servei. Aquest any i per qüestions lligades a la Covid no s'han fet algunes activitats als barris ni a petició d'altres departaments municipals.