Renfe destaca la «normalitat» del primer dia feiner a Rodalies amb múltiples obres en marxa

La companyia assegura que el pla de mobilitat alternatiu només ha tingut "alguna incidència puntual"

Dos vigilants caminen per l'andana al costat d'un tren de Rodalies
Dos vigilants caminen per l'andana al costat d'un tren de Rodalies | Albert Segura
Redacció
25 d'abril del 2022
Actualitzat a la 13:51h
Renfe assegura que aquest dilluns el servei de Rodalies s'ha prestat amb "certa normalitat", en el primer dia feiner en què han coincidit les diverses obres que s'acaben de posar en marxa a la xarxa. La directora de Rodalies, Mayte Castillo, ha apuntat que s'han fet "alguns ajustos" des que dissabte es va desplegar el pla de mobilitat alternatiu per als passatgers de les línies R1, R3, R4, R7, R12 i RG1.

"Només hi ha hagut alguna incidència puntual", ha afirmat Castillo coincidint amb una convocatòria de premsa a Cornellà amb motiu dels nous trens que Stadler està fabricant per a Rodalies. Al seu torn, el president de Renfe, Isaías Táboas, ha recordat que les obres són "per donar més capacitat, fiabilitat i regularitat" al servei. Com informava NacióManresa, les obres han comportat l'adaptació dels horaris de les línies de Rodalies afectades que, en el cas de l'R4, han comportat l'eliminació dels sis combois semi-directes entre Manresa i Barcelona.

Táboas ha fet una crida a la comprensió dels passatgers durant els propers mesos, tot admetent que hi haurà "patiments diversos" degut a la múltiple coincidència d'obres a la xarxa ferroviària, "que són per millorar". Arran d'aquestes afectacions, el president de Renfe ha recordat que el sistema de Rodalies es desplega "en una xarxa molt complexa" per la convivència entre la curta distància, l'alta velocitat i els trens de mercaderies, "fet que complica molt l'operació i la fiabilitat del servei".

Així i tot, s'ha mostrat cofoi de l'índex de puntualitat, "que és molt més alt que a altres països europeus". Segons Táboas, un estudi recent del Ministeri de Transports francès indicava que el servei de Rodalies de l'estat espanyol se situa entre els més puntuals d'Europa, només per darrera de Dinamarca. "Estem molt millor del que a vegades pensem", ha afirmat, si bé ha afegit que desitjaria "arribar al 100% d'efectivitat". "Hem de continuar treballant per oferir la màxima puntualitat", ha refermat.

En el cas específic del nou dispositiu iniciat aquest cap de setmana a les línies R1, R3, R4, R7, R12 i RG1, la directora de Rodalies, Mayte Castillo, ha destacat "l'oportunitat molt bona" per redissenyar el sistema operatiu de l'estació de plaça de Catalunya, a Barcelona. Ha ressaltat que s'ha posat en marxa un sistema homogeni que es repeteix cada hora "per treure el màxim profit a la capacitat de la infraestructura".

En el marc d'aquests nous ajustos per esquivar les limitacions provocades per les obres, Castillo ha subratllat especialment les "millores" aconseguides, de retruc, a la R3. En aquest sentit, ha recordat que s'han incorporat quatre trens diaris, un dels quals permet eixamplar el servei fins una hora més tard a la nit en comparació als horaris que hi havia fins ara. Al mateix temps, s'ha restablert la circulació entre les Franqueses i la Garriga.

Deu mesos d'obres
Les obres iniciades aquest cap de setmana s'allargaran fins el febrer del 2023, segons les previsions de Renfe, que apunta que anirà modulant el dispositiu de mobilitat dels passatgers.

En el cas de la línia R4, els trens que habitualment comencen o acaben a Martorell, ara ho fan des de Castellbisbal. S'ha posat en marxa un servei de reforç amb bus entre Castellbisbal i Martorell, mentre que entre Castellbisbal i Terrassa Renfe garanteix quatre trens per hora i sentit, amb reforços en moments de punta de demanda. Amb els nous horaris s'han eliminat els sis semi-directes diaris que hi havia entre Manresa i Barcelona.

A l'R1, s'ha tallat el tram de Molins de Rei a Cornellà, de manera que ara tots els trens d'aquesta línia comencen o acaben a l'Hospitalet de Llobregat. Als usuaris de l'estació de Molins, Renfe els proposa utilitzar l'R4. Per als usuaris del tram l'Hospitalet – Maçanet, la companyia també ha previst reforços.

A l'R8, el trànsit ferroviari ha quedat tallat entre Martorell i Rubí, així que aquest trajecte es fa amb autobusos.