Publicat l'estudi informatiu de l'ampliació i integració urbana a Manresa de la línia Llobregat de FGC

Inclou l'enderroc de l'actual estació de Manresa-Baixador i una de nova sota el passeig de Pere III i la plaça Espanya

L'estació de Manresa-Baixador s'enderrocarà
L'estació de Manresa-Baixador s'enderrocarà | AjM
Redacció
23 d'abril del 2022
Actualitzat a les 15:50h
L'estudi informatiu del projecte d'ampliació de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Manresa ha sortit aquest divendres a informació pública al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). A partir d'aquest dissabte, s'obre un període de 30 dies hàbils perquè particulars, entitats i institucions puguin presentar-hi al·legacions. El document planteja allargar 262 metres la línia actual, que acaba a l'estació de Manresa-Baixador (aquesta serà enderrocada) fins a fer-la arribar a l'entorn del passeig de Pere III i la plaça Espanya on se'n construirà una de nova, essent més cèntrica i més propera a punts d'interès com el Centre d'Atenció Primària del Bages.

A partir de Manresa-Baixador, el nou traçat girarà a l'esquerra per creuar per sota de la zona esportiva de l'Institut Lluís de Peguera. La nova estació, que se situarà sota el passeig de Pere III i la plaça Espanya, disposarà de dues vies i una andana central de 7 metres d'ample i 130 metres de longitud i estarà adaptada per a persones amb mobilitat reduïda.

El projecte inclou no només l'ampliació de la línia sinó també la seva integració urbana. Així, en el tram comprès entre les estacions de Manresa-Alta i Manresa-Baixador, la nova rasant dissenyada per al pas del ferrocarril quedarà coberta, fet que millorarà la permeabilitat de la trama urbana (carrers de la Sèquia i de Camps i Fabrés) i el paisatge urbà.

L'estació de Manresa-Baixador s'enderrocarà i se n'urbanitzarà la superfície, així com la del futur túnel. Això permetrà obrir un nou vial que donarà continuïtat al carrer Carrasco i Formiguera fins a la carretera de Santpedor, tot millorant la qualitat paisatgística d'aquest tram. A més, es millorarà el perfil longitudinal del carrer de la Sèquia, suavitzant la seva rasant i es donarà continuïtat a l'avinguda de la Font del Gat fins a la plaça Onze de Setembre, eliminant el punt baix existent actualment i la restricció de gàlib de vehicles.

Perllongament cap a la zona del Parc de l'Agulla
En paral·lel, Ferrocarrils traurà a licitació durant els pròxims 15 dies l'estudi informatiu i el projecte executiu del perllongament de la línia des de Manresa cap al Parc de l'Agulla, utilitzant les vies existents on actualment només hi circulen trens de mercaderies, i on hi ha la possibilitat de construir-hi dues noves estacions.

L'estudi definirà l'elecció del millor emplaçament per a l'estació situada al barri de La Parada, així com per a l'estació situada a l'entorn del Parc de l'Agulla. També s'analitzaran les rasants de via i la millor ubicació per a la construcció d'un aparcament d'enllaç. Les actuacions implicaran l'electrificació de la línia des de Manresa-Alta.

Ferrocarrils també té en estudi una actuació a l'estació de Sant Vicenç-Castellgalí d'FGC per a facilitar l'intercanvi amb l'estació de Rodalies.